Maailman nopein traktori on tässä – brittiläinen JCB Fastrac Two ylsi lähes 250 km/h:n huippuihin

Nopeusennätyksiä on tehtailtu mitä mielikuvituksellisimmilla laitteilla pyörillä liikkuvista taloista ruohonleikkureihin. Luonnollisesti traktorikaan ei voi puuttua joukosta. Tässä lajissa on viime aikoina kunnostautunut brittiläinen traktorivalmistaja JCB. Entinen kilpamoottoripyöräilijä Guy Martin ylsi JCB:n Fastrac-mallin pohjalta tehdyllä erikoisvalmisteella 103,6 mph:n (166,7 km/h) nopeuteen kesäkuussa, mutta tämä tulos ei vielä riittänyt traktorifirmalle.

Niinpä JCB kääri hihansa ja rakensi vielä radikaalimman laitteen, joka pohjautuu edelleen löysästi firman Fastrac-malliin. Jo lähtökohdassa on täysi jousitus sekä edessä että takana, mikä luo tavallista traktoria paremmat lähtökohdat vakaaseen kulkuun asfaltilla. Tähän yhtymäkohdat sitten käytännössä päättyvätkin, koska ennätystraktori on aivan oma lukunsa.





Laitetta vauhdittaa pitkälle modifioitu JCB:n 7,2-litrainen Dieselmax-kuutosnakuttaja. Huipputeho kirjataan peräti 1030 hevosvoiman lukemaan, kun taas maksimivääntöä riittää yli 2500 newtonmetrin edestä. Vakiomoottoriin verrattuna turbo on paljon isompi, ja se ahtaa parhaimmillaan viiden baarin paineella. Lisäksi ennätystraktorissa on sähköstä voimansa saava kompressoriahdin, joka pitää turbon liikkeessä pienillä kierroksilla. Voimanlähteessä on myös vesiruiskutus ja jäätankeilla toteutettu ahtoilman jäähdytys, jonka tehtävänä on viilentää ilmaa 50 celsius-asteen verran. Lisäksi pakosarjaa on muokattu vapaammin virtaavaksi.

Koriakin on madallettu, ja se on saanut Williams Advanced Engineeringin kehittämän aerodynamiikkasarjan. Muutosten listalle lukeutuu myös ZF:n käsialaa oleva kuusivaihteinen kuorma-autokäyttöön tarkoitettu manuaalilaatikko, jossa on perinteinen H-kaavio. Kaikki tämä vaiva ei mennyt hukkaan, koska Fastrac Twoksi nimetty luomus ylsi lokakuun lopulla aivan eri tason lukemiin edeltäjäänsä verrattuna.

Elvingtonin lentokentällä 23.10. järjestetty ennätysyritys päättyi siihen, että kahteen eri suuntaan ajetun vedon keskinopeudeksi kellotettiin tarkalleen 135,191 mph, eli vajaat 218 kilometriä tunnissa. Absoluuttiseksi huippunopeudeksi mitattiin puolestaan huimat 153,771 mph, eli yli 247 km/h. Kaiken tämän jälkeen on pakko kuitenkin kysyä, että kuinkahan ennätystraktori mahtaisi pärjätä peltotöissä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Euroopan halvin sähköauto tulee ensi vuonna – asialla on Renaultin budjettimerkki Dacia

Renaultin halpisbrändi Dacia on tunnettu konstailemattomista perusautoistaan, joissa käytetään ranskalaismerkin malleissa koeteltua perinnetekniikkaa. Nyt Dacia lähtee kuitenkin aivan uusille...

Automerkkien historia: DMC – Tarina kuin Hollywoodin elokuvasta

DeLoreanin tarina muistuttaa käsikirjoitettua fiktiota, jossa autoille sydämensä antaneen miehen unelma omasta yrityksestä johtaa romahdukseen, huumekauppasyytöksiin ja lopulta juhlittuun...

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...