Nyt olisi edullinen vannesarja tarjolla – Bugatti Veyronin vanteet käytetyillä renkailla maksavat vaatimattomat 100 000 dollaria

Nykyautojen varaosat ovat usein valitettavan kalliita, ja esimerkiksi isoihin vanteisiin saa helposti uppoamaan muutaman tonnin. Hyperautojen kohdalla nämäkin summat liikkuvat kuitenkin aivan eri sfääreissä. Kerroimme taannoin Bugatti Veyronin varaosahinnoista, jotka ovat suorastaan päätähuimaavia. Esimerkiksi uusi bensatankki maksaa vaatimattomat 42 000 dollaria, ja neljä turboa tulevat kustantamaan yhteensä vajaat 22 000 taalaa.

Välillä Veyronin varaosia on putkahdellut myyntiin jopa käytettyinä. Ebayssa oli hiljattain tarjolla Bugattin kokonainen sisusta, ja nyt myyntiin on tullut Veyronin täydellinen vannesarja renkaineen. Myyjä kertoo, että kyseessä ovat Bugattin alkuperäiset kiekot, joiden pinta on kiillotettua alumiinia. Ne on valmistanut tunnettu italialaisspesialisti OZ Racing, ja renkaat ovat Michelinin käsialaa. Nämäkin osat ovat tietysti kaikkea muuta kuin halpoja, mutta harva olisi silti olettanut neljän pyörän hintapyynnöksi tasan 100 000 dollaria.





Renkaat eivät edes ole uudet, mutta niiden pinnasta on sentään jäljellä 85 prosenttia. Vanteet ovat kuulemma edelleen tehtaan jäljiltä, eli niitä ei ole paikkailtu jälkikäteen. Kiekot näyttävätkin uudenveroisilta, ja myyjän mukaan kyseessä on suorastaan erikoistarjous. Hän nimittäin väittää, että vastaava sarja Bugattin merkkiliikkeestä tilattuna maksaa peräti 150 000 dollaria.

Jos tämä pitää paikkansa, osien hinnat ovat nousseet vielä entistäkin korkeammiksi reilussa viidessä vuodessa. Motor Trend kertoi nimittäin vuonna 2013, että Michelin pyysi tuolloin 42 000 taalaa Veyronin koko rengassarjasta. Vanteet maksoivat puolestaan 69 000 dollaria, eli koko setin olisi saanut 111 000 taalalla. Veyronissa on käyttöä uusille vanteille yllättävän usein, koska samoilla kiekoilla voi käyttää vain kahta rengassarjaa ennen niiden uusimista.

Tämä johtuu siitä, että huippukovissa nopeuksissa vaadittu renkaan ja vanteen välinen ehdoton tiiviys voi muuten kärsiä liiaksi. Kumit eivät muutenkaan kestä huippunopeudella ajoa kuin 15 minuuttia, mutta tankki ehtii tyhjentyä sitäkin nopeammin. Hyperauton kahdeksanlitrainen W16 hörppii nimittäin bensatankin tyhjäksi vain kahdeksassa minuutissa yli 400 km/h:n vauhdissa.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Aurinkoinen sää keräsi ennätysmäärän harrasteajoneuvoja Ride In Oulu Motor Meet -autotapahtumaan

Pohjois-Suomen monipuolisin ajoneuvotapahtuma, neljättä kertaa järjestetty Ride In Oulu Motor Meet päästiin järjestämään Äimäraution raviradalla viime lauantaina. Alueella laskettiin...

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...