Nyt on halpa uusi sähköauto – Dacia Springin saa Saksassa alle 13 000 eurolla

Saksassa oli aiemmin tarjolla sähköautojen hankintatuki, jonka suuruus oli ostajille 4500 euroa ja autonvalmistajille 2250 euroa myytyä autoa kohti. Maan budjettihaasteiden vuoksi tuesta päätettiin kuitenkin luopua melko yhtäkkisesti viime vuoden lopulla.

Tämän vuoksi sähköautot ovat uhanneet kallistua entisestään, mutta toisaalta moni merkki on lähtenyt Saksassakin Teslan aggressiivisen hintapolitiikan kelkkaan ja laskenut viimeaikaisen laimean kysynnän vuoksi täyssähkömalliensa hintoja reilusti. Sähköautot ovat silti yleensä vastaavia polttomoottorimalleja arvokkaampia, mutta nyt tarjolla on ainakin yksi todella halpa uusi täyssähköauto.

Kuva: Dacia

Se on Renaultin budjettimerkki Dacian Spring, joka kuuluu miniautojen luokkaan. Pienestä sähkökulkineesta piti aiemmin pulittaa Saksassa selvästi yli 20 000 euroa, mutta nyt sen hinta lähes puoliintui. Dacia laski nimittäin Springin hintaa tarkalleen 10 000 eurolla, jolloin lähtötaksa on enää 12 750 euroa. Se ei ole paljon upouudesta sähköautosta, mutta ostajien kannattaa pitää kiirettä. Alennus on nimittäin ainakin tällä tietoa voimassa ainoastaan maaliskuun loppuun asti.

Elektrobonus-niminen kampanja ei ole Dacian ensimmäinen merkittävä alennus Saksan markkinoilla, mutta se on niistä tähän mennessä suurin. Springin lanseerausvaiheen alennus pääsee tosin hyvin lähelle, koska sähköpikkuisesta sai tuolloin Saksassa ympäristöbonukseksi nimettyä alea tarkalleen 9750 euron verran. Alle 13 000 eurolla ei luonnollisestikaan saa mitään pitkän matkan sähköautoa, koska Springissä on varsin pieni 26,8 kWh:n akkupaketti. Dacia on kuitenkin erittäin kevyt, joten auton toimintamatka on kaupunkiolosuhteisiin riittävä 230 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna.

Kuva: Dacia

Huoltovälikin on mukavat 30 000 kilometriä, ja akkutakuu on joko kahdeksan vuotta tai 120 000 kilometriä. Dacia lupaa, että kapasiteetista on tuolloin jäljellä vähintään 75 prosenttia. Toisin kuin muut Dacian mallit, Spring valmistetaan Kiinassa yhteistyössä Dongfengin kanssa. Autoa on saatu Saksassa kaupaksi yli 30 000 yksilöä vuodesta 2021 lähtien. Springin huonoimpiin puoliin kuuluu moneen muuhun sähköautoon verrattuna lähes etanatason suorituskyky, ja EuroNCAP:n törmäystestistäkin saaliiksi tuli vain yksi tähti.

Kuva: Dacia
Kuva: Dacia
LähdeCarscoops

Lue lisää