MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Mazdalta tulee uusi coupé-mainen katumaasturi

Frankfurtin viimesyksyisen autonäyttelyn yksi suurimmista yllätyksistä oli Mazdan osastolla katseita kääntänyt Koeru-niminen konseptiauto. Näyttävällä metallipunaisella värillä maalattu crossover-tutkielma kuului monien mielestä näyttelyn kauneimpien autojen joukkoon, ja konseptiin pohjautuvaa tuotantomallia kyseltiin kovasti. Mazdan edustajat antoivat ymmärtää sellaisen olevan tulossa ja totesivat, että merkin konseptiautoilla on tapana päätyä tuotantoon lähes sellaisenaan.

Nyt japanilaismerkki julkaisi ensimmäisen tiiserikuvan uudesta coupé-henkisestä katumaasturistaan, jonka nimeksi tulee CX-4. Kuvasta näkyy vain osa auton kattolinjasta, mutta siitäkin käy ilmi, että kyseessä on Koerun tuotantoversio. CX-4 esitellään ensi kuussa järjestettävässä Pekingin autonäyttelyssä, joten autosta saadaan pian lisätietoja ja -kuvia.

Mazdan uusi crossover on hieman BMW X4:n ja X6:n tyylinen menopeli, mutta hintaluokka on toki huomattavasti lompakkoystävällisempää tasoa. CX-4:n kattolinja on perinteisiä katumaastureita matalampi, mutta takalasi ei ole silti kovin viistossa kulmassa. Tämä antaa odottaa kohtalaisen hyvää pääntilaa takapenkkiläisillekin, ja tavaratilankaan ei pitäisi kärsiä liiaksi. Auton mallimerkintä on tavallaan hieman nurinkurinen, koska coupé-crossoverin pohjana toimii Mazdan CX-5-katumaasturi. Yleensä vastaavien coupé-versioiden tunnukseksi annetaan pykälää suurempi numero kuin lähtökohtana käytetyssä perusmallissa, mutta toisaalta CX-4 solahtaa japanilaismerkin mallistossa mukavasti kompaktin CX-3:n ja CX-5:n väliin.

CX-4:ssä käytetään Mazdan tunnusmerkiksi kohonnutta KODO-muotokieltä, ja auto lienee suunnilleen samankokoinen kuin Koeru-konsepti. Tutkielma oli 4,6 metriä pitkä, 1,9 metriä leveä ja 1,5 metriä korkea, ja sen akseliväli oli 2,7 metriä. Tuotantoversiosta saattaa kuitenkin tulla hieman konseptiautoa korkeampi paremman tilankäytön nimissä. Vaikka uusi crossover pohjautuu jo kohta viitisen vuotta markkinoilla olleeseen CX-5:een, sen luvataan tarjoavan enemmän ajamisen iloa kuin CX-sarjan muut katumaasturit. CX-4:ssä nähdäänkin koko arsenaali Mazdan viimeisintä SKYACTIV-teknologiaa, mikä lupaa hyvää erityisesti auton painon kannalta.

Mazda mainostaa uuden crossoverinsa ulkoasua niin hätkähdyttäväksi, että auton pitäisi erottua sen avulla edukseen kilpailijoidensa joukossa. Väitteen todenperäisyys selviää, kun CX-4 esitellään virallisesti huhtikuun lopulla Pekingin autonäyttelyn ensimmäisen lehdistöpäivän aikana.

Lue lisää