Koeajossa klassikko: Lotus Esprit Turbo 1989

Englantilainen vuonna 1952 perustettu Lotus Cars tunnetaan urheiluautoista, joiden keveys ja ohjattavuus teki niistä suosittuja erityisesti autoharrastajien keskuudessa. Lotus sovelsi samaa reseptiä myös kilparadoilla, missä se niitti mainetta useammassa sarjassa vuosien varrella.

Lotus Carsin perustajan, insinööri Colin Chapmanin koko nimen (Anthony Colin Bruce Chapman) alkukirjaimet näkyvät vieläkin Lotuksen logossa. Chapmanilla oli merkittävä rooli niin Lotus-autojen suunnittelussa kuin Formula 1 -kilpasarjassa. Chapman valvoi tiukasti insinööriensä aikaansaannoksia, ja piti usein vankasti kiinni omasta näkemyksestään, kun auton kehittämisessä tuli näkemyseroja. Formula 1-sarjan parissa Chapman kehitti muun muassa ensimmäisen takamoottorisen F1-auton, ja oivalsi ensimmäisenä hyödyntää maaefektiä, jonka avulla Formulat pystyvät nykyisinkin huimiin mutkanopeuksiin.

Englantilaisomisteinen Lotus myytiin vuonna 1986 amerikkalaiselle General Motorsille, jonka omistuksessa se oli vuoteen 1993 asti. Sen jälkeen Lotuksen omistus siirtyi vuosien varrella Bugattin ja Protonin kautta kiinalaiselle Geelylle, jonka omistuksessa se on ollut vuodesta 2017 alkaen. Lotuksen viime vuosituhannella esiteltyjä urheiluautomalleja ovat Elite, Elan, Europa, Esprit ja Elise (vieläkin myynnissä), sekä tämän vuosituhannen puolella esitellyt Exige, Evora, ja sähköinen hyperauto Evija.

Lotus Esprit

Ehkä kaikista tunnetuin Lotuksen valmistama urheiluauto on Giorgetto Giugiaron muotoilema Lotus Esprit, jonka tuotanto alkoi vuonna 1976 mallinimellä S1 (Series 1). Kiilamaisesti muotoiltu lasikuituvahvisteinen komposiittikori lepäsi teräksisen rungon päällä, ja kevyttä autoa vauhditti vapaasti hengittävä kaksilitrainen rivinelonen. Kahdella kaasuttimella ja kuudellatoista venttiilillä varustettu moottori tarjosi 160 hevosvoimaa, joka välitettiin takapyörille Citroënin valmistaman viisilovisen vaihdelaatikon välityksellä. S1 painoi vain noin 900 kiloa, minkä ansiosta auto kiihtyi, maltillistenkin hevosien avulla, alle seitsemässä sekunnissa sataseen ja tarjosi loistavat ajo-ominaisuudet mutkaisille teille.

Lotus Esprit S1
Lotus Esprit S1 by Mr.choppers – Own work, CC BY-SA 3.0

Espritin tunnetuksi tulemista lisäsi esiintyminen Bond-elokuvassa The Spy Who Loved Me (Rakastettuni), jossa vitivalkoinen Q-osaston modifioima Esprit pystyi liikkumaan jopa veden alla – todellisuudessa Espritin sukellusversion teki Bahamalainen Perrys, jonka tekemät muutokset tulivat maksamaan yli viisi kertaa auton hinnan. Päivitetyn Esprit S2-mallin jälkeen vuonna 1980 esitelty S3 Turbo Esprit pääsi jälleen esiintymään Bond-elokuvassa For Your Eyes Only (Erittäin salainen) vuonna 1981. Molemmissa elokuvissa Lotuksen ratissa nähtiin tuolloin salaista agenttia näytellyt Roger Moore.

S3 Turbo Espritin ahdettu 2,2-litrainen moottori tarjosi tehokkaimpana HC-versiona peräti 215 hevosvoimaa, mikä oli tervetullut lisä Espritin suorituskykyyn. Kiilamainen muotoilu tarjosi pienen ilmanvastuksen, ja Turbo HC-versio kiihtyi jo 5,4 sekunnissa sataseen ja pystyi saavuttamaan 235 km/h huippunopeuden.

Suosittelemme

Lotus Esprit Turbo 1989
Lotus Esprit Turbo 1989

Lotus Esprit Turbo 1989

Brittiläinen Peter Stevens muotoili kulmikkaan Espritin uudelleen vuonna 1987, ja markkinoille tuli uusi pyöreämmillä muodoilla varustettu Esprit Turbo. Tekniikka oli enimmäkseen peräisin aiemmista HC Esprit ja Turbo Esprit -malleista, mutta monipisteruiskulla ja Lotuksen kehittämällä Chargecooler-välijäähdyttimellä varustettu tiukin moottoriversio tarjosi jopa 280 hevosvoimaa, minkä turvin Esprit kiihtyi nopeimmillaan alle viidessä sekunnissa sataseen.

Koeajossamme ollut, Hethelin tehtaalla Englannissa valmistettu, Lotus Esprit Turbo on varustettu nelisylinterisellä 2,2-litraisella 910-moottorilla, mikä tarjoaa 210 hevosvoimaa, 271 Nm väännön, ja sai ainakin uutena auton kiihtymään kokeneen kuljettajan käsissä noin 5,5 sekunnissa sataseen, huippunopeuden ollessa 240 km/h. Toki vuosien varrella muutama hevonen on jo karannut tallista, mutta autoa on huollettu hyvin ja pirteys tuntui olevan vielä tallella.

Lotus Esprit Turbo 1989
Lotus Esprit Turbo 1989

Esprit on alun perin hankittu sen nykyisen omistajan isän toimesta Ruotsista, ja viety sen jälkeen Ranskaan, jossa se on palvellut useamman vuoden käyttöautona. Nykyään Suomessa harrasteautona palveleva Esprit on teknisesti hyvässä kunnossa, mutta auton maalipinta on nähnyt parhaat päivänsä jo ajat sitten, ja autoa odottaakin maalarin käsittely, kun menossa oleva kesä kääntyy taas talveksi.

Auton sisätilat ovat ikäisekseen hyvässä kunnossa, tosin nahat kaipaisivat omistajan mukaan pientä putsausta ja puunausta. Lattia on verhoiltu punaisella kankaalla, penkit, ovet ja osa kojelautaa vaalealla nahalla. Selkeät katkaisijat ja hallintalaitteet on sijoitettu niin, että kuljettajan ei tarvitse siirtää käsiään kauaksi ohjauspyörästä. Ajoasento on matala, ja istuin hieman kuppimainen, tarjoten erinomaisen sivuttaistuen. Kuljettajan paikalle mahtuu hyvin pidempikin henkilö, ja sivusuunnassakin on mukavan väljää.

Lotus Esprit Turbo 1989
Lotus Esprit Turbo 1989 ohjaamo
Lotus Esprit Turbo 1989
Lotus Esprit Turbon jaettu tavara/moottoritila.

Koeajo

Onneksi koeajopäivälle sattui upea kesäinen sää, sillä ilman ABS-jarruja, luistonestoa, ajovakauden hallintaa, ja ohjaustehostinta oleva klassikko saattaisi yllättää nykyautoon tottuneen kuljettajan sateisella mutkatiellä. Parkkipaikalla pyöritellessä ohjaustehostimen puute iski allekirjoittaneen naamalle kuin lohen pyrstö, ja mieltä alkoivat painaa kaikki väliin jääneet kuntosalikäynnit. Vauhdin kasvaessa ohjaus tosin keveni mukavasti, ja kytkimen sekä vaihteiden välinen harmoniakin löytyi yllättävän nopeasti.

Ensimmäisten kilometrien aikana oli selvää, että selän takana on moottori, joka pitää korkeista kierroksista. Reilun 270 Newtonmetrin vääntö vie autoa eteenpäin alemmillakin kierroksilla, mutta suupielet kääntyvät ylöspäin, kun kierrokset nousevat viiden-kuuden tuhannen nurkille. Reilut 1200 kiloa painava Esprit ampaisee ohitukseen estottomasti, kunhan vain muistaa laittaa pienempää pykälää pesään ja antaa reilusti hanaa!

Lotus Esprit Turbo 1989
Koeajoautossa on lisävarusteena hankittu avattava ja irroitettava kattoikkuna, sekä aukon etureunaan asennettava tuulenohjain.

Esprit etenee suoralla kuin kiskoilla, kiitos hyvin suunnitellun alustan ja maltillisen rengastuksen – edessä 195/60/15″ ja takana 225/60/15″. Urheilullinen alusta nielee yllättävän hyvin tien epätasaisuudet, eivätkä kuopatkaan aiheuta kipuja häntäluuhun. Todellinen ilo alkaa mutkaisella asvalttitiellä, missä Esprit on kuin kotonaan. Siellä peruskuljettajalta loppuu rohkeus huomattavasti aiemmin, kuin renkaista pito.

Esprit käyttäytyy johdonmukaisesti, vaikka ääritilanteet jäivät tällä kertaa kokematta – ehkä hyvä niin. Autoa on pienen tutustumisen jälkeen yllättävänkin helppo ajaa, ja sen voisi kuvitella sopivan kelle tahansa harrasteautoksi. Kaasuttimista silloin tällöin pölähtelevä ohut bensiinin tuoksu tuo mieleen kilpa-autoilun, ja hetken voi kuvitella olevansa vaikkapa legendaarinen Lotuksen F1-kuljettaja Jim Clark, joka niitti mainetta 60-luvulla Lotus F1-auton ratissa.

Hyvänä pidetty Lotus Esprit säilyttää arvonsa mukavasti, sillä Espritin valmistusmäärät olivat verrattain pieniä, ja näitä ei varsinkaan tänä päivänä näy joka kylän raitilla. Jutun kirjoitushetkellä Nettiautossa ei ollut yhtään Espritiä myynnissä. Löysimme lähes vastaavan, vuotta vanhemman Esprit Turbon englantilaiselta sivustolta, missä auton hintapyyntö on noin 25 000 puntaa, eli miltei 28 000 euroa.

Lotus Esprit Turbo 1989
Espritin etupellin alta löytyy mm. vararengas, jarruneste- ja pesunestesäiliöt, sekä sulakerasiat.
Lotus Esprit Turbo 1989
Takaluukun ja suojakannen alta paljastuva moottori kaipaa päällisin puolin hieman pesua ja puunausta, mutta on vielä teknisesti hyvässä vedossa.

 

Lue lisää