Saabilla tuntuu olevan enemmän henkiä kuin kissalla. Ruotsalaismerkki on kuulunut GM-omistuksen jälkeen hollantilaiselle Spykerille, tehnyt konkurssin ja ollut eri kiinalaisyritysten pelinappulana. Viimeksi Saab pääsi julkisuuden valokeilaan pari kuukautta sitten, kun Turkin valtio osti oikeudet viimeiseen 9-3-malliin. Siitä on tarkoitus tehdä Turkin uusi kansallisauto.
Saab on ollut kiinalaisen National Electric Vehicle Swedenin (NEVS) omistuksessa kolmisen vuotta, ja omistajayhtiö on ehtinyt tänäkin aikana jo kertaalleen selvitystilaan. NEVS:illä on ollut suuria suunnitelmia, mutta autotuotantoa ei ole saatu kunnolla käyntiin.
Nyt NEVS ilmoitti tuovansa markkinoille sähkökäyttöisen Saab 9-3:n vuonna 2017. 9-3:n viimeisin korimalli esiteltiin alun perin vuonna 2003, eli se on melkoinen automaailman dinosaurus. 9-3:n sähköversio on kuitenkin vasta alkusoittoa, koska vuodesta 2018 alkaen tarkoitus on tuoda myyntiin neljä täysin uutta sähköautoa.
Ne kaikki perustuvat erityisesti sähkömoottoreita varten tehdylle Phoenix-pohjalevylle. Suunnitteilla on keskikokoinen luiskaperä, kompaktiluokan crossover, keskiluokan crossover ja iso crossover perhekäyttöön. Autoja on tarkoitus valmistaa sekä Ruotsin Trollhättanissa että Kiinassa. Niitä aiotaan myydä ensin Kiinassa ja Euroopassa, mutta myöhemmin suunnitteilla on jopa paluu jenkkimarkkinoille.
Saabin tilanteen sekavuutta kuvaa hyvin se, että tällä hetkellä ei tiedetä, saadaanko uusia malleja myydä Saabin nimellä. Jäämme odottelemaan mielenkiinnolla, mitä Saabin paluusta tällä kertaa tulee.