Nimeni on Martin, Aston Martin – James Bondin aito DB5 huutokaupataan elokuussa

Aston Martinin ja James Bond -leffojen pitkä yhteistyö sai alkunsa vuoden 1964 Goldfingeristä, jossa brittiagentti jahtasi konnia hopeanvärisellä DB5:llä. Q:n luomilla erikoishärveleillä höystetty Aston kohosi myöhemmin kaikkein ikonisimmaksi Bond-autoksi, joka on esiintynyt monissa muissakin Bondeissa ja nostanut huimasti DB5:sten hintoja. Goldfingerissä nähdyillä laitteilla varustettuja Astoneja valmistettiin yhteensä neljä kappaletta, ja sarjan kolmas yksilö on pian kaupan.

Alustanumerolla DB5/2008/R varustettu DB5 tulee tarjolle RM Auctionsin huutokauppaan, joka järjestetään Kalifornian Montereyn klassikkoautotapahtumien yhteydessä elokuun puolessavälissä. Tämä auto tehtiin alun perin vuoden 1965 Thunderballin lanseerausta varten, ja siinä olevat erikoislaitteet on asennettu suoraan Aston Martinin tehtaalla. Työn laadussa ja härvelien toimivuudessa on kuulemma huima ero elokuvan tuotantoyhtiön luomuksiin verrattuna.

DB5:stä löytyy mm. hydraulisesti ulos työntyvät puskurinkävyt sekä edessä että takana, takalasin eteen työntyvä luotisuoja, kojelautaan upotettu tutka, heittoistuin, kääntyvät rekisterikilvet, maskin taakse piilotetut konekiväärit sekä takaa-ajajat karkottavat öljyn ja savun suihkutustoiminnot. Ne kaikki on suunniteltu niin, että laitteet toimivat myös useamman kerran käytön jälkeen.

Auto on entisöity kustannuksia säästämättä Sveitsissä Roos Engineering -nimisessä firmassa. Se on yksi 13 yrityksestä koko maailmassa, joille Aston Martinin Heritage-perinneosasto on antanut virallisen hyväksyntänsä tällaisille töille. Neljä vuotta kestäneen restauroinnin aikana kori sekä alusta entisöitiin uudenveroisiksi, ja myös kaikki 13 erikoislaitetta kunnostettiin.

Uudenveroisen kunnon lisäksi tällä DB5:llä on komea omistushistoria. Auto on ollut vain kolmella yksityishenkilöllä viimeisten viiden vuosikymmenen aikana, ja tästä ajasta 35 vuotta on vierähtänyt museon näyttelyssä. Oman elämänsä James Bondiksi haluavien kannattaa laittaa huutokauppa jo kalenteriinsa, mutta tällaisella historialla varustettu DB5 on varmasti kaikkea muuta kuin halpa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Tässä on avo-Mustangien graalin malja: Vain kuusi autoa koko maailmassa

Vuoden 1970 autoharvinaisuus on nyt tullut myyntiin, ja seuraavan kerran vastaavaa on tuskin myynnissä vuosiin. Kuusi onnekasta omistajaa tuskin...

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...