Paluu tulevaisuuteen ja menneisyyteen- koeajossa Hyundai IONIQ 5

Hyundain uusin täyssähköauto IONIQ 5 tuo terveiset yli neljän vuosikymmenen takaa, mutta tarjoaa toki myös modernia tekniikkaa ja ripauksen luksusta houkuttelevassa paketissa.

IONIQ 5:n ulkonäköä voisi kutsua retrofuturistiseksi, sillä siinä on jotain vanhaa ja jotain uutta. Vanha on peräisin Hyundain viisiovisesta viistoperästä Pony nimeltään, jota valmistettiin vuosina 1975-1990. Hyundai sai Ponyn suunnitteluun apua Englannista asti, ja se perustui osittain Morris Marinaan. Pony oli myös ensimmäinen vientiin suunniteltu eteläkorealainen massatuotantoauto. IONIQ 5:ssä on hieman modernisoitua Ponyn sukunäköä ja sympaattisuutta, sekä sisällä tilan tuntua ja avaruutta.

Koeajoimme 217 hevosvoimaisen, 73 kWh:n akulla, ja Premium-varustelupaketilla höystetyn takavetoisen mallin.

IONIQ 5 73 kWh 217 hv Premium
Harmaata harmaalla. Kuvaan on tarkoituksella haettu harmautta Suomen harmaimman päivän kunniaksi.

Tyyli

IONIQ 5:n keula näyttää nopealla vilkaisulla lähes tavanomaiselta, mutta lähempi tarkastelu tuo esiin mielenkiintoisia elementtejä. Keulaa peittää suuri simpukankuorimainen konepelti, joka avautuu kuitenkin suhteellisen kevyesti kaasujousien varaan, paljastaen kelvollisen kokoisen säilytystilan esimerkiksi latauskaapeleille. Kulmikkaat ja pikselimäiset ajovalot vaanivat konepellin alla, ja niitä erottaa toisistaan kiiltävän musta kaistale.





IONIQ 5 73 kWh 217 hv Premium

Etupuskurin yläreunaa koristaa paremman varustelupaketin mukana tuleva valonauha, mikä tuo kivasti valoa harmauteen. Sähköautoille ominaisesti keulassa ei ole jäähdyttimen ilmanottoaukkoa, mutta sen alaosassa keskellä on jäähdytysaukot, jotka avautuvat tarvittaessa automaattisesti. Kiinni ollessaan ne vähentävät ilmanvastusta, ja parantavat ehkä keulan ilmettä.

Kyljissä on sähäkät Z-tyyliset pokkaukset, mitkä saavat huimat kolme metriä pitkän akselivälin näyttämään hieman kompaktimmalta. Kaukana toisistaan olevat akselit ovat mahdollistaneet suuret ovet, etuovesta mahtuu kömpelömpikin kuski sisään, ja edustusluokan kokoisesta takaovesta sisäänkäynti käy vielä helpommin, mutta marketin parkkipaikalla kannattaa olla varovainen, ettei kyytiläiset kolauta pitkillä ovilla uusia pokkauksia naapuriruudun autoihin.

IONIQ 5 73 kWh 217 hv Premium

Auton takapää on parhaimmillaan hämärässä valaistuksessa, kuten artikkelin pääkuvassa. Pikselimäiset takavalot tuovat mieleen aikaisempien sukupolvien konsolipelit, ja elokuvista tulee ensimmäisenä mieleen Paluu tulevaisuuteen ja Blade Runner. Takaluukkukin sulautuu hyvin kokonaisuuteen, ja puskurilinja mukailee koko auton alaosan kiertävää “vauhtiraidoitettua” teemaa.

Takaluukun avauspainike on sijoitettu helposti likaantuvaan kohtaan, mutta jos on valinnut paremman varustelupaketin, niin sen voi kokonaan unohtaa. Luukku aukeaa automaattisesti, kun kuljettaja siirtyy avaimet taskussa seisomaan luukun eteen! Tämä saattaa tosin joskus olla ei toivottua, jos esimerkiksi jää vaihtamaan kuulumisia naapurin kanssa, seisten takaluukun edessä.

IONIQ 5 73 kWh 217 hv Premium
“Fifty Shades of Grey” – Kun lehdet ovat syksyn jälkeen pudonneet, ja lumi odottaa tuloaan, on harmaus parhaimmillaan.

Hyundai ei ole valitettavasti lähtenyt tämän auton kohdalla leikittelemään väreillä, ja tarjolla olevasta värivalikoimasta on turha etsiä mitään pirtsakkaa. Siitä löytyy lähinnä vain harmaan eri sävyjä, oliivinvihreää, ja valkoista. Koeajoauton väri on nimeltään Gravity Gold Matte, ja se on nimensä mukaan mattapintainen. Väri on toki omalla tavallaan kiehtova, mutta yksi iso ongelma siinä on, autoa ei nimittäin saa pestä koneessa! Tämä tietää luonnollisesti pesulaskun nousua, tai sitten omien pesuvälineiden ostoa.

Sisätilat

Varsinkin Premium-varustelupaketin yhteydessä sisätilat ovat edustuskelpoiset, ja vaaleat nahkaverhoilut ovien yläosissa ja istuimissa tekevät muuten aika harmaaseen ohjaamoon todella hyvän säväyksen. Sähköisesti säädettävät etuistuimet, sekä osittain sähköisesti säätyvät takaistuimet kuuluvat samaiseen varustelupakettiin. Sisätiloissa käytetyt materiaalit tuntuvat laadukkailta, tosin perinteistä harmaata muoviakin löytyy.

Hyundai IONIQ 5 sisätilat
Istuin on lepotilassa, ja kutsuu kuljettajaa ottamaan pienet nokoset.

Molemmissa etuistuimissa on kahdella painalluksella aktivoitava lepotoiminto, missä istuin siirtyy automaattisesti makuuasentoon, ja etupuolelta nousee vielä jalkojen tueksi pieni “rahi”. Tämä on hauska ja käytännöllinenkin keksintö, jonka ansiosta matkan aikana pidettävillä lataustauoilla voi ottaa helposti vaikka pienet nokoset.

Kojelautaa hallitsevat suuret näytöt ovat selkeitä, ja oikeanpuoleisen toimintonäytön käyttö kosketuksella on helppoa, koska valintanapit on aseteltu riittävän väljästi. Näyttöä tosin joutuu aavistuksen kurottamaan, ja olisikin ollut parempi, jos sitä olisi kallistettu hieman kuljettajaan päin, kuten konsernin sisarmallissa Kia EV6:ssa.

Hyundai IONIQ 5 ohjaamo
Sähköauton pohjarakenne mahdollistaa edessäkin yhtenäisen lattiatilan, ja keskikonsolia voi liikutella tarpeen mukaan eteen ja taakse.

Näytön alta löytyy onneksi vielä perinteisiäkin painikkeita, jotka toimivat yhteistyössä kosketusnäytön kanssa. Esimerkiksi penkinlämmittimien säätäminen tapahtuu painamalla “Warmer”-nappia, ja sen jälkeen säätämällä näytössä näkyvien penkkien kohdalta lämpötila sopivaksi. Jälleen kerran, vanhan koulukunnan autotoimittaja antaa ylimääräisen lisäpisteen perinteisestä äänenvoimakkuuden säätimestä, mitä ei voita mikään.

Etuistuinten välissä on reilut säilytystilat tarjoava keskikonsoli, jota voi tarpeen mukaan liikutella pituussuunnassa lattiassa olevia kiskoja pitkin. Konsolin uumenista löytyy jäähdytyksellä varustettu älypuhelimen langaton latausalusta, johon melkoisen suurikokoinen iPhone 12 Pro Max mahtui leikiten.

Hyundai IONIQ 5 sisätilat
“Lipaston laatikko” vetää hyvin tavaraa, mutta osuu väistämättä kyytiläisen polviin.

Hansikaslokeron avaus saa hymyn huulille, sillä sen mekanismi muistuttaa lipaston laatikkoa. Tämä ei ole ehkä parhaimmillaan silloin, kun pelkääjän paikalla istutaan, mutta laatikon vetokyky on kiitettävä, eikä sisältö putoa täyteen ahdettunakaan syliin, kun luukku avataan.

Takana tilat ovat niin ikään edustuskelpoiset, ja takaoven pituus ja oviaukon suuruus tuo mieleen pidennetyt edustusautot. Tämä on toteutettu etuovista tinkimättä, pitkän akselivälin ansiosta. Takaistuin on hyvin muotoiltu, lattia on suora, ja keskelläkin on mahdollista istua kohtuullisen mukavasti. Jalka- tai tavaratilan kasvattaminen onnistuu siirtämällä takaistuinta pituussuunnassa, mikä tapahtuu varustelusta riippuen joko sähköisesti tai manuaalisesti.

Hyundai IONIQ 5 takapenkki
Takapenkkiläisille on tarjolla miellyttävät tilat pitkällekin matkalle. Selkänoja on kallistettava, ja istuimia voi liikutella pitkittäissuunnassa.

Tavaratilat

Hyundai IONIQ 5 tarjoaa edessä säilytystilan, minkä koko on takavetoisessa mallissa peräti 57 litraa. Kuten kuvasta näkyy, niin kaikki latauskaapelit mahtuvat sananmukaisesti heittämällä tilaan, ja sen käyttökin on konepellin kaasujousten ansiosta siedettävää.

Hyundai IONIQ 5 sisätilat

IONIQ 5:n tavaratila näyttää perän loivan viisteen vuoksi äkkiseltään pieneltä, mutta sen tilavuus on kuitenkin kiitettävät 527 litraa. Kuten kunnon viistoperän ominaisuuksiin kuuluu, saa tavaratilaa lisää kaatamalla takapenkkien selkänojat. Silloin tilaa löytyy peräti 1600 litraa.

Aiemmin koeajossamme ollut Hyundai Kona Electric veti sisäänsä kuvassa olevista vain kolme lentolaukkua ja kylmälaukun. IONIQ 5 vetäisi kontinpohjalle vielä yhden suuremman matkalaukun, ja kuten kuvasta näkyy, tilaa jäi vielä mukavasti. Kuvaushetkellä takapenkit olivat normaaliasennossa.

Hyundai IONIQ 5 sisätilat

Tunne ja tekniikka

No, miltä IONIQ 5 sitten tuntuu? 217 hevosvoimaa ei ole nykymittapuun mukaan paljon, mutta auto kiihtyy kyllä kelvollisesti, ja suoriutuu 0-100 km/h vedosta 7,5:ssä sekunnissa. Takavetoisella paikaltaan lähdettäessä kiihtyvyyttä rajoittaa myös renkaiden vetopito, mutta auton ohituskiihtyvyys 60- tai 80 km/h nopeudesta tuntuu jo selvästi ripeämmältä.

Pääsimme kokeilemaan kiihdytystä myös ensilumella, ja auto lähti kitkoilla aika verkkaisesti liikkeelle, mutta takapää pysyi koko ajan suorassa, vaikka “kaasu” oli pohjassa – kymmenen pistettä luistonestojärjestelmälle! Jos paikaltaan kiihdytys, ja todellisen vau-efektin kokeminen kiihdyttäessä on kuitenkin omassa arvoasteikossa korkeimmalla, niin suosittelen silloin tutustumaan nelivetomalliin, joka tosin köyhdyttää ostajan kukkaroa viidellä tuhannella lisäeurolla.

IONIQ 5:llä ajaminen on kokonaisvaltaisesti miellyttävä kokonaisuus, ja auto tuntuu olevan kotonaan sekä kaupungissa että maantiellä. Ohjaus ja alusta tuntuu hyvältä, ja autoa on jotenkin vain helppo ajaa. Jarrutusenergian talteenoton voimakkuutta voi säätää näppärästi ratin takaa löytyvistä siivekkeistä, joista saa myös yhden polkimen ajomoodin päälle. Auto on mukavan hiljainen, eikä rengasäänet nouse maantieajossakaan häiritseväksi – koeajoautossa oli kitkarenkaat alla.

Hyundai IONIQ 5 sisätilat
Ambient-valaistus luo tunnelmaa syyspimeillä. Väri on vapaasti valittavissa, ja tytär valitsi tietysti pinkin!

Vaihde- tai ajosuunnan valitsin on hieman persoonallisesti toteutettu “toteemi”, joka törröttää ohjauspylvään oikealla puolella. Ohjekirjaan tutustumatta, tuli ensin mieleen liikuttaa sitä ylös tai alas, kuten vanhemmissa jenkkiautoissa, mutta suunnan valinta tapahtuikin pyörittämällä sen päätä. Sen käyttö, kuten muidenkin hallintalaitteiden on sujuvaa, ja niistä on vaikea löytää mitään ikävää sanottavaa.

Istuimet tuntuvat laadukkailta, ja ainakin oma takapuoli ja selkä istui niihin hyvin, ja pidempikin matka sujui miellyttävästi. Premium-mallin sähkösäätöisissä istuimissa on riittävästi säätöjä hyvän ajoasennon löytämiseksi, ja myös edellä mainittu lepotila toiminto, jota kannattaa hyödyntää lataustauoilla, mikäli jää autoon odottamaan toimintamatkan pitenemistä.

Toimintamatkasta puuhen ollen, takavetoisen mallin ilmoitettu yhdistetty WTLP-toimintamatka on 481 km, mutta koeajon aikana sekalaisessa ajossa auton tietokone laskeskeli toimintamatkan olevan noin 380 kilometriä, mikä olikin aika lähellä totuutta. Jälleen kerran muistutamme, että WLTP-toimintamatka on aina todellisuutta optimistisempi, ja mitä kylmempi ja märempi keli, ja kovempi vauhti, sitä pienempi toimintamatka. Onneksi toimintamatkaa saa kuitenkin IONIQ 5:n tapauksessa nopeasti lisää, sillä auto tukee 400/800 voltin tasavirtalatausta aina 220 kilowattiin asti. Lataaminen 10 prosentista 80 prosentin tasolle vie nopeimmillaan vain 18 minuuttia. Viiden minuutin latauksella toimintamatka pitenee jopa 100 kilometriä!

Lopuksi

Hyundai IONIQ 5:stä jäi erittäin hyvä jälkimaku. Auto on tilava, mukava, sekä suhteellisen ketterä ja pirteäliikkeinen parin tuhannen kilon sähköautoksi, ja se tarjoaa myös ripauksen luksusta Premium-varustelupaketin kera. IONIQ 5 sopii mainiosti matka-ajoon, mutta pärjää myös kaupungissa. Mikäli autosta hakee enemmän sporttisuutta, niin kannattaa tutustua sisarmalli Kia EV6:een, mitä emme ole vielä ehtineet koeajaa, mutta joka kuulopuheiden mukaan tarjoaa lähes saman paketin sporttisempana versiona.

Takavetoisen IONIQ 5:n hinnat kevyemmällä Style-varustelupaketilla alkavat 48 719 eurosta, ja Premium-paketilla noin 53 591 eurosta.



Jukka Mykkänen
Jukka on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, auto- ja vene tapahtumissa, vanhaa matkavenettä kunnostaessa, tai kevyttä liikuntaa harrastaessa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.