Tyylillä vesille – ahdetulla V12:lla ryyditetty Ferrarin kilpavene 1950-luvulta olisi nyt kaupan 12 miljoonalla dollarilla

Maranellon korskuvan orin logolla varustuissa kisavehkeissä on useimmiten neljä pyörää, mutta tähänkin sääntöön löytyy poikkeuksensa. Ferrarin merkin alla rakennettiin nimittäin jo 1950-luvulla ainutlaatuinen kilpavene, joka on nyt myynnissä.

Hydroplane-tyyppinen luomus on nimetty Ferrari Arno XI:ksi, ja se valmistui Helsingin olympiavuonna 1952. Veneen avulla haluttiin saavuttaa uusi nopeusennätys 800-kiloisten luokassa. Projektin polkaisi käyntiin veneiden nopeuskilpailuja harrastanut Achille Castoldi, joka esitteli suunnitelmansa itse Enzo Ferrarille. Aluksi Castoldi aikoi pyytää Enzolta silloisen Ferrari 375:n 4,5-litraista V12:ta, mutta tämä suunnitelma ei ollut merkin patruunan makuun.

-- MAINOS --

Enzo Ferrarin mielestä nopeusennätyksen saavuttamiseen tarvittaisiin enemmän tehoa, joten V12 sai tehtaalla kattavan virityspaketin. Siihen kuuluivat uusi puristussuhde, tuplat sytytystulpat joka sylinterille ja kaksi isoa mekaanista ahdinta. Vaiva ei mennyt hukkaan, koska 12-pyttyisestä myllystä irtosi kisasäädöissä peräti 550-600 hevosvoimaa. Moottori ei ole kuitenkaan Ferrari Arno XI:n ainoa ainutlaatuinen piirre, vaan aitoa Ferrari-tyyliä löytyy muualtakin veneestä.

Puisen rungon muodot ovat hyvin aerodynaamiset, ja pintamateriaalina palvelee mahonkiviilu. Vanhoja kilpa-autoja muistuttavan ”korin” yläosa on puolestaan maalattu Ferrarin klassisella punaisella sävyllä, ja kuskin istuinkin on punaista nahkaa. Lisäksi kuljettajan pään takaa kohoaa massiivinen siipi, joka muistuttaa hain evää tai vaikkapa 1950-luvun Jaguar D-Typessä nähtyä ratkaisua. Aerodynaamisista linjoista oli myös käytännön iloa, koska niiden avulla Arno XI ylsi aikanaan 242 km/h:n ennätysnopeuteen.

-- MAINOS --




Tätä nykyä kilpavene on täysin entisöity, ja se on saanut myös Ferrari Classichen sertifikaatin. Arno XI vaihtoi viimeksi omistajaa RM Sotheby’sin huutokaupassa vuonna 2012, jolloin veneestä maksettiin 1,012 miljoonaa dollaria, eli 868 000 euroa. Nyt klassinen kilpavene on tarjolla duPont Registryn kautta. Hintapyyntö on kuulemma huimat 12 miljoonaa dollaria, joten nykyisellä omistajalla on melkoiset odotukset viimeisten kahdeksan vuoden aikana tapahtuneelle arvonnousulle.

-- MAINOS --

Pirkan Kellon kuuma kello
Kaupallinen yhteistyö

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Kaikkien aikojen nopein tuotanto-BMW esiteltiin – M5 CS kiihtyy tasan kolmessa sekunnissa nollasta sataan

Jos 600-hevosvoimainen BMW M5 ei riitä, tarjolla on myös 25 heppaa tehokkaampi Competition. Ja jos sekin tuntuu liian miedolta,...

Amerikkalaisen Vector W8 -superauton luoja on kuollut

Kirveellä veistetyt 70- ja 80-lukujen eurooppalaiset superautot ovat silkkaa julistekamaa. Myös Yhdysvalloista kajahti, kun uskomattoman nopea Vector W8 ilmestyi. Kyseessä...

Transit-spesialisti otti käsittelyynsä uuden sähkö-Mustangin – levitetty ja madallettu Mach-E on sporttinen näky

Sähköautojakin tuunataan, mutta ainakin tähän asti virityspajat ovat tyytyneet lähinnä ulkokuoren muokkaukseen. Tällaisen tuning-paketin saa pian myös Fordin upouuteen...

508 PSE ei jää ainokaiseksi – Peugeot tuo myyntiin sporttiversiot kaikista uusista malleistaan

Vaikka Peugeot ei ole koskaan ollut mikään urheiluautomerkki, sillä on hieno historia erilaisten sporttiversioiden osalta. Nyt ranskalaiset aikovat jälleen...

Klovnin auto vai tyylikäs retro-roadster – espanjalainen Hurtan pukee Mazda MX-5:n uusvanhaan asuun

Mazda MX-5 pitää edelleen kunniakkaasti yllä kompaktien takavetoisten roadsterien perinnettä, joka syntyi jo vuosikymmeniä sitten Brittein saarilla. Nyt espanjalainen...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.