Nyt on halpa uusi sähköauto – Dacia Springin saa Saksassa alle 13 000 eurolla

Saksassa oli aiemmin tarjolla sähköautojen hankintatuki, jonka suuruus oli ostajille 4500 euroa ja autonvalmistajille 2250 euroa myytyä autoa kohti. Maan budjettihaasteiden vuoksi tuesta päätettiin kuitenkin luopua melko yhtäkkisesti viime vuoden lopulla.

Tämän vuoksi sähköautot ovat uhanneet kallistua entisestään, mutta toisaalta moni merkki on lähtenyt Saksassakin Teslan aggressiivisen hintapolitiikan kelkkaan ja laskenut viimeaikaisen laimean kysynnän vuoksi täyssähkömalliensa hintoja reilusti. Sähköautot ovat silti yleensä vastaavia polttomoottorimalleja arvokkaampia, mutta nyt tarjolla on ainakin yksi todella halpa uusi täyssähköauto.

Kuva: Dacia

Se on Renaultin budjettimerkki Dacian Spring, joka kuuluu miniautojen luokkaan. Pienestä sähkökulkineesta piti aiemmin pulittaa Saksassa selvästi yli 20 000 euroa, mutta nyt sen hinta lähes puoliintui. Dacia laski nimittäin Springin hintaa tarkalleen 10 000 eurolla, jolloin lähtötaksa on enää 12 750 euroa. Se ei ole paljon upouudesta sähköautosta, mutta ostajien kannattaa pitää kiirettä. Alennus on nimittäin ainakin tällä tietoa voimassa ainoastaan maaliskuun loppuun asti.

Elektrobonus-niminen kampanja ei ole Dacian ensimmäinen merkittävä alennus Saksan markkinoilla, mutta se on niistä tähän mennessä suurin. Springin lanseerausvaiheen alennus pääsee tosin hyvin lähelle, koska sähköpikkuisesta sai tuolloin Saksassa ympäristöbonukseksi nimettyä alea tarkalleen 9750 euron verran. Alle 13 000 eurolla ei luonnollisestikaan saa mitään pitkän matkan sähköautoa, koska Springissä on varsin pieni 26,8 kWh:n akkupaketti. Dacia on kuitenkin erittäin kevyt, joten auton toimintamatka on kaupunkiolosuhteisiin riittävä 230 kilometriä WLTP-standardin mukaan mitattuna.

Kuva: Dacia

Huoltovälikin on mukavat 30 000 kilometriä, ja akkutakuu on joko kahdeksan vuotta tai 120 000 kilometriä. Dacia lupaa, että kapasiteetista on tuolloin jäljellä vähintään 75 prosenttia. Toisin kuin muut Dacian mallit, Spring valmistetaan Kiinassa yhteistyössä Dongfengin kanssa. Autoa on saatu Saksassa kaupaksi yli 30 000 yksilöä vuodesta 2021 lähtien. Springin huonoimpiin puoliin kuuluu moneen muuhun sähköautoon verrattuna lähes etanatason suorituskyky, ja EuroNCAP:n törmäystestistäkin saaliiksi tuli vain yksi tähti.

Kuva: Dacia
Kuva: Dacia
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat