Nürburgringin Nordschleife on monen autofanin pyhiinvaelluskohde, koska Eifel-vuoristossa kiemurtelevaa ”Vihreää Helvettiä” pidetään yhtenä maailman haastavimmista ja kauneimmista kilparadoista. Nykyään siellä järjestettävistä kisoista tunnetuimpiin kuuluvat VLN-sarjan pitkän matkan kilpailut ja legendaarinen 24 tunnin kisa, joka ajetaan vuosittain touko-kesäkuussa. Nordschleife on myöskin merkittävä testipaikka autoteollisuudelle, ja radalla saavutetuista kierrosajoista on tullut urheiluautovalmistajille tärkeä kilpailukeino.
Kierrosennätysten tavoitteluun tuli kuitenkin stoppi, kun brittikuski Jann Mardenboroughin ajama Nissan GT-R -kilpuri sai viime keväänä ajetussa VLN-kisassa ilmaa allensa radan nopeimpiin kohtiin kuuluvassa Flugplatzissa. Auto lensi aidan yli ja osui katsojiin, joista yksi valitettavasti kuoli. Tämän jälkeen Ringin kolmeen kohtaan tuli nopeusrajoitukset loppukauden ajaksi. Rajoitukset olivat voimassa myös viime kauden aikana ajetuissa kisoissa, vaikka nopeusrajoitettu moottoriurheilu on jo ajatuksena aika koominen.
Rataa hallinnoiva yhtiö teki onnettomuuden jälkeen suunnitelman turvallisuuden parantamiseksi, eli nopeusrajoitukset olivat vain hätäratkaisu. Nordschleifen varrelle on asennettu entistä parempia suoja-aitoja, ja myös radan pinnan pomppuja on tasoitettu Flugplatzin ja Quiddelbacher Höhen osuuksilla. Lisäksi katsojien pääsy estetään tietylle alueelle, jotta Mardenboroughin tapauksen kaltaiset onnettomuudet saadaan jatkossa vältettyä.
Nopeusrajoitukset siirtyvät historian lehdille, kun Nürburgringin VLN-sarjan ensimmäinen kisa starttaa tänä lauantaina. Uusittu Nordschleifen rata on saanut kaksi uutta lisenssiä, joiden myöntäjinä ovat kansainvälinen autoliitto FIA ja Saksan moottoriurheiluyhdistys DMSB.
Nopeusrajoitusten poistumisella on tärkeä merkitys myös siviiliautojen puolella. Autonvalmistajat voivat jälleen vapaasti kilvoitella erityyppisten menopelien kierrosennätyksistä, ja autofriikitkin pääsevät taas tykittämään täysillä kaikille avoimilla ratapäivillä. Se jää nähtäväksi, kuinka vertailukelpoisia uusitulla radalla saavutettavat ajat ovat aiempiin ennätyksiin nähden.