Kurkistus Jay Lenon huimaan kokoelmaan – tässä ovat miehen suosikkimuskeliautot

TV-tähti Jay Leno tunnetaan raskaan sarjan bensapäänä, jonka autokokoelmaan kuuluu reilusti yli 100 nelipyöräistä menopeliä. Lisäksi miehen tallissa on lähes yhtä paljon erilaisia moottoripyöriä. Hänen ei siis tarvitse ajella samalla kulkupelillä kovin montaa päivää peräkkäin.

Jenkkimuskelit ovat luonnollisesti lähellä amerikkalaisen mediapersoonan sydäntä. Leno esitteli nyt The Drivelle suosikkejaan lukuisten muskeliautojensa joukosta. Videolle pääsi ensimmäisenä vuoden 1966 Dodge Coronet, joka on tummanvihreän värinsä ja pillerikapseleilla koristeltujen peltivanteidensa ansiosta jopa varsin vaatimattoman oloinen ilmestys muiden muskelitykkien joukossa. Hillitty ulkonäkö pettää kuitenkin, koska Coronetin pellin alla sykkii Moparin legendaarinen 426-kuutiotuumainen Hemi-veekasi. Pannusta irtoaa yli 400 vanhan ajan hevosvoimaa, joiden turvin Dodge poistuu tarvittaessa paikalta hyvin liukkaasti.

Seuraavana vuorossa on vuoden 1970 Dodge Challenger R/T, jota vauhdittaa seitsemänlitrainen Hemi Coronetin tavoin. Challenger ja sen sisarmalli Plymouth Cuda kuuluivat muskeli- ja poniautojen aikakauden huipentumiin, kunnes energiakriisi tappoi hauskanpidon pitkäksi aikaa. Alkuperäisistä Hemi-autoista maksetaan nykyään huimia summia, joten Lenon kokoelma on myös melkoisen hyvä sijoitus.

Leno on muuten hankkinut vanhan Challengerin viereen auton uuden retropainoksen Hellcat-versiona. Se on nykyajan tehokkaimpia muskelijenkkejä, ja tuoreen Challengerin mekaanisesti ahdetusta kasista irtoaa jo vakiona yli 700 heppaa.

Leno esittelee videolla myös erikoisempia rakenneltuja jenkkiautoja. Yksi Lenon kokoelman helmistä on vuoden 1948 avomallinen Buick Roadmaster, joka on tekniikaltaan kaikkea muuta kuin vakiokuntoinen. Restomod-tyyliseen Buickiin on nimittäin sovitettu GM:n tehdasuusi isolohkoveekasi, joka on peräti 9,4-litrainen. Auton alle on asennettu puolestaan Corvettesta peräisin oleva erillisjousitus ja jarrutkin on päivitetty levyihin joka kulmassa. Hyville vauhdinhillitsimille on tarvetta, koska Buickin kone tuottaa noin 650 hevosvoimaa.

Videolla nähdään lisäksi seitsemänlitraisella kasilla vauhditettu Ford Galaxie 500, joka on erityisen lähellä Lenon sydäntä. Miehen isällä oli nimittäin joskus samanlainen auto.

Suosittelemme

Lopuksi Leno kertoo ylpeästi Oldsmobile Toronadostaan, joka on varsin erikoinen tapaus. Toronado oli aikoinaan yksi ensimmäisiä etuvetojenkkejä, mutta Lenon yksilö on muutettu takatuuppariksi vakiohenkisestä ulkonäöstään huolimatta. Oldsmobilenkin alusta on laitettu täysin uusiksi, ja siinä on joka pyörän erillisjousitus. Pellin alla möyryää puolestaan seitsemänlitrainen kisaveekasi, jota on puhditettu kahdella turbolla sekä metanoli- ja vesiruiskutuksella. Oldsissakin on varsin mukavasti potkua, eli yli 1000 heppaa.

LähdeCarscoops

Lue lisää