Legendaarinen brittisportti TVR tekee paluun

TVR on yksi brittien tunnetuimmista piensarjavalmistajista. Ensimmäiset TVR-urheiluautot tehtiin jo 1950-luvun lopulla, ja yrityksen historiaa ovat sävyttäneet useat vararikot ja omistajanvaihdokset. Viimeksi TVR:ää pyöritti venäläissyntyinen Nikolay Smolensky, mutta hänkään ei saanut firmasta kannattavaa. Niinpä viimeiset TVR:t rullasivat ulos Blackpoolissa sijaitsevalta tuotantolinjalta vuonna 2006.

TVR päätyi vuonna 2013 takaisin englantilaisomistukseen, ja siitä lähtien sumujen saarelta on odotettu uutisia TVR:n paluusta markkinoille. Nyt yrityksen uusi pomo Les Edgar on julkaissut virallisen kirjeen merkin faneille ja asiakkaille. Kirjeessä oli myös tiiserikuva autosta, jonka avulla TVR aiotaan herättää henkiin.

Uusi malli on TVR:n perinteiden mukainen pitkänokkainen ja lyhytperäinen urheiluauto. Myös sivuputket ja brutaalin näköiset ilmanottoaukot sopivat hyvin merkin tyyliin. Kattolinjassa on puolestaan selviä yhtymäkohtia toiseen brittisporttiin, eli Jaguar F-Type Coupéen. Uuden TVR:n mainostetaan olevan maailman ensimmäinen volyymimalli, jossa on F1-tyylinen hiilikuituinen runkorakenne. Tämä on varsin uskalias lausahdus, kun muistaa TVR:n aiempien mallien hyvin pieniksi jääneet tuotantomäärät. Hiilikuiturakenne on mm. legendaarisen McLaren F1:n suunnitelleen Gordon Murrayn käsialaa, ja se on TVR:n mukaan hinnaltaan tavallisen autoilijan ulottuvilla. Tämä ei kuitenkaan varmasti koske kotimaista autoveroparatiisiamme.

TVR vahvisti, että uuden sportin pellin alla on Cosworthin kehittämä bensaveekasi. Teholukema lienee 450-500 hevosvoiman luokkaa siitä riippuen, onko kyseessä katu- vai rataversio. Myös Le Mansia varten kehitettyä mallia on väläytelty. Cosworthin konetta on jo koekäytetty, ja teho- sekä vääntölukemat ovat kuulemma TVR:n tavoitteiden mukaisia.

Seuraavia uutisia odotellaan ensi vuoden puolella, jolloin TVR on luvannut kertoa mm. tuotantopaikasta ja auton lopullisesta muotoilusta. Myös tarkat teho-, vääntö-, huippunopeus- ja kiihtyvyyslukemat paljastetaan myöhemmin. Myyntiin auto on tarkoitus saada vuonna 2017.

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat