Sähkö- ja hybridiautojen buumi jatkuu vahvana, ja myös autoalan pioneereihin kuuluva Ford haluaa saada siitä osansa. Amerikkalaisjätti investoi peräti 1,6 miljardia dollaria uuteen tehtaaseen Meksikossa. Kyseessä on Fordin ensimmäinen täysin uusi valmistuspaikka Pohjois-Amerikan maaperällä yli 20 vuoteen, ja Meksikossa voitaisiin tehdä jenkkimarkkinoille tarkoitetun Focuksen lisäksi myös täysin uutta ympäristöystävällistä automallia.
Fordin uutuudesta on tulossa sekä tavallinen hybridi, pistokehybridi että sähköversio, joten strategia on täsmälleen sama kuin Hyundailla. Korealaismerkki tarjoaa nimittäin vastaavalla kaavalla toteutettua IONIQ-mallia, joka on kehitetty Toyota Priuksen haastajaksi. Ympäristöystävällinen Ford tehdään seuraavan sukupolven Focuksen pohjalta, mutta korimuotoilu on täysin erilaista.
Ford haki jo vuoden 2013 lopulla tuotemerkkioikeutta Model E -nimeen, ja myös Tesla oli kiinnostunut samasta nimityksestä. Sähköautopioneeri olisi ilmeisesti halunnut nimetä lopulta Model 3 -tunnuksen saaneen aloitusmallinsa Model E:ksi, jotta Teslan mallivalikoimaa olisi voinut kuvailla S-E-X-kirjainsarjalla. Aikeesta kuitenkin luovuttiin, ja niinpä Fordin annettiin käyttää Model E -nimeä. Tunnus sopii hienosti Fordin historiaan, koska merkin ensimmäiset autot tunnettiin Model T- ja Model A -nimillä viime vuosisadan alkupuolella.
Ford aikoo valmistaa uutta malliansa noin 50 000 kappaletta vuodessa. Se korvaa käytännössä jenkkimarkkinoilla tarjolla olevan hybridi-C-Maxin, C-Max Energi -nimisen pistokehybridin ja sähkötoimisen Focuksen, joten Ford järkeistää tuotantoaan kovalla kädellä.
Ovaalimerkin ympäristöystävällinen uutuus tulee myyntiin vuonna 2019, johon mennessä myös moni muu autonvalmistaja on saanut Teslan haastajansa valmiiksi. Fordin etuna lienee melko kuluttajaystävällistä tasoa olevat hinnat, joten toivottavasti Model E tulee tarjolle myös Euroopan markkinoilla. Täällä se voisi haastaa Toyota Priuksen ja Hyundai IONIQ:in lisäksi mm. BMW i3:n ja Opel Ampera-e:n. Opelin tuleva sähkömalli on muuten omaa sukua Chevrolet, joten jenkkitausta ei ole välttämättä este auton myynnille Atlantin toisella puolella.