Käyttötestissä herkän ihon parranajokone





On monta tapaa ajaa parta. Perinteisesti yksiteräisellä höylällä tai partaveitsellä, kera partasaippuan, moniteräisellä markettihöylällä ja purkkivaahdolla, tai sähköisellä parranajokoneella. Höylän ja kunnon vaahdokkeiden käyttö on palkitsevampaa, mutta kiireinen mies hoitaa asian sähköllä.

Lähtötilanne

Olen tottunut ajamaan parran moniteräisellä höylällä vaahdon kera. Luovuin takavuosina sähkökoneesta, koska se ärsytti ihoani. Kaksi kuukautta sitten minulle tarjottiin mahdollisuutta testata herkän ihon parranajoon suunniteltua Philips Series 7000 -parranajokonetta ja päätin ottaa koneen testiin.

Alkuun hieman arvelutti miten koneen kanssa kävisi. Viimeksi kun käytin sähkökonetta, iho punotti ajon jälkeen kuin kadunmiehellä ja hoitoaineidenkaan käyttökään ei korjannut tilannetta riittävästi. Edes yritykset totuttaa iho toistuvaan koneistukseen ei tuottanut tulosta.

Kokemukset

Testissä ollut parranajokone yllätti positiivisesti. Jo ensimmäisestä ajosta lähtien iho näytti ja tuntui terveeltä, ja ajotuloskin oli höylään tottuneelle hyväksyttävä. Noin kahden kuukauden käytön ja talvipakkasien jäljiltä iho oli edelleen hyvässä kunnossa, eikä testiaikana ilmennyt minkäänlaista ihoärsytystä.

Philips Series 7000 kykenee sekä kuivaan että märkään ajoon ja sietää roiskevettä hyvin. Koneella voi ajaa partaa jopa suihkussa, jos niin haluaa. Märkäajo vaatii ehkä hieman totuttelua, mutta sekin sujui hyvin. Märkä iho tosin tuntuu hieman “tahmealta” ja luistoa ei löyty kuivan veroisesti. Luistoa voi toki parantaa vaikka partavaahdolla, joka sopii myös tämän koneen kanssa käytettäväksi.

Koneen mukana tulee myös parranrajaaja-vaihtopää, jonka vaihtaminen sujuu näppärästi ilman kikkailua. Rajaajassa on on viisipykäläinen säätönamikka leikkauspituudelle ja kampa pysyy ajaessa jämäkästi paikallaan, eikä lipsahda eri asentoon, kuten joissain markkinoilla olevissa, heppoisimmissa parranrajaajissa. Rajaajan ajotulos oli myös parempi, kuin edellämainituissa vekottimissa.

Testin aikana heräsi oikeastaan vain yksi kysymys – miksei kaikki sähköparranajokoneet ole tällaisia? Philips on pannut likoon koko 80 vuotisen kokemuksensa ja tuottanut laitteen joka lunastaa lupauksensa. Se näkyy tosin myös hinnassa ja ehkä juuri siksi kovaleukaisimmille on tarjolla myös edullisimpia, vähemmän hellävaraisia malleja.

Philips Series 7000
Philips Series 7000

Tekniikkaa

Series 7000 hellävaraisuus perustuu kehittyneeseen terätekniikkaan. Teräyksiköstä löytyy oikeastaan kolme pääominaisuutta, mitkä tekevät siitä tavallista hellävaraisemman.

GentlePrecision -terät eivät kisko partakarvoja, vaan leikkaavat karvat kirurgisen terävästi erittäin läheltä ihoa, jolloin samalla saavutetaan myös tavallista parempi ajotulos.

Terät tai itseasiassa koko ajopää on erittäin joustava. Se joustaa viiteen eri suuntaan, jolloin ajo on mukavaa kaikissa leuan ja kaulan kohdissa. Sitä voi verrata hyvällä alustalla varustettuun premium-autoon, joka vastaanottaa eleettömästi kuoppaisenkin tien koettelemukset.

Kolmantena koukkuna koneessa on terien ympärillä oleva mikropartikkelipinta, joka siis suomeksi tarkoittaa erittäin sileää ja luistavaa pintaa. Partakoneessa ei tarvita pitoa, vain luistoa.

Philips on onnistunut jälleen kerran tuotekehityksessään ja rehellisesti sanoen Series 7000 on erittäin hyvä parranajokone.  Ehdoton valinta herkkäihoiselle, kun puhutaan koneellisesta parranajosta ja hintansa väärti.

Jukka Mykkänen
Jukka Mykkänen on Tyyliniekan toimituspäällikkö, joka kirjoittaa mielellään kiinnostuksen kohteistaan, kuten autoista ja kelloista. Vapaa-aika kuluu perheen parissa, autonäyttelyissä, venettä kunnostaessa tai luonnossa liikkuessa. Itsekehittämisen kohteena tällä hetkellä on videokuvaus- ja editointi, sekä espanjan kielen opiskelu. Hola!

Uusimmat

Toyotan kestosuosikki muuntautuu crossoveriksi – uusi Corolla Cross esiteltiin Thaimaassa

Katumaasturi- ja crossover-buumille ei ole näkyvissä loppua, vaikka koronakriisi on koetellut autoalaakin pahasti. Esimerkiksi Toyota on vain lisännyt kierroksia...

Tämä tyylikäs avomallinen Saab 900 S on ikäisekseen loistokunnossa

Siitä on jo melkein vuosikymmen aikaa, kun Saabin tehtaalla viimeisetkin kokoonpanolinjat hiljenivät viimeistä kertaa. Valmistaja ehti kuitenkin työntää markkinoille...

Lotus muistelee legendaarista leffa-autoa – James Bondin tunnetuksi tekemä Esprit S1 poseeraa tulevan täyssähköisen Evijan vierellä

Bond-leffa The Spy Who Loved Me, eli suomeksi 007 rakastettuni sai ensi-iltansa melko tarkkaan 43 vuotta sitten. Autofanit muistanevat...

Kohta niitä taas saa – Ineos Grenadier on kuin alkuperäinen Land Rover Defender, mutta moottorit tulevat BMW:ltä

Alkuperäisen Land Rover Defenderin tuotanto päättyi vuonna 2016 lähes 70 vuoden valmistuksen jälkeen. Tätä nykyä auton täysin uusi seuraaja...

Uuden Skoda Octavia RS:n bensa- ja dieselversiot esiteltiin – myös nelivedon saa lisähintaan TDI:hin

Uusi Skoda Octavia RS näki päivänvalon jo keväällä, mutta tuolloin esiteltiin vasta iV-pistokehybridiversio. Nyt valikoima täydentyy perinteisemmillä bensa- ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...