Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo esitelty. Seuraavaksi odotellaan uutta M3:a ja M4:ää, jotka tuodaan julkisuuteen syyskuun puolessavälissä.

BMW julkaisi M-divisioonan uutuuksista jo nyt ensimmäisen tiiserikuvan, virallisia otoksia autojen naamioiduista testiprotoista sekä muutamia teknisiä tietoja. Uutta M3:a ja M4:ää on testattu jo pitkään Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella, ja parhaillaan protoille tehdään hienosäätöjä paljon lyhyemmällä radalla, eli DTM-sarjastakin tutulla vajaan 3,7 kilometrin mittaisella Sachsenringillä.





Baanan hiusneulamutkat, pitkät suorat ja alamäki ennen Queckenbergin mutkaa ovat kuulemma ihanteellisia viimeisten säätöjen hakemiseen ennen myynnin aloitusta. Motorsport-divisioonan uutuuksien nokalla komeilevat jättimunuaiset paistavat läpi naamioinnista huolimatta, ja asian voi varmistaa tiiserikuvan kellertävän auton nokasta. Muuten muotoilussa luotetaan hyväksi havaittuun reseptiin, joka koostuu muhkeista lokasuojanlevityksistä, hiilikuitukatosta ja takapään neljää putkenpäätä reunustavasta diffuusorista.

Linjat selviävät lopullisesti reilun kahden kuukauden päästä, mutta tekniikka on jo pääosin selvillä. Autojen nokalla murisee X3 ja X4 M:stä tuttu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka luovuttaa jo M3:n ja M4:n ”perusmalleissa” muhkeat 480 hevosvoimaa. Lukema on siis kasvanut 49 hepalla edeltäjiin nähden, ja Competition-versioissa kasvua on peräti 60 hevosvoiman verran.


Niissä potkua riittää 510 hepan ja 650 newtonmetrin edestä. Perusmalleissa vakiona on edelleen kuusipykäläinen vaihteisto takavedon parina, joten puristit voivat jatkossakin juoda aamukahvinsa rauhassa. Competitionissa luotetaan puolestaan kahdeksanvaihteiseen M Steptronic -automaattiin Drivelogic-toiminnolla. Tässäkin tapauksessa veto menee pelkästään takapyörille, mutta myöhemmin Competitioniin saa myös M xDrive -nelivedon viimeisimmän version.

Uudessa M3:ssa ja M4:ssä on luonnollisesti myös M:n käsialaa oleva alusta, jonka kerrotaan tuovan mukanaan monia innovaatioita jarruja myöten. Autojen todellisena erottautumistekijänä palvelee kuitenkin jatkossakin takavedon ja manuaalivaihteiston yhdistelmä, jota ei Mercedes-AMG:n tai Audi Sportin luomiin kilpailijoihin saa. Toisaalta M3 ja M4 pystyvät nyt kilpailemaan entistä tasapäisemmin mm. Audin RS-mallien kanssa lisävarusteisen nelivetonsa myötä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...