Koeajoimme 300-heppaisen perhefarkun – VW Golf R Variant on susi lammasten vaatteissa

R-kirjaimella nimetty nelivetoinen huippuversio on kruunannut VW Golfin malliston jo neljän sukupolven ajan. Nelos- ja viitoskorisissa R32:issa luotettiin vielä vaparivoimaan, kun pellin alla pöhisi upeaääninen 3,2-litrainen VR6-kone. Kuudennessa Golfissa siirryttiin turboaikaan, ja tehontuotannosta vastasi kaksilitrainen ahdettu nelonen. Nykyinen seitsemännen sukupolven Golf R esiteltiin kohta kolme vuotta sitten, ja farmarimalli seurasi perässä reilu vuosi myöhemmin. Suomeen auto saatiin viime kesänä, mutta täällä autoa myydään vain farkkukorisena. Ehkäpä maahantuoja ajattelee, että hatchback-korinen Ärrä kilpaisi liikaa Audi S3:n kanssa.

Uuden Ärrä-Golfin pellin alla on edeltäjänsä tapaan kaksilitrainen TSI-nelosturbo, josta irtoaa tasan 300 hevosvoiman teho ja 380 newtonin vääntö. Teho on kasvanut edeltävään malliin verrattuna 30 hepalla, ja myös turboviive on kutistunut huomattavasti. Vanhan Ärrän puikoissa potkua sai pahimmillaan odotella useita sekunteja, kun taas uusi versio vastaa kaasuun huomattavasti ripeämmin ja tasaisemmin. Voima välitetään kuusipykäläisen DSG-automaatin kautta kaikille neljälle pyörälle. Haldex-nelivetokin on kehittynyt, ja takapyörät kytkeytyvät nyt peliin mukaan entistä herkemmin.

Volkswagen Golf R Variant

Toinen merkittävä parannus on se, että ESP:n pystyy nyt kytkemään napista kokonaan pois päältä. Ärrässä on siis hyvä potentiaali kunnon nelivetosladeihin ja donitseihin talviliukkailla. Ajamisen vaivattomuutta parantaa myös entistä nopeampi ohjaus, joka tekee nurkkapyörittelystä ja mutka-ajosta helppoa.

Golf R:n kaltaisessa autossa suorituskyvyllä on tietysti merkitystä, ja tehdas lupaa nollasta sataan -kiihtyvyydeksi launch control -lähtöjärjestelmän avulla 5,1 sekuntia. Autolle on kuitenkin mitattu joissakin testeissä jopa nelosella alkavia aikoja, ja itse kävimme testaamassa suljetulla alueella seisovan mailin loppunopeutta. Tutka näytti mailin kohdalla 236 km/h, mikä on täsmälleen sama vauhti kuin eräs amerikkalainen media on mitannut 360-heppaiselle Mercedes CLA 45 AMG:lle. Mersu on lähes täsmälleen samanpainoinen auto, joten Volkkarin pellin alla saattaa olla vähän enemmänkin voimaa kuin on luvattu.

Ärrässä on kuitenkin toinenkin puoli, eli auto toimii myös mainiosti järkevänä perheautona. 605 litran tavaratila kuuluu kokoluokkansa suurimpiin, ja takapenkin selkänojat kaatamalla sisään sopivat suuremmatkin hankinnat. Sporttipenkit tarjoavat varsin voimakkaasta muotoilustaan huolimatta riittävästi mukavuutta, ja vaihtamisen voi jättää DSG:n huoleksi, jos vaihtolapojen läpsyttely ei huvita. Niitä tulee muutenkin käytettyä todella harvoin arkiajossa.

Suosittelemme

Volkswagen Golf R VariantVolkswagen Golf R Variant

Ulkoapäin Ärrä on varsin huomaamattoman näköinen. Hieman muhkeammat puskurit, ilmanottoaukot ja helmat kertovat kuitenkin asiantuntijalle, että nyt kyseessä on jotakin muuta kuin tavallinen 1.2 TSI. Helpoiten Golf R:n erottaa neljästä pakoputkenpäästä, ja myös pyörät ovat vähintään 18-tuumaiset. Vanteiden takaa pilkottavat muhkeat jarrulevyt, ja etujarrusatuloissa on lisäksi R:n logot kuin asian varmistuksena.

Tämän yksilön lisävarustelistalta oli ruksittu Dynaudion äänentoistojärjestelmän lisäksi ajomoodivalinta, jonka mahdollisuudet ulottuvat ärjystä Racesta säästeliääseen ekomoodiin. Lisäksi käytettävissä on Individual-moodi, jonka alle voi räätälöidä oman yhdistelmänsä mm. moottorin vedon, ohjauksen jäykkyyden ja äänimaailman suhteen. Koneen ääniä on vahvistettu kaiuttimien kautta keinotekoisesti, ja tulos kuulostaa vähän Audin turboviitosen ja Subarun bokserinelosen yhdistelmältä.

Volkswagen Golf R Variant Volkswagen Golf R Variant

Uuden Golf R:n laatuvaikutelma sisustan osalta on selvästi edeltäjäänsä arvokkaampi, mutta punakynän käyttökin näkyy joissakin kohdin. Esimerkiksi takaovien verhoukset ovat nyt kauttaaltaan kovaa muovia, ja noin 2500 kilometriä ajetun koeajoauton vasemmasta takasivuikkunasta kuului karkeammalla asfaltilla ärsyttävää narinaa.

Golf R Variant maksaa lähes 60 000 euroa, mikä on tietysti huima summa Golfista. Samalla rahalla saa arvokkaammaksi koettujen premium-brändien isoja mukavia farkkuja, mutta niiden suorituskyky jää kauaksi Ärrästä. Toisaalta esimerkiksi uusi Ford Focus RS tarjoaa vieläkin räväkkäämpää menoa, mutta sen tilat ja käytännöllisyys eivät ole läheskään farkkukorisen Ärrä-Golfin tasolla. Golf R Variant on siis varsin hyvä kompromissi, jos tilojen lisäksi kaivataan lähes urheiluautotason suorituskykyä. Auto taitaa lisäksi olla markkinoiden edullisin 300-heppainen nelivetofarkku, joten siinä suhteessa rahalle saa vastinetta.

Lue lisää