Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä on retroteemainen Lotus Evija.

Lotus toi Goodwoodiin kolme esisarjan yksilöä tulevasta Evija-hyperautostaan. Kahta niistä koristaa ikoninen mustaa ja kultaa yhdistelevä väritys, joka tuo mieleen brittimerkin legendaariset F1-kilpurit. Kolmas Evija on puolestaan maalattu kirkkaalla Solaris Yellow -sävyllä, joka varmistaa perhosovilla varustetun hyperauton maksimaalisen huomioarvon. Prototyyppejä koristaa lisäksi Goodwoodin radan tyylitelty profiili sekä ”Lotus x Goodwood: Creating History since 1948” -teksti kertomassa siitä, koska Goodwoodin ensimmäinen moottoriurheilutapahtuma ja ensimmäinen Lotus näkivät päivänvalon.

-- MAINOS --

Goodwoodin tapahtuman isäntänä toimiva nuorempi lordi March ehti jo ylistää Evijan potkun ja nopeuden olevan suorastaan uskomattomalla tasolla päästyään sähkötykin kyytiin. Hänen mielestään uuden sukupolven sähköiset hyperautot saavat nuoremmatkin sukupolvet jälleen kiinnostumaan supernopeista autoista, joten ehkäpä kaikkea toivoa ei ole vielä menetetty. Evija jää kuitenkin hyvin harvinaiseksi näyksi, koska niitä aiotaan valmistaa ainoastaan 130 yksilöä 1,7 miljoonan punnan verottomaan kappalehintaan.

-- MAINOS --




Hyperautoa vauhdittaa peräti neljä sähkömoottoria, jotka tuottavat huiman 2029 hevosvoiman kokonaistehon. Kehitystä on siis tapahtunut, koska Evijan teholukemaksi kerrottiin aluksi ”vain” tasan 2000 heppaa. Satasen nopeus on taulussa alle kolmessa sekunnissa ja huippunopeus 320 km/h, mitkä eivät kuulosta edes kovin ihmeellisiltä arvoilta näillä voimavaroilla. Toimintasäde on puolestaan 400 kilometrin luokkaa.

-- MAINOS --

Evijan lisäksi Lotuksen Goodwoodin tarjontaan kuuluu kattava kokoelma vanhoja F1-kilpureita, joista monen pintaa koristaa tietysti mustaa ja kultaista yhdistelevä John Player Special -väritys.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Porschella tehtiin uusi maailmanennätys – yli 42 kilometriä yhtäjaksoisessa sladissa sähköautolla

Autolla tehtyjä maailmanennätyksiä on monenlaisia. Nyt niiden joukkoon liittyi jälleen uusi suoritus, kun takavetoisella Porsche Taycan -sähköautolla ajettiin kahva...

Tällaista ei ole jokapojalla – Brunein sulttaanin 16-sylinterinen Cizeta on myynnissä Miamissa

1980-luvun lopulla ja seuraavan vuosikymmenen alussa syntyi monia uusia superautovalmistajia, joista monet jäivät valitettavan lyhytikäisiksi. Yksi näistä merkeistä oli...

Dolce vitaa harmaaseen arkeen – unelmakoeajossa Ferrari Roma

Dolce vita on makeaa elämää tarkoittava käsite, joka yhdistyy 1950- ja 1960-lukujen Italiaan ja erityisesti Roomaan. Useimmille näistä sanoista...

Nousevan auringon maan kummajainen: kuusipyöräinen Dodge Viper!

Japanista löytyy Viper, jota ei ole toista maailmassa. Itse asiassa kyseessä saattaa olla radikaalein automallinsa edustaja koko maailmassa. Juttumme Dodge...

Tuningia budjettiluokan katumaasturiin – Prior Design esitteli ideansa levitetystä Dacia Dusterista

Dacia Duster on monissa maissa markkinoiden halvin katumaasturi. Sen ostajat odottavat autoltaan ennen kaikkea käytännöllisyyttä ja hyvää hinta-laatu-suhdetta, mutta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.