MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Mazdan coupé-katumaasturi esiteltiin vihdoinkin – autossa on vain yksi iso mutta

Mazda esitteli viime syksynä Frankfurtin autonäyttelyssä todella näyttävän konseptin coupé-kattoisesta katumaasturista. Koeru-niminen tutkielma kuului näyttelyn kauneimpiin autoihin, ja sen vihjattiin tulevan lähes sellaisenaan tuotantoon. Japanilaismerkki julkaisikin muutama viikko sitten tiiserikuvia Pekingin autonäyttelyssä paljastettavasta uutuusmallistaan, joka oli ilmiselvästi Koeruun pohjautuva tuotantoversio.

Nyt CX-4:ksi ristitty uutuus on nähty koko komeudessaan. Vaikka mallinimi antaisi olettaa CX-4:n olevan pienempi kuin CX-5, autojen akseliväli on itse asiassa täsmälleen sama. Etupään muotoilu edustaa viime aikojen tuttua Mazda-tyyliä, ja uutuusmalli seuraa tässä suhteessa varsin uskollisesti konseptin jalanjäljillä. Kylkinäkymää dominoi matala ja vino kattolinja, joka saa auton erottumaan muista katumaastureista. Takalasikin on melko loivassa kulmassa, mutta Mazdan perä ei ole kuitenkaan ihan yhtä coupé-maisen näköinen kuin esimerkiksi BMW X4:ssä tai Mersun GLC Coupéssa. Tämä lupaa hyvää käytännöllisyyden ja tavarankuljetuskapasiteetin kannalta.

mazda_3

Sisätilatkin edustavat tuttua Mazda-tyyliä. Kojelaudasta työntyy esiin tietoviihdejärjestelmän tablettihenkinen seitsemäntuumainen näyttö, ja keskikonsoli edustaa pitkälti samaa tyyliä kuin esimerkiksi CX-5:ssä. Coupé-SUV:n kojelauta on kuitenkin täysin uusi, eli tässä kohdin ei käytetä samoja osia esimerkiksi CX-5:n kanssa.

mazda_4

Suosittelemme


Mazdan uutuusmallin moottorivalikoimaan kuuluu vain kaksi vaihtoehtoa. Etuvetoista perusversiota vauhdittaa kaksilitrainen Skyactiv-G-vaparinelonen, josta irtoaa vajaat 160 hevosvoimaa ja reilut 200 newtonia. Voima välitetään etupyörille kuusipykäläisen automaatin kautta. Tehokaampi malli raapii kaikilla neljällä pyörällä, ja sen pellin alla on 2,5-litrainen kone samaan kuusivaihteiseen automaattiin yhdistettynä. Isommasta moottorista irtoaa 192 heppaa ja hieman yli 250 newtonin vääntö. Pienemmän koneen keskikulutukseksi luvataan 6,2 litraa satasella, kun taas isompikoneisen version pitäisi hörpätä samalla matkalla 7,2 litraa.

Entäpä se otsikossa mainittu iso mutta? CX-4 esiteltiin Kiinassa, ja se on valitettavasti myös jäämässä vain Kiinan markkinoiden yksinoikeudeksi. Toivottavasti Mazda pyörtää kuitenkin vielä päätöksensä, koska näin hyvännäköiselle SUV:lle olisi varmasti kysyntää myös muualla maailmassa, Eurooppa mukaan lukien.

mazda_2

Lue lisää