Legendaarinen brittisportti TVR tekee paluun

TVR on yksi brittien tunnetuimmista piensarjavalmistajista. Ensimmäiset TVR-urheiluautot tehtiin jo 1950-luvun lopulla, ja yrityksen historiaa ovat sävyttäneet useat vararikot ja omistajanvaihdokset. Viimeksi TVR:ää pyöritti venäläissyntyinen Nikolay Smolensky, mutta hänkään ei saanut firmasta kannattavaa. Niinpä viimeiset TVR:t rullasivat ulos Blackpoolissa sijaitsevalta tuotantolinjalta vuonna 2006.

TVR päätyi vuonna 2013 takaisin englantilaisomistukseen, ja siitä lähtien sumujen saarelta on odotettu uutisia TVR:n paluusta markkinoille. Nyt yrityksen uusi pomo Les Edgar on julkaissut virallisen kirjeen merkin faneille ja asiakkaille. Kirjeessä oli myös tiiserikuva autosta, jonka avulla TVR aiotaan herättää henkiin.

-- MAINOS --

Uusi malli on TVR:n perinteiden mukainen pitkänokkainen ja lyhytperäinen urheiluauto. Myös sivuputket ja brutaalin näköiset ilmanottoaukot sopivat hyvin merkin tyyliin. Kattolinjassa on puolestaan selviä yhtymäkohtia toiseen brittisporttiin, eli Jaguar F-Type Coupéen. Uuden TVR:n mainostetaan olevan maailman ensimmäinen volyymimalli, jossa on F1-tyylinen hiilikuituinen runkorakenne. Tämä on varsin uskalias lausahdus, kun muistaa TVR:n aiempien mallien hyvin pieniksi jääneet tuotantomäärät. Hiilikuiturakenne on mm. legendaarisen McLaren F1:n suunnitelleen Gordon Murrayn käsialaa, ja se on TVR:n mukaan hinnaltaan tavallisen autoilijan ulottuvilla. Tämä ei kuitenkaan varmasti koske kotimaista autoveroparatiisiamme.

TVR vahvisti, että uuden sportin pellin alla on Cosworthin kehittämä bensaveekasi. Teholukema lienee 450-500 hevosvoiman luokkaa siitä riippuen, onko kyseessä katu- vai rataversio. Myös Le Mansia varten kehitettyä mallia on väläytelty. Cosworthin konetta on jo koekäytetty, ja teho- sekä vääntölukemat ovat kuulemma TVR:n tavoitteiden mukaisia.

Seuraavia uutisia odotellaan ensi vuoden puolella, jolloin TVR on luvannut kertoa mm. tuotantopaikasta ja auton lopullisesta muotoilusta. Myös tarkat teho-, vääntö-, huippunopeus- ja kiihtyvyyslukemat paljastetaan myöhemmin. Myyntiin auto on tarkoitus saada vuonna 2017.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Teslan ostajan opas: Model S vai Model X

Moni Teslan ostaja pähkäilee itselleen sopivaa mallia. Model 3 vs. Model S vertailuita löytyy useita, mutta kahden suurimman mallin,...

Maasturilegendan uusi versio bodattuna – Land Rover Defender näyttää tältä Lumma Designin käsittelyn jälkeen

Alkuperäinen Land Rover Defender poistui muutama vuosi sitten tuotannosta lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen, ja täysin uusi seuraaja on...

Tämä veneen ja auton yhdistelmä on tulossa pian huutokauppaan

Miksi ostaa venettä, kun voi ostaa samalla kertaa myös auton? Jos haluaa tehdä vaikutuksen ensi kesänä rannalla löhöäjiin, niin...

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...