Tässä on maailman tehokkain katuauto – Lotus Evija tarjoaa 2000 täyssähköistä hevosvoimaa

Colin Chapmanin aikoinaan perustama Lotus on tunnettu urheiluautoistaan, joissa on panostettu raa’an voiman sijasta keveyteen ja ketterään ajettavuuteen. Lotuksella on ollut historiansa aikana monia ylä- ja alamäkiä, mutta nyt brittien perinnemerkin suunta näyttää jälleen vahvasti ylöspäin. Lotus kuuluu nimittäin tätä nykyä kiinalaiselle Geelylle, joka tunnetaan mm. Volvon vahvana isäntänä ja viime vuosien kukoistuksen mahdollistajana.

Geely on panostamassa voimakkaasti myös Lotukseen, joka halutaan nostaa jälleen maailman urheiluautoeliittiin. Tätä tarkoitusta varten britit ovat kehittäneet kiinalaisen pääoman turvin upouuden hyperauton, joka tuotiin nyt julkisuuteen. Evijaksi ristitty malli jatkaa Lotuksen E-alkuisten autojen kunniakkaita perinteitä, mutta muuten liikkeelle on lähdetty täysin puhtaalta pöydältä. Ensimmäistä Geelyn alaisuudessa suunniteltua Lotusta mainostetaan maailman tehokkaimmaksi katuautoksi, mihin on päästy peräti neljän sähkömoottorin turvin.

Niiden yhteistehoksi kerrotaan hulppeat 2000 hevosvoimaa, ja maksimivääntöä pitäisi löytyä 1700 newtonin verran. Virtaa saadaan keskelle autoa sijoitetulta 2000 kilowatin akkupaketilta, ja voima ohjataan kaikille neljälle pyörälle. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan alle kolme sekuntia, mikä ei itse asiassa kuulosta edes kovin ihmeelliseltä arvolta Evijan voimavaroihin nähden. Meno kuitenkin paranee nopeuden kasvaessa, ja niinpä kahdensadan nopeus on taulussa jo seuraavien kolmen sekunnin jälkeen. Vielä uskomattomammalta kuulostaa auton kiihtyvyys nollasta kolmeensataan, joka on kuulemma alle yhdeksän sekuntia.





Huippunopeudeksi ilmoitetaan yli 320 km/h, ja toimintasäde on parhaimmillaan 400 kilometriä yhdellä latauksella. Evijan statukseen sopivasti myös akkupaketin kerrotaan olevan maailman nopeimmin latautuva. Akut saisi periaatteessa täyteen vain yhdeksässä minuutissa, mutta tämä vaatisi 800 kilowatin laturin. Sellaisia ei ole vielä käytössä, mutta 350 kilowatin laturillakin akkujen pitäisi täyttyä 80-prosenttisesti 12 minuutin aikana. Sähköautot ovat yleensä melkoisen painavia, mutta Evija jatkaa Lotuksen perinteitä myös massansa osalta. Autossa käytetään yhdestä osasta tehtyä hiilikuitumonokokkia, jonka ansiosta vaaka näyttää täyssähköiselle hyperautolle kevyttä 1680 kilon lukemaa.

Ajettavuutta on puolestaan optimoitu aerodynamiikan monilla keinoilla, joihin kuuluu aktiivisen takaspoilerin lisäksi strategisiin paikkoihin sijoitettuja ilma-aukkoja ja ilmanohjaimia. Sähkömoottorit pystyvät syöttämään voimaa erikseen kullekin pyörälle pidon sekä käsiteltävyyden optimoimiseksi, ja ajomoodeja on tarjolla viisi erilaista kaupunkiajoon suunnitellusta asetuksesta ratamoodiin.

Varustepuolen erikoisuuksiin lukeutuvat mm. laserit sekä lähi- että kaukovaloissa, kamerateknologialla korvatut taustapeilit ja sähköisesti ylöspäin avautuvat ovet. Evijan tuotanto rajoitetaan vain 130 yksilöön, joiden tuotanto alkaa vasta ensi vuonna. Tilauksen voi kuitenkin jättää jo nyt, ja ennakkohinnaksi arvioidaan 1,5-2 miljoonaa euroa. Lopullinen summa varmistuu vasta myöhemmin, ja sama koskee myös kaikkia autolle ilmoitettuja teho- ja suoritusarvoja.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Toyotan SUV-mallisto on pieniin päin – Genevessä esitellään Yariksen pohjalta tehty nelivetoinen hybridikatumaasturi

Katumaasturit haukkaavat yhä isomman siivun autonvalmistajien mallistoista. Toyotakaan ei ole poikkeus tähän sääntöön, ja japanilaismerkin ensimmäinen RAV4 toimi itse...

Porsche Taycan ensimaistiaiset

Pääsin tutustumaan Porschen ensimmäiseen täyssähköautoon Taycaniin Tesla Club Finlandin järjestämässä tilaisuudessa, joka keräsi paikalle kymmeniä kiinnostuneita kahteen iltatilaisuuteen.  Lakanan alta...

Uusi Porsche 911 Turbo S vuosi julkisuuteen jo ennen Geneven ensi-iltaa – urheiluautoikonin huippuversiossa saattaa olla jopa 650 heppaa

Porsche 911 on kuulunut jo yli 55 vuoden ajan maailman ikonisimpiin urheiluautoihin. Nykyinen 992-sukupolvi tuli markkinoille reilu vuosi sitten,...

GM tappaa jälleen yhden merkkinsä – australialaisbrändi Holden on pian historiaa

General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin...

Tässä Porschessa on yksilöllistä tyyliä – tehdas entisöi ainutlaatuisen 964-korisen 911:n newyorkilaiselle muotimogulille

New Yorkissa päämajaansa pitävä muotibrändi Aimé Leon Dore (ALD) ei välttämättä sano suurimmalle osalle meistä yhtään mitään, mutta ainakin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...