Viime aikoina on saatu kuulla huhuja yhä useamman perinteisen hatchbackin tuotannon päättymisestä nykysukupolven jälkeen. Jopa Volkswagen Golfin tulevaisuus on uhattuna, ja samaa voidaan nyt sanoa Golfin korealaisesta vastineesta.
Tuo auto on Hyundai i30, joka on tällä hetkellä myynnissä kolmannen sukupolvensa voimin. Se esiteltiin jo kuusi vuotta sitten, joten seuraajan aika olisi automaailman normaalin uudistumistahdin mukaan käsillä ensi vuoden tienoilla. Korealaismerkin pitikin korvata i30 uudella mallilla seuraavien kahden vuoden aikana, mutta suunnitelmat on nyt laitettu jäihin ainakin toistaiseksi.
Hyundain johtoportaan teknisenä neuvonantajana toimiva Albert Biermann kertoi Drive-nimiselle julkaisulle, että merkki ei itsekään tällä hetkellä tiedä kuinka kauan i30:a aiotaan pitää Hyundain mallistossa. Hatchbackien segmentti on kutistumassa kovaa vauhtia, mutta markkina-alueiden välillä on suuria eroja. Niinpä i30:n elämä voisi tulevaisuudessa jatkua niissä maissa, joissa sen kysyntä on edelleen vahvaa. Näihin markkinoihin kuuluvat Intia, Venäjä, Etelä-Amerikka, Australia ja osa Eurooppaa.
Toinen vaihtoehto on se, että i30 muuttuisi esimerkiksi Toyota Corolla Crossin haastavaksi katumaasturiksi. Tässä on kuitenkin se ongelma, että Hyundailla on jo tarjolla tähän segmenttiin i30:n pohjalta tehty Kona. Perinteisellä polttomoottorilla varustetut hatchbackit ovat joka tapauksessa menettämässä asiakkaita sekä sähköautojen että katumaasturien suuntaan, joten täysin uuden i30:n kehittämisessä ei olisi välttämättä enää järkeä taloudellisesti.
Suosittelemme
Tämän vuoksi nykyinen i30 voisi saada vielä jatkoaikaa saman perustekniikan voimin, mutta ulkokuorelle tehtäisiin kattava facelift designin pitämiseksi tuoreena. Samaa strategiaa on käyttänyt esimerkiksi Volkswagen-konserni, jonka nykyiset kompaktimallit hyödyntävät jo edeltävää sukupolvea varten kehitettyä MQB-perusrakennetta.