Mazdan kompaktiluokan tarjonnasta vastasi aikoinaan 323, jonka manttelinperijäksi ensimmäisen sukupolven 3 lanseerattiin vuonna 2003. Kolmonen on sittemmin ehtinyt jo kolmanteen sukupolveensa, jonka viimeiset hetket alkavat olla käsillä. Neljännen sukupolven Mazda3 esitellään nimittäin jo lähiviikkoina, ja valmistaja julkaisi nyt uutuudestaan ensimmäisen kuvan.
Tiiserikuvassa esiintyy sekä uuden 3:n hatchback-versio että porrasperäinen sedan, joten ne molemmat lanseerataan samalla kerralla. Mazda on jo vahvistanut, että kompaktiluokan uutuudet saavat ensi-iltansa Atlantin takana Los Angelesin autonäyttelyssä, joka avaa ovensa tämän kuun viimeisenä päivänä. USA:n markkinoilla perinteisillä porrasperilläkin on edelleen kysyntää, joten Los Angeles toimii hyvänä esittelypaikkana molemmille korimalleille.
Mazda kehuu, että uusi 3 aloittaa merkin autojen osalta kokonaan uuden sukupolven. Neljännen sukupolven Kolmonen tehdään uunituoreen SkyActiv-perusrakenteen varaan, jonka pitäisi olla entistä jäykempi ja tarjota näin hyvät lähtökohdat kohentuneelle ajettavuudelle ja mukavuudelle. Uudet moottoritkin tunnetaan SkyActiv-nimellä. Bensapuolella tarjolle tulee ainakin puristussytytyksellä varustettu vapaasti hengittävä kaksilitrainen nelonen, josta irtoaa noin 190 hevosvoiman teho ja 230 newtonin maksimivääntö. SkyActiv-X:ksi nimetyn koneen kulutuksen luvataan puolestaan jäävän jopa dieseleitä pienemmäksi.
Jopa vallankumoukselliseksi luonnehditun moottorin tulo on ollut tiedossa jo pitkään, ja uuden 3:n muotoilukaan ei sisällä suuria yllätyksiä. Erityisen paksulla C-pilarilla varustettu hatchback on nimittäin saanut inspiraationsa viime vuonna esitellystä konseptista, joka oli ristitty Kaiksi. Luukkuperällä yritetään vedota nuorempiin ostajiin, kun taas sedan saa edustaa ainakin tiiserikuvan perusteella tuttua ja turvallista pappalinjaa.
Sisätilat muuttuvat kuitenkin myös porrasperässä nykyistä sporttisemman oloisiksi, koska niihinkin on otettu mallia Kaissa nähdystä tyylistä. Mazdan kompaktiluokan uutuudet tulevat maailmanlaajuisesti myyntiin ensi vuoden alkupuoliskolla, ja Euroopassakin nähtäneen molemmat korimallit. Hatchback nappaa kuitenkin vanhalla mantereella varmasti leijonanosan mallisarjan myynnistä.