Legendaarinen brittisportti TVR tekee paluun

TVR on yksi brittien tunnetuimmista piensarjavalmistajista. Ensimmäiset TVR-urheiluautot tehtiin jo 1950-luvun lopulla, ja yrityksen historiaa ovat sävyttäneet useat vararikot ja omistajanvaihdokset. Viimeksi TVR:ää pyöritti venäläissyntyinen Nikolay Smolensky, mutta hänkään ei saanut firmasta kannattavaa. Niinpä viimeiset TVR:t rullasivat ulos Blackpoolissa sijaitsevalta tuotantolinjalta vuonna 2006.

TVR päätyi vuonna 2013 takaisin englantilaisomistukseen, ja siitä lähtien sumujen saarelta on odotettu uutisia TVR:n paluusta markkinoille. Nyt yrityksen uusi pomo Les Edgar on julkaissut virallisen kirjeen merkin faneille ja asiakkaille. Kirjeessä oli myös tiiserikuva autosta, jonka avulla TVR aiotaan herättää henkiin.

Uusi malli on TVR:n perinteiden mukainen pitkänokkainen ja lyhytperäinen urheiluauto. Myös sivuputket ja brutaalin näköiset ilmanottoaukot sopivat hyvin merkin tyyliin. Kattolinjassa on puolestaan selviä yhtymäkohtia toiseen brittisporttiin, eli Jaguar F-Type Coupéen. Uuden TVR:n mainostetaan olevan maailman ensimmäinen volyymimalli, jossa on F1-tyylinen hiilikuituinen runkorakenne. Tämä on varsin uskalias lausahdus, kun muistaa TVR:n aiempien mallien hyvin pieniksi jääneet tuotantomäärät. Hiilikuiturakenne on mm. legendaarisen McLaren F1:n suunnitelleen Gordon Murrayn käsialaa, ja se on TVR:n mukaan hinnaltaan tavallisen autoilijan ulottuvilla. Tämä ei kuitenkaan varmasti koske kotimaista autoveroparatiisiamme.





TVR vahvisti, että uuden sportin pellin alla on Cosworthin kehittämä bensaveekasi. Teholukema lienee 450-500 hevosvoiman luokkaa siitä riippuen, onko kyseessä katu- vai rataversio. Myös Le Mansia varten kehitettyä mallia on väläytelty. Cosworthin konetta on jo koekäytetty, ja teho- sekä vääntölukemat ovat kuulemma TVR:n tavoitteiden mukaisia.

Seuraavia uutisia odotellaan ensi vuoden puolella, jolloin TVR on luvannut kertoa mm. tuotantopaikasta ja auton lopullisesta muotoilusta. Myös tarkat teho-, vääntö-, huippunopeus- ja kiihtyvyyslukemat paljastetaan myöhemmin. Myyntiin auto on tarkoitus saada vuonna 2017.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Ford Cosworthin kuuluisa takasiipi sai innoituksen Punaisen Paronin lentokoneesta

Kukapa autohullu ei muistaisi Cossu-Eskon hurjaa kaksoistakasiipeä 90-luvun ralli- ja siviilimaailmasta. Harva kuitenkaan tietää, että siipiä piti alun perin...

Legendaarinen lyhytelokuva saa uuden tulkinnan – Charles Leclerc tykittää tänä viikonloppuna Monacon kaduilla Ferrari SF90 Stradalella

Ranskalaisohjaaja Claude Lelouchin C’était un rendez-vous vuodelta 1976 kuuluu alansa klassikoihin autohörhöjen piireissä. Nyt se saa uuden tulkinnan, jota...

Tältä näyttää ralli-versioksi tuunattu ”Venäjän Rolls-Royce”

Venäläinen Aurus Senat on ilmiselvä Rolls-Royce Phantom -kopio, mutta mielenkiintoinen sellainen. Kun tämä luxus-auto muutetaan näyttämään ralliohjukselta, ei lopputulosta...

Nyt on tyyli hukassa – jenkkipaja tekee Tesla Model 3:sta kotikutoisen näköisen avon

Teslan taru alkoi Lotus Elisen pohjalta tehdyllä Roadsterilla, ja lähes hyperautoluokkaan kurkottava uusi Roadster on luvassa lähivuosina. Tällä hetkellä...

Tässä on todellinen super-SUV – Alpina XB7 tarjoaa 621 heppaa ja tilat seitsemälle hengelle

BMW:n hovivirittäjiin jo vuosikymmenet kuulunut Alpina pitäytyi pitkään baijerilaismerkin matalampikattoisissa malleissa, mutta lopulta katumaasturien kutsu kasvoi Alpinallekin liian suureksi....

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...