Hyundai-konsernin luksusmerkki Genesis on Euroopassa melko tuntematon tapaus, mutta esimerkiksi USA:ssa sillä on jo vahva jalansija. Nyt Genesis esitteli Los Angelesissa uuden konseptiauton, jonka on tarkoitus kertoa korealaisen luksusbrändin tulevasta muotoilusta.
Vaikka crossoverit ovat nykyään kaikkien huulilla, Genesiksen tutkielma on ainakin ulkoisesti hyvin perinteisen reseptin mukaan tehty kaksiovinen coupé. Auton mittasuhteet tuovat mieleen menneiden vuosikymmenten klassiset gran turismot, vaikka korealaisilla ei olekaan tässä suhteessa omaa historiaa. Genesis X:ssä on jopa yllättävän perinnehenkinen porrasperä, ja simpukkamallisella konepellillä varustettu nokkakin on pitkä kuin nälkävuosi. Voimanlähteen osalta sille ei ole kuitenkaan varsinaista tarkoitusta, koska X on moderni täyssähköauto.
Vaikka X:n keulalla ei olekaan tilaa vievää rivikuutosta tai veekasia, pitkän ja suipon nokan on tarkoitus halkoa ilmaa mahdollisimman tehokkaasti ja jäähdyttää myös akkuja. Niinpä konseptin keulaa koristaa Genesiksen design-piirteisiin kuuluva kuusikulmainen maski, joka on kuitenkin tuotantoautoja kolmiulotteisempi. Genesiksen muotoilukatalogiin kuuluvat lisäksi kahdesta päällekkäisestä raidasta koostuvat valot, jotka löytyvät niin nokasta kuin perästäkin. Myös latauspistokkeen piiloon liukuva suojaluukku jatkaa tätä design-teemaa.
Suosittelemme
Genesiksen historian viides konseptiauto on maalattu vihertävän oloisella sävyllä, jonka virallinen nimi on kuitenkin Lençóis Blue. Väri on kuulemma haettu Brasiliassa sijaitsevan Lençóis Maranhenses -kansallispuiston laguuneista, jotka muodostuvat sadekaudella hiekkadyynien väliin. Paikka on ekoturistienkin suosiossa, millä lienee vaikutuksensa sähköauton värivalintaan. X:n jarrusatuloita koristaa puolestaan Porschen hybridimallit mieleen tuova limenvihreä, ja kuskin paikan verhoilu on pääosin ruskea.
Etumatkustajan puoli on kuitenkin saanut osakseen Ocean Wave Green Blue -väristä materiaalia ilmeisesti kontrastin vuoksi. Vaikka penkeissä on käytetty jonkin verran aitoa nahkaa, suurin osa verhoilusta on tehty kierrätysmateriaaleista. Kuljettajan edessä kaartuva näyttö sisältää enimmän osan sähköauton toiminnoista, joten perinteisiä nappeja ei juuri ole. Ajosuunta ja -moodi valitaan keskikonsolin pyöreästä pylpyrästä, josta löytyy myös kristallia.
Korealaisten tyylikkään konseptin huonoin puoli on se, että tuotantomallia ei ole suunnitteilla. Auton muotoilupiirteitä tuodaan kuitenkin Genesiksen muuhun mallistoon, ja ehkäpä X:llä on vaikutuksensa myös Hyundain ja Kian designiin koko konsernitasolla.