Oho – Saab aikoo tehdä comebackin neljän uuden sähköauton avulla

Saabilla tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Ruotsalaismerkki on kuulunut GM-omistuksen jälkeen hollantilaiselle Spykerille, tehnyt konkurssin ja ollut eri kiinalaisyritysten pelinappulana. Viimeksi Saab pääsi julkisuuden valokeilaan pari kuukautta sitten, kun Turkin valtio osti oikeudet viimeiseen 9-3-malliin. Siitä on tarkoitus tehdä Turkin uusi kansallisauto.

Saab on ollut kiinalaisen National Electric Vehicle Swedenin (NEVS) omistuksessa kolmisen vuotta, ja omistajayhtiö on ehtinyt tänäkin aikana jo kertaalleen selvitystilaan. NEVS:illä on ollut suuria suunnitelmia, mutta autotuotantoa ei ole saatu kunnolla käyntiin.

Nyt NEVS ilmoitti tuovansa markkinoille sähkökäyttöisen Saab 9-3:n vuonna 2017. 9-3:n viimeisin korimalli esiteltiin alun perin vuonna 2003, eli se on melkoinen automaailman dinosaurus. 9-3:n sähköversio on kuitenkin vasta alkusoittoa, koska vuodesta 2018 alkaen tarkoitus on tuoda myyntiin neljä täysin uutta sähköautoa.

Ne kaikki perustuvat erityisesti sähkömoottoreita varten tehdylle Phoenix-pohjalevylle. Suunnitteilla on keskikokoinen luiskaperä, kompaktiluokan crossover, keskiluokan crossover ja iso crossover perhekäyttöön. Autoja on tarkoitus valmistaa sekä Ruotsin Trollhättanissa että Kiinassa. Niitä aiotaan myydä ensin Kiinassa ja Euroopassa, mutta myöhemmin suunnitteilla on jopa paluu jenkkimarkkinoille.

Saabin tilanteen sekavuutta kuvaa hyvin se, että tällä hetkellä ei tiedetä, saadaanko uusia malleja myydä Saabin nimellä. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla, mitä Saabin paluusta tällä kertaa tulee.

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat