Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4 jätettiin vielä odottamaan vuoroaan, mutta nyt sekin vuosi jo julkisuuteen.

Ilmeisesti baijerilaismerkin oman tuotantolaitoksen pihalla kuvattu uusi M-sarjalainen hyödyntää maskin suhteen samaa perusteemaa tavallisten Nelosten kanssa, eli pystysuuntaiset munuaiset kätkevät sisäänsä myös eturekisterin ja ulottuvat etupuskurin alareunaan asti. M4:ssä munuaiset on kuitenkin erotettu selvemmin toisistaan, ja niiden muotokin on hieman eri kuin perusmalleissa.

Lisäksi maskia koristavat verkkokuvion ja irrallisen näköisten palikoiden sijasta M-designiin kuuluvat tuplarivat, jotka on käännetty ensimmäistä kertaa vaakatasoon. Tämä saattaa tehdä keulailmeestä hieman leveämmän näköisen, ja samaa tarkoitusta palvelevat myös aivan puskurin kulmiin sijoitetut pystysuuntaiset ilmanottoaukot. Keskimmäiset ilmanottoreiät ovat puolestaan lähes munuaismaskissa kiinni.

Vaikka M4:nkin naamailme on kaukana klassisista kauneusihanteista, auton etupuskuri on huomattavasti vähemmän sekaisen oloinen kuin M Sport -paketilla varustetuissa perus-Nelosissa. M4:n tavaramerkkeihin lukeutuvat tuttuun tyyliin myös kiduksilla varustetut pulleammat etulokasuojat, mutta konepellin powerdome on saanut väistyä tuplasyvennysten tieltä.

Suosittelemme

Lisäksi M-reseptiin kuuluvat hiilikuitukatto, uusiksi laitetut peilinkotelot, pullistetut takalokasuojat sekä massiivisella diffuusorilla ja neljällä putkenpäällä höystetty takapuskuri. Kuvassa esiintyvä auto on todennäköisesti M4-malliston huipulle asettuva Competition-versio, jonka tunnistaa mm. kiiltävän mustista koristeosista ja samalla sävyllä maalatuista hunajakennovanteista.

Myös neliovinen M3-sisarmalli saa saman naamailmeen, ja tekniikkakin on identtistä. M-uutuuksien nokalla murisee S58-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, jota hyödynnetään myös X3 ja X4 M:ssä. Jo ”perusmalleissa” on 480 hevosvoimaa, ja Competition pistää vielä paremmaksi 510 hepan voimin. Nelivetokin tulee saataville ensimmäistä kertaa M3:n ja M4:n historiassa, mutta puristien iloksi takavetoisesta mallistakaan ei luovuta. Sama koskee kuusipykäläistä manuaalia, jonka saa joissakin versioissa kahdeksanvaihteisen automaatin vaihtoehdoksi.

LähdeCarscoops

Lue lisää