Vapaiden nopeuksien Autobahnit ovat saksalaisille edelleen pyhä lehmä, johon harva poliitikkokaan uskaltaa turvallisuus- tai ympäristösyistä puuttua. Super- tai hyperauton omistajalle saksalainen Autobahn voi sopivan hiljaisena hetkenä olla ainoa paikka, jossa menohaluja pääsee toden teolla testaamaan.
Kiinteistökehityksellä miljonääriksi noussut tšekkiläinen Radim Passer toi kuusi vuotta sitten Bugatti Veyroninsa Saksan puolelle, jotta hyperauton todellisesta suorituskyvystä saatiin selvyys. Suorituspaikaksi valittiin Wittenburgin kaupungin lähistöltä löytyvä rajoittamaton Autobahnin pätkä, ja liikennekin oli mukavan hiljaista tavoiteltuja nopeuksia silmälläpitäen. Tuolloin Veyronin mittariin onnistuttiin kelaamaan 402 km/h:n lukema, eli Passer pääsi hyvin lähelle tehtaan lupaamia huippuja.
Sittemmin tšekkimiljonääri on hankkinut kokoelmaansa myös Bugatti Chironin, jonka neljällä turbolla ahdettu W16 tuottaa peräti 1500 heppaa Veyronin ”vain” 1001 hevosvoiman sijasta. Passer oli ensimmäinen yleisellä tiellä yli 400 km/h:n nopeuteen yltänyt Veyronin omistaja, joten temppu päätettiin toistaa uudemmalla Chironilla. Paikaksi valittiin sama Autobahn lähellä Wittenburgia, ja mahdollisimman hiljaista liikennettä tavoiteltaessa ajankohta valikoitui erääseen varhaiseen aamuun kuluneena syksynä.
Kyseisessä paikassa Autobahnin suoranpätkä on peräti kymmenen kilometrin mittainen, joten Passer ehti hyvin painaa kaasun pohjaan. Suorituksesta tehtiin myös laadukas videotallenne, jossa Chironia kuvatiin niin ulkoa kuin sisältäkin. Tavallisempiin urheiluautoihin verrattuna Bugatti kelaa lähes uskomattomasti vauhtia vielä 300 km/h:n paremmalla puolella, ja 400 km/h:n rajapyykkikin ylitettiin jälleen kerran. Passer siirsi jalkansa jarrulle vasta, kun Chironin nopeusmittari näytti 414 km/h:n lukemaa.
Tehtaan lupaamasta, vielä sähköisesti rajoitetusta 420 km/h:n huippunopeudesta ei siis jääty paljon. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin todettava, että lukema otettiin Bugattin omasta mittarista, joten todellinen nopeus jäi varmasti jonkin verran pienemmäksi. Videon perusteella Bugatti tuntuu kuitenkin lähes lentävän, ja onneksi kukaan ohitetuista ei erehtynyt kääntymään Passerin eteen. Aivan tyhjää Autobahnia ei nimittäin onnistuttu saamaan varhaisesta ajankohdasta huolimatta.