Mersu esitteli jälleen uuden katumaasturin – GLC Coupé heittää suoran haasteen BMW X4:lle

Mercedes on paljastanut viime aikoina uutuuksia suorastaan hengästyttävää tahtia. Erityisesti merkin katumaasturimallisto on paisunut kuin pullataikina, ja nyt sitä täydentämään esiteltiin New Yorkin autonäyttelyssä upouusi GLC Coupé. Kulmikkaan GLK:n viime kesänä korvannut GLC on ollut huima menestys, ja esimerkiksi Suomessa autoa joutuu odottamaan lähes vuoden päivät tilaushetkestä. Voi hyvin olla, että katumaasturin trendikäs coupé-versiokin nousee yhtä suureen suosioon.

Coupén linjoissa ei ole suuria yllätyksiä, koska tuotantomalli on hyvin lähellä jo viime keväänä Pekingin autonäyttelyssä esiteltyä konseptia. Auton resepti on sama kuin isommassa GLE Coupéssa, mutta mittasuhteet tuntuvat toimivan paremmin GLC:n sporttiversion kohdalla. Coupé-kattoinen GLE on BMW X6:n suora kilpailija, kun taas GLC Coupé heittää haasteen pykälää pienemmälle X4:lle.

glc_3

Edestäpäin uutuusmallin erottaa tavallisesta GLC:stä yksiripaisen maskin ansiosta. Tuulilasista taaksepäin kaikki on uutta, eli Coupén etummaiset kattopilarit ovat normaalimallia loivemmassa kulmassa ja koko kattolinja on luonnollisesti paljon matalampi ja vinompi. Peräpää muistuttaa vahvasti GLE Coupé -isoveljessä nähtyä ratkaisua, mutta esimerkiksi takavaloissa on selviä yhtäläisyyksiä S- ja C-luokan kaksiovisiin sporttimalleihin. Makuasioista ei sovi kiistellä, mutta Mersu vaikuttaisi ainakin ensimmäisten kuvien perusteella onnistuneen GLC Coupén muotoilun suhteen paremmin kuin Bemari oman X4:nsä kanssa.

Coupé-kattoinen GLC on kasvanut pituutta kahdeksalla sentillä perusversioon verrattuna, ja sulavia mittasuhteita auttaa myös neljällä sentillä pienentynyt korkeus. Takapenkki on tavallista mallia matalammalla, joten pääntilaa pitäisi silti riittää takaosastollakin. GLC:n kojelauta on käytännössä sama kuin C-luokassa, mutta varusteissa on eroja. Coupé-SUV:ssa on mm. 18-tuumaiset pyörät sekä osittain tekonahkaiset penkit vakiona, ja sporttisuuteen on panostettu muutenkin. Niinpä auton vakiovarusteisiin kuuluu urheilualusta ja viisi eri ajomoodia. Lisähintaan saa mukautuvan alustan tai ilmajousituksen, ja Coupén ohjaus on aina vakiomalleja nopeampi.

glc_2

Nelivetoinen coupé-katumaasturi tulee myyntiin syyskuussa kolmen moottorivaihtoehdon voimin. Aluksi tarjolla on nelosdieseleillä varustetut GLC 220 d ja GLC 250 d sekä nelipyttyisellä bensaturbolla vauhditettu GLC 250. Näiden moottorien tehot ovat 170, 204 ja 211 hevosvoimaa. Valikoima täydentyy jo loppuvuodesta tehokkaammilla malleilla. Niihin kuuluvat 320 hepan kokonaistehon tuottava GLC 350 e -pistokehybridi ja Mercedes-AMG:n kehittämä tehoversio GLC 43. Siinä on tuplaturbotettu V6, josta irtoaa lähes 370 pollea. Lisäksi tulossa on mm. GLC 200 -aloitusmallit sekä dieselinä että bensana ja todellinen muskeliversio, eli AMG:n tupla-ahdetulla kasilla varustettu GLC 63.

glc

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

80-luvun farmari-Buick oli vielä lama-Suomessakin tuttu näky

80-luvulla Yhdysvalloissa tila-autot olivat vasta syrjäyttämässä farmarin asemaa perheautona. Samaan aikaan Suomessa vastaavia autoja hamstrattiin verotussyistä. Käytetty farkku-Buick tai Chevrolet...

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang

Ensimmäisestä Shelby GT350R prototyypistä, lempinimeltään ”Flying Mustang” on tullut kaikkien aikojen kallein huutokaupattu Mustang. Tammikuussa 3,4 miljoonalla dollarilla huutokaupattu ”Bullitt”...

Tarina kahdesta ruotsalaiskaunottaresta ja historiallisesta rallin voitosta – autona Mercedes-Benz 220 SEb W111

Tarina historiallisesta voitosta ja kahdesta hurjapäästä Ewy Rosqvististä ja Ursula Wirthistä. Kuvassa Ewy Rosqvist ja Ursula Wirth Monte-Carlo -rallissa...

100 000 dollarin muskeli – restomod-tyylinen Dodge Challenger on rakennettu viimeisen päälle kuluja säästämättä

Vuonna 1970 debytoinut Dodge Challenger kuuluu muskeliautojen eliittiin myös hintansa osalta. Alkuperäiskuntoisista tai huippuentisöidyistä Haastajista saa tätä nykyä pulittaa...

eBussy on 20-heppainen hassu sähköauto, jossa on mieletön määrä vääntöä

Electric Brands voi kuulostaa jenkkiyhtiöltä, mutta firma tulee tukevasti Saksan maalta, ja on tuomassa varsin mielenkiintoista laitetta alati kuumeneville...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...