Tyylillä vesille – ahdetulla V12:lla ryyditetty Ferrarin kilpavene 1950-luvulta olisi nyt kaupan 12 miljoonalla dollarilla

Maranellon korskuvan orin logolla varustuissa kisavehkeissä on useimmiten neljä pyörää, mutta tähänkin sääntöön löytyy poikkeuksensa. Ferrarin merkin alla rakennettiin nimittäin jo 1950-luvulla ainutlaatuinen kilpavene, joka on nyt myynnissä.

Hydroplane-tyyppinen luomus on nimetty Ferrari Arno XI:ksi, ja se valmistui Helsingin olympiavuonna 1952. Veneen avulla haluttiin saavuttaa uusi nopeusennätys 800-kiloisten luokassa. Projektin polkaisi käyntiin veneiden nopeuskilpailuja harrastanut Achille Castoldi, joka esitteli suunnitelmansa itse Enzo Ferrarille. Aluksi Castoldi aikoi pyytää Enzolta silloisen Ferrari 375:n 4,5-litraista V12:ta, mutta tämä suunnitelma ei ollut merkin patruunan makuun.

Enzo Ferrarin mielestä nopeusennätyksen saavuttamiseen tarvittaisiin enemmän tehoa, joten V12 sai tehtaalla kattavan virityspaketin. Siihen kuuluivat uusi puristussuhde, tuplat sytytystulpat joka sylinterille ja kaksi isoa mekaanista ahdinta. Vaiva ei mennyt hukkaan, koska 12-pyttyisestä myllystä irtosi kisasäädöissä peräti 550-600 hevosvoimaa. Moottori ei ole kuitenkaan Ferrari Arno XI:n ainoa ainutlaatuinen piirre, vaan aitoa Ferrari-tyyliä löytyy muualtakin veneestä.

Puisen rungon muodot ovat hyvin aerodynaamiset, ja pintamateriaalina palvelee mahonkiviilu. Vanhoja kilpa-autoja muistuttavan ”korin” yläosa on puolestaan maalattu Ferrarin klassisella punaisella sävyllä, ja kuskin istuinkin on punaista nahkaa. Lisäksi kuljettajan pään takaa kohoaa massiivinen siipi, joka muistuttaa hain evää tai vaikkapa 1950-luvun Jaguar D-Typessä nähtyä ratkaisua. Aerodynaamisista linjoista oli myös käytännön iloa, koska niiden avulla Arno XI ylsi aikanaan 242 km/h:n ennätysnopeuteen.

Suosittelemme

Tätä nykyä kilpavene on täysin entisöity, ja se on saanut myös Ferrari Classichen sertifikaatin. Arno XI vaihtoi viimeksi omistajaa RM Sotheby’sin huutokaupassa vuonna 2012, jolloin veneestä maksettiin 1,012 miljoonaa dollaria, eli 868 000 euroa. Nyt klassinen kilpavene on tarjolla duPont Registryn kautta. Hintapyyntö on kuulemma huimat 12 miljoonaa dollaria, joten nykyisellä omistajalla on melkoiset odotukset viimeisten kahdeksan vuoden aikana tapahtuneelle arvonnousulle.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat