Vieläkin häijymmän näköiset jättimunuaiset – uusi BMW M4 vuosi julkisuuteen täysin naamioimattomana

BMW aiheutti melkoisen kohun, kun jättimäisellä pystysuuntaisella munuaismaskilla varustettu uusi 4-sarja esiteltiin muutama päivä sitten. Malliston huipulle asettuva M4 jätettiin vielä odottamaan vuoroaan, mutta nyt sekin vuosi jo julkisuuteen.

Ilmeisesti baijerilaismerkin oman tuotantolaitoksen pihalla kuvattu uusi M-sarjalainen hyödyntää maskin suhteen samaa perusteemaa tavallisten Nelosten kanssa, eli pystysuuntaiset munuaiset kätkevät sisäänsä myös eturekisterin ja ulottuvat etupuskurin alareunaan asti. M4:ssä munuaiset on kuitenkin erotettu selvemmin toisistaan, ja niiden muotokin on hieman eri kuin perusmalleissa.


Lisäksi maskia koristavat verkkokuvion ja irrallisen näköisten palikoiden sijasta M-designiin kuuluvat tuplarivat, jotka on käännetty ensimmäistä kertaa vaakatasoon. Tämä saattaa tehdä keulailmeestä hieman leveämmän näköisen, ja samaa tarkoitusta palvelevat myös aivan puskurin kulmiin sijoitetut pystysuuntaiset ilmanottoaukot. Keskimmäiset ilmanottoreiät ovat puolestaan lähes munuaismaskissa kiinni.

Vaikka M4:nkin naamailme on kaukana klassisista kauneusihanteista, auton etupuskuri on huomattavasti vähemmän sekaisen oloinen kuin M Sport -paketilla varustetuissa perus-Nelosissa. M4:n tavaramerkkeihin lukeutuvat tuttuun tyyliin myös kiduksilla varustetut pulleammat etulokasuojat, mutta konepellin powerdome on saanut väistyä tuplasyvennysten tieltä.





Lisäksi M-reseptiin kuuluvat hiilikuitukatto, uusiksi laitetut peilinkotelot, pullistetut takalokasuojat sekä massiivisella diffuusorilla ja neljällä putkenpäällä höystetty takapuskuri. Kuvassa esiintyvä auto on todennäköisesti M4-malliston huipulle asettuva Competition-versio, jonka tunnistaa mm. kiiltävän mustista koristeosista ja samalla sävyllä maalatuista hunajakennovanteista.

Myös neliovinen M3-sisarmalli saa saman naamailmeen, ja tekniikkakin on identtistä. M-uutuuksien nokalla murisee S58-koodilla tunnettu kolmilitrainen tuplaturbokuutonen, jota hyödynnetään myös X3 ja X4 M:ssä. Jo ”perusmalleissa” on 480 hevosvoimaa, ja Competition pistää vielä paremmaksi 510 hepan voimin. Nelivetokin tulee saataville ensimmäistä kertaa M3:n ja M4:n historiassa, mutta puristien iloksi takavetoisesta mallistakaan ei luovuta. Sama koskee kuusipykäläistä manuaalia, jonka saa joissakin versioissa kahdeksanvaihteisen automaatin vaihtoehdoksi.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...