Mini saattaa saada uuden kilpailijan Koreasta – Genesis harkitsee kompaktia sähköautoa Euroopan markkinoille

Hyundai-konsernin premium-brändi Genesis esitteli kolmen vuoden takaisessa New Yorkin autonäyttelyssä Mint-nimisen konseptin, jonka oli tarkoitus antaa esimakua kaupunkikäyttöön suunnitellusta kompaktikokoisesta luksussähköautosta. Sulavalinjainen tutkielma sai varsin positiivisen vastaanoton, mutta tuotantomalli on jäänyt odottamaan itseään.

Ulkomittojensa puolesta Mint olisi ollut paremmin kotonaan vanhalla mantereella, mutta konseptin esittelyhetkellä Genesistä ei vielä myyty Euroopassa. Nykyään tilanne on kuitenkin toinen, joten korealaisbrändi harkitsee sähkö-Minin ja Teslalta tulossa olevan pienemmän mallin haastamista Euroopan markkinoilla Mintistä vaikutteita ottavan kompaktin sähköauton avulla.

Kuva: Genesis

Jos korealaiset saavat auton piirustuspöydältä tuotantoon tarpeeksi nopeasti, se saattaisi ehtiä markkinoille vielä ennen Teslan uutta aloitusmallia. Mikään ei ole kuitenkaan vielä varmaa, koska Genesiksen täytyy ottaa päätöksenteossa huomioon nykymallistolle ennakoitu myynnin kasvu, tuotantokapasiteetti sekä raaka-aineiden nousevat kustannukset.

Erityisesti viimeksi mainittu voisi viivästyttää pienen sähköauton markkinoille tuloa. Genesiksen mukaan akuissa käytettävien raaka-aineiden hinnat ovat tällä hetkellä avainasemassa. Hintojen laskemisen odottaminen voisi siis olla järkevää, mutta tällöin kilpailijat ehtisivät markkinoille ensin. Genesis haluaa myös vielä selvittää perusteellisesti, millainen luksusluokan sähköpikkuauton pitäisi olla.

Kuva: Genesis

Korealaisille ei siis riitä premium-taso, vaan auto edustaisi luksusta. Tällaista autoa ei markkinoilla vielä ole, ja Mint-konseptia pitäisi muutenkin vielä hioa sarjatuotannon ehdoilla. GV60-crossoverin alapuolelle Genesiksen mallistossa sijoittuvan auton pitäisi olla käytännöllisempi kuin kahdella saksityyppisellä ovella varustettu Mint, ja reilun 300 kilometrin toimintamatkassakin olisi vielä kehitettävää. Toisaalta konseptin kaltainen 350 kilowatin pikalatausteho mahdollistaisi myös pienemmän akun, jolloin kaupunkiauton paino ja hinta pysyisivät aisoissa luksusluokan statuksesta huolimatta.

Kuva: Genesis
Kuva: Genesis
LähdeAutocar

Lue lisää