Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat elokuvan parhaiten valkoisesta ensimmäisen lähdön Lotus Espriristä, jollainen on nyt tuotu Lotuksen promokuvissa tulevan Evija-hyperauton viereen.

The Spy Who Loved Me -leffan kuninkaallinen ensi-ilta nähtiin vuoden 1977 heinäkuun seitsemäntenä päivänä Lontoon Odeon Leicester Square -teatterissa. Roger Mooren esittämän Bondin lisäksi elokuvan ehdottomana tähtenä toimi aikanaan todella futuristisen näköinen Esprit, joka oli melkoinen irtiotto agentin aiemmin suosimista Aston Martineista. Tätä korostettiin myös Lotuksen ainutlaatuisella kyvyllä muuntautua takaa-ajon tuoksinassa sukellusveneeksi.

Giorgetto Giugiaron muotoilema Esprit lienee edelleen brittimerkin ikonisin malli, joten Lotus päätti jälleen hyödyntää keskimoottorisportin sädekehää markkinointitarkoituksissa. Bond-leffan 43 vuoden takaista ensi-iltaa juhlistettiin tuomalla elokuva-auton kaltaisen Esprit S1:n viereen uutuus, josta saattaa aikanaan kasvaa Espritin veroinen ikoni Lotukselle. Tämä auto on vielä kehitysvaiheessa oleva Evija, jonka pitäisi valmistuttuaan haastaa maailman nopeimmat hyperautot täyssähköisen tekniikan voimin.

Evijaa vauhdittaa peräti neljä sähkömoottoria, joiden yhteistehoksi kerrotaan huimat 1973 hevosvoimaa. Suorituskyvyssäkään ei ole valittamista, mutta lukemat eivät kuitenkaan kuulosta aivan niin tähtitieteellisiltä kuin mitä teholukemasta voisi päätellä. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi ilmoitetaan alle kolme sekuntia, kun taas huippunopeutta pitäisi riittää vähintään 322 km/h. Toimintasäteeksi arvellaan puolestaan noin 400 kilometriä.

Suosittelemme

Evijan valmistusmäärä aiotaan rajoittaa ainoastaan 130 yksilöön, ja autosta pitää pulittaa noin 1,5-2 miljoonaa euroa ennen veroja. Evijaan verrattuna Espritin arvot kuulostavat suorastaan vaatimattomilta, mutta tärkeämpää olikin keskimoottorisportin ketterä ajettavuus. Kaksilitraisen vaparinelosen tuottamat 160 heppaa välitettiin Citroënilta lainatun viisipykäläisen manuaalin kautta takapyörille, ja painoa autolle siunaantui ainoastaan 900 kilon verran. Näillä eväillä myös James Bond karisti takaa-ajajat kannoiltaan, mikä onnistui viimeistään sukellusvenetempun avulla.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat