MAINOS: Hovisepät

Tudor Black Bay Pro

Aina valmiina seikkailuun


James Bondin tunnetuin kulkupeli täyttää 60 vuotta – Aston Martin DB5 esiteltiin syyskuussa 1963 Frankfurtin autonäyttelyssä

Syyskuussa 1963 järjestetyn Frankfurtin autonäyttelyn sato oli autohistorian kannalta varsin merkittävä. IAA-nimellä tunnetussa show’ssa lanseerattiin melko tasan 60 vuotta sitten isäntämaan tähtien, eli hieman myöhemmin 911:n nimellä tunnetun Porsche 901:n ja Mercedes-Benz 600:n lisäksi eräs ajaton brittikaunotar.

Tuo auto on Aston Martin DB5, jonka maailma oppi tuntemaan James Bondin kulkupelinä vain vuotta myöhemmin elokuvateattereihin saapuneen Goldfingerin ja lukuisten sitä seuranneiden Bond-leffojen myötä. Ikoninen status 007:n tunnetuimpana ajopelinä on nostanut DB5:n automaailman suurimpien legendojen joukkoon, mutta Astonilla on ansionsa ilman Bond-kytköstäkin.

Kuva: Aston Martin

Kauneus on tietysti katsojan silmässä, mutta maailmassa ei liene kovin montaa DB5:tä rumaksi väittävää henkilöä. Astonin kauneus ei ole vain ulkoista laatua, vaan konepellin alla lepäävä nelilitrainen suora kuutonenkin on todellinen ilo silmälle. Mylly on isommaksi porattu ja edelleenkehitetty versio moottoriguru Tadek Marekin suunnittelemasta 3,7-litraisesta kuutosesta, joka nähtiin jo vuonna 1958 debytoineen DB4:n keulalla.

Kuva: Aston Martin

DB5:ssä tehoa riitti yli 280 hevosvoimaa, mikä oli enemmän kuin kunnioitettava lukema kuusi vuosikymmentä sitten. Näillä eväillä brittiläinen gran turismo ylitti 150 tuntimailin rajapyykin, eli auto kulki yli 241 km/h. Lukema oli sen verran komea, että Aston Martinin väki mainosti DB5:tä ylpeästi maailman nopeimmaksi ”tavalliseksi” nelipaikkaiseksi GT:ksi. Kauniin kuoren ja mainion suorituskyvyn lisäksi DB5 tarjosi myös uusia mukavuusvarusteita, kuten ilmastointilaitteen ja sähkölasit.

Kuva: Aston Martin

DB5:n hinnat ovat suorastaan räjähtäneet Bond-statuksen myötä, mutta kyseessä olisi muutenkin arvokas auto harvinaisuutensa vuoksi. Italialaisen Carrozzeria Touring Superleggeran muotoilemaa DB5:tä valmistettiin nimittäin vain 887 yksilöä coupé-mallisena ja 123 autoa avokorisena. Lisäksi koripajojen toimesta syntyi tusinan verran shooting brake -tyylisiä ”sporttifarkkuja”.

Suosittelemme


Sean Conneryn ja kumppaneiden lisäksi DB5:n ratin takana nähtiin muitakin aikansa supertähtiä, kuten Beatlesin Paul McCartney ja George Harrison sekä Rolling Stonesin Mick Jagger. Oman DB5:nsä hankkivat myös Led Zeppelinin Robert Plant, brittikoomikko Peter Sellers, Jamiroquain Jay Kay ja huippuarvokkaasta autokokoelmastaan tunnettu muotisuunnittelija Ralph Lauren.

Kuva: Aston Martin

DB5:n aktiiviura kesti vain kaksi vuotta, koska vuoden 1965 Lontoon autonäyttelyssä sen saappaisiin astui Kamm-tyyppisellä ”poikkileikatulla” perällä varustettu DB6. Senkin linjoista vastasi Carrozzeria Touring Superleggera, mutta auto on paljon DB5:tä yleisempi näky 1788 yksilön valmistusmääränsä myötä. DB6:n taru päättyi vuonna 1970. Nykypäivänä Astonin gran turismo -perinteitä pitää komeasti vai pitäisikö tässä tapauksessa sanoa kauniisti yllä DB12, joka keimailee kuvissa klassisen esikuvansa vierellä.

Kuva: Aston Martin
Kuva: Aston Martin

Lue lisää