Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo esitelty. Seuraavaksi odotellaan uutta M3:a ja M4:ää, jotka tuodaan julkisuuteen syyskuun puolessavälissä.

BMW julkaisi M-divisioonan uutuuksista jo nyt ensimmäisen tiiserikuvan, virallisia otoksia autojen naamioiduista testiprotoista sekä muutamia teknisiä tietoja. Uutta M3:a ja M4:ää on testattu jo pitkään Nürburgringin legendaarisella Nordschleifella, ja parhaillaan protoille tehdään hienosäätöjä paljon lyhyemmällä radalla, eli DTM-sarjastakin tutulla vajaan 3,7 kilometrin mittaisella Sachsenringillä.

Baanan hiusneulamutkat, pitkät suorat ja alamäki ennen Queckenbergin mutkaa ovat kuulemma ihanteellisia viimeisten säätöjen hakemiseen ennen myynnin aloitusta. Motorsport-divisioonan uutuuksien nokalla komeilevat jättimunuaiset paistavat läpi naamioinnista huolimatta, ja asian voi varmistaa tiiserikuvan kellertävän auton nokasta. Muuten muotoilussa luotetaan hyväksi havaittuun reseptiin, joka koostuu muhkeista lokasuojanlevityksistä, hiilikuitukatosta ja takapään neljää putkenpäätä reunustavasta diffuusorista.

Linjat selviävät lopullisesti reilun kahden kuukauden päästä, mutta tekniikka on jo pääosin selvillä. Autojen nokalla murisee X3 ja X4 M:stä tuttu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, joka luovuttaa jo M3:n ja M4:n ”perusmalleissa” muhkeat 480 hevosvoimaa. Lukema on siis kasvanut 49 hepalla edeltäjiin nähden, ja Competition-versioissa kasvua on peräti 60 hevosvoiman verran.

Suosittelemme

Niissä potkua riittää 510 hepan ja 650 newtonmetrin edestä. Perusmalleissa vakiona on edelleen kuusipykäläinen vaihteisto takavedon parina, joten puristit voivat jatkossakin juoda aamukahvinsa rauhassa. Competitionissa luotetaan puolestaan kahdeksanvaihteiseen M Steptronic -automaattiin Drivelogic-toiminnolla. Tässäkin tapauksessa veto menee pelkästään takapyörille, mutta myöhemmin Competitioniin saa myös M xDrive -nelivedon viimeisimmän version.

Uudessa M3:ssa ja M4:ssä on luonnollisesti myös M:n käsialaa oleva alusta, jonka kerrotaan tuovan mukanaan monia innovaatioita jarruja myöten. Autojen todellisena erottautumistekijänä palvelee kuitenkin jatkossakin takavedon ja manuaalivaihteiston yhdistelmä, jota ei Mercedes-AMG:n tai Audi Sportin luomiin kilpailijoihin saa. Toisaalta M3 ja M4 pystyvät nyt kilpailemaan entistä tasapäisemmin mm. Audin RS-mallien kanssa lisävarusteisen nelivetonsa myötä.

Lue lisää