Kasarityyli kohtaa nykyajan – uusi Aston Martin Victor by Q on saanut inspiraationsa menneiden vuosikymmenten malleista

Aston Martinin valikoimaan kuului 1970- ja 1980-luvuilla V8-niminen 2+2-paikkainen GT, jonka muodoissa oli havaittavissa vaikutteita jopa amerikkalaisista muskeliautoista. James Bondinkin autona nähty coupé tekee nyt paluun modernina versiona.

Lontoon Concours of Elegancessa paljastettu retrohenkinen uutuus on nimetty Victor by Q:ksi, eli auto on Astonin Q-yksilöintidivisioonan käsialaa. Yksittäiskappaleeksi jäävä luomus toimii samalla brittimerkin Vantage-mallinimen 70-vuotisjuhlakaluna, koska ensimmäinen DB2 Vantage näki päivänvalon vuonna 1950. Uuden Victorin muodot kumartavat kuitenkin vahvasti 1970- ja 1980-lukujen V8 Vantagen sekä 1970-luvun DBS V8:n suuntaan.

Retrotyyli näkyy erityisesti pyöreiden etuvalojen ja ahnaan oloisen maskin dominoimassa keulailmeessä, klassista vaakasuuntaista paneelia hyödyntävässä perässä sekä vanhat BBS:n kiekot mieleen tuovissa hunajakennovanteissa. Ohjaamossa näkyy puolestaan sukulaisuus viime vuosikymmenen Aston Martineihin, koska Victor by Q on tehty brittimerkin hiilikuiturakenteisen One-77:n pohjalta.

Retrohenkisen luomuksen nokalla murisee peräti 7,3-litrainen V12, josta irtoaa Cosworthin käsialaa olevan virityksen ansiosta peräti 836 hevosvoiman huipputeho ja 821 newtonmetrin maksimivääntö. Vaihteistona palvelee tässä luokassa todellinen erikoisuus, koska voimavarat ohjataan takapyörille kuusipykäläisen manuaalin kautta. Tämän myötä Victor by Q saa myös kunnian olla historian tehokkain manuaalilaatikolla varustettu Aston Martin.

Suosittelemme

One-77:n perusrakennetta on höystetty vielä Aston Martin Vulcanista lainatuilla osilla. Lopputulos painaa alustan ja korin osalta vähemmän kuin alkuperäinen One-77, ja ajo-ominaisuudetkin lienevät kunnossa. Jouset ja iskuvaimentimet on nimittäin napattu ratakäyttöön suunnitellusta Vulcanista. Kyydin pitäisi sopia yleisille teillekin, koska jousitusta pystyy säätämään kuuteen eri asentoon. Hidastuvuudesta huolehtivat puolestaan keskimutterivanteiden takana piilevät hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, joiden halkaisija on edessä 380 ja takana 360 milliä.

Brutaali suorituskyky saa vastapainoa hiilikuitukorin elegantista Pentland Green -värisävystä, kun taas sisusta on verhoiltu Forest Green – ja Conker Bridge -nimisillä nahoilla. Sisäkatto on puolestaan vuorattu kashmirvillalla. Victor by Q:n hinnasta ei ole mainittu halaistua sanaa, mutta tuntemattomalle omistajalle tehty yksittäiskappale saa tavalliset Aston Martinit varmasti tuntumaan kumman edullisilta.

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Volkswagenin ensimmäinen sähköfarmari esiteltiin – ID.7 Toureriin saa myös uuden isomman akun

Täyssähköisten farmarien varsin harvalukuinen joukko täydentyy Volkswagen ID.7 Tourerilla, joka sai nyt virallisen esittelynsä. Sähköfarmari tarjoaa tähän asti tarjolla ollutta sedania enemmän kapasiteettia niin tavaratilan kuin akunkin osalta.

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Tyyliniekan uusimmat