Maailman kuuluisimpiin kilparatoihin kuuluva Autodromo di Monza saavuttaa tänä vuonna satavuotisen merkkipaalun. Juhlan kunniaksi Stellantis-konsermin Heritage-perinneosasto teki replikan piskuisesta kilpurista, joka auttoi nostamaan Abarthin nimen maailmankartalle Monzassa tehtyjen ennätysten myötä.
Yksittäiskappaleena tehty replika on saanut nimen Abarth Classiche 500 Record Monza ’58, joka on itse asiassa hieman harhaanjohtava. Autoa ei ole nimittäin tehty vuoden 1958 Fiat 500:n pohjalta, vaan lähtökohtana on palvellut vuoden 1970 Viissatanen. Vanhemmat 500:t ovat tätä nykyä sen verran arvokkaita, että edes Stellantis ei ole ilmeisesti raaskinut lähteä purkamaan ja muokkaamaan sellaista.
Niinpä uudessa tulkinnassa ei ole kaappariovia ja pienempää tuulilasia, jotka löytyivät ensimmäisestä Abarthin virittämästä Fiat 500:sta. Tuolla autolla tehtiin kaikkiaan kuusi uutta nopeus- ja kestävyysennätystä helmikuussa 1958 Monzan vanhalla ovaaliradalla. Tuoreemmasta vuosikerrasta ja ”vääränlaisista” ovista huolimatta uusikin tulkinta näyttää hyvin autenttiselta vihreänharmaan värinsä, punaisten logojensa, Abarthin maskin, lisävalojen ja kiinteällä paneelilla peitetyn kangaskaton aukkonsa myötä.
Suosittelemme
Sisätiloja koristavat puuratti, Jaegerin mittareilla höystetty kojelauta, vain kuskin penkki sekä kisatyyliset peltiset lattiat ilman minkäänlaisia mattoja. Peräpellin alla piilee puolestaan peräti 595 kuutiosentin iskutilavuuteen suurennettu kaksisylinterinen ilmajäähdytteinen pörisijä, joka on saanut Abarth Classichen 595 Tuning Kitin sisuskalut.
Virityssarja pohjautuu Abarthin vuonna 1963 markkinoille tuomiin palikoihin, jotka nostavat suorituskyvyn ainakin jonkin verran korkeammalle tasolle kuin alkuperäisen 500:n 18 hevosvoimaa ja 98 km/h:n huippunopeus. Ehkäpä vanhan kilpurin tribuutista löytyy peräti samat 26 heppaa, jotka kiidättivät vuoden 1958 ennätysauton 118 km/h:n huippuihin. Tuolla Abarthilla Monzan rataa kierrettiin ikuiselta tuntuvat 168 tuntia, joten kuljettajilla on tarvinnut olla istumalihakset kunnossa.
Tuore tulkinta on esillä Milanossa järjestettävässä AutoClassica-näyttelyssä, jossa Abarth Classiche esittelee myös upouuden 1000 SP:n. Alfa Romeo 4C:n tekniikkaa hyödyntävästä retrosportista tehdään vain viiden kappaleen sarja, josta yksi on vielä myymättä. Siitä ei ole vielä tietoa, jääkö Abarthin 500-replika tehtaan omaan käyttöön vai myydäänkö se myöhemmin eteenpäin.