Jälleen uusi pikku-SUV – Hyundai Bayon haastaa Kia Stonicin ja kumppanit

Uusien katumaastureiden tulva ei ota loppuakseen. Tällä kertaa asialla on Hyundai, joka esitteli pienen Bayonin SUV-valikoimansa aloitusmalliksi.

Bayon on B-segmentin pikkuautojen kokoinen katumaasturi tai crossover vähän siitä riippuen, kumpaa termiä tämän kategorian autoista halutaan käyttää. Uutuus on kehitetty erityisesti Euroopan markkinoille, mistä kertoo myös ranskalaisesta Bayonnen kaupungista johdettu nimivalinta.

Auto toimii Kia Stonicin sisarmallina, ja myös tekniikka on pääosin Kiasta tuttua. Akselivälikin on samat 2,58 metriä kuin Kiassa, mutta Hyundain tavaratila on vähän isompi 411 litran perusvetoisuutensa myötä. Pituutta Bayonille on siunaantunut 4180 milliä, kun taas korkeus on 1490 ja leveys 1775 millimetriä.

Ulkoisesti Bayon kuuluu selvästi samaan perheeseen Hyundain muiden katumaastureiden kanssa. Tästä kertovat kahteen eri tasoon sijoitetut etuvalot, joista ylimmäiset toimivat viirumaisina päiväajovaloina ja alemmat varsinaisina ajovaloina massiivista maskia reunustamassa.

Kyljestä löytyy melkoinen terävien pokkausten sekamelska uuden i20:n sekä Tucsonin tyyliin, ja bumerangimaisissa takavaloissakin on havaittavissa yhtymäkohtia i20:een. Osa Bayonin takaluukun kannesta on maalattu mustaksi, millä on pyritty luomaan vaikutelma alas asti jatkuvasta takalasista. Kia Stonic vie edelleen konsernisisarten kauneuskilpailun voiton, mutta ainakaan mitäänsanomattomuudesta Bayonia ei pääse moittimaan.

Suosittelemme

Sisusta näyttää sen sijaan vähemmän omaleimaiselta, koska kojelauta ja ilmeisesti myös oviverhoilut on napattu suoraan i20:stä. Analogisten mittarien sijasta kuski tähystää 10,25-tuumaista digitaalimittaristoa, ja kojelaudan päälle sijoitettu tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on varustetasosta riippuen joko kahdeksan- tai myöskin 10,25-tuumainen. Kaikkia toimintoja ei ole onneksi viety näyttöön, vaan esimerkiksi äänenvoimakkuutta ja ilmastointia pystyy edelleen säätämään omista napeistaan. Ilmasuulakkeet on integroitu nykytrendin mukaisesti osaksi kojelaudan muotoja, ja nykyaikaa edustavat myös liitettävyys Applen CarPlayn ja Android Auton kanssa sekä pilvipohjainen navigaattori.

Tarjolla on myös monia ajoavustimia aktiivisesta kaista-avustimesta parkkiassistenttiin, ja mukautuva vakionopeudensäädinkin osaa muuttaa automaattisesti nopeutta valta- ja moottoriteillä. Vakiona Bayonissa on 15-tuumaiset peltivanteet muovikapseleilla, mutta tarjolla on myös 16- ja 17-tuumaisia alumiinivanteita. 17-tuumaisilla pyörillä maavaraa on 183 milliä, mikä erottaa Bayonin jo peruspikkuautoista. Ulkoväriksi on saatavilla kuvissa näkyvän Mangrove Greenin lisäksi kahdeksan muutakin vaihtoehtoa, ja kuuden sävyn pariksi saa mustan katon.

Voimanlähdevalikoima koostuu pelkästään bensakoneista. Aloitusmallina toimii 1,2-litrainen vapaasti hengittävä perinnenelonen viisivaihteiseen manuaaliin yhdistettynä. Tehokkaammissa vaihtoehdoissa on puolestaan vain kolme sylinteriä ja litran iskutilavuus, mutta lisäpotkua saadaan turbon avulla. Lisäksi näissä malleissa on 48 voltin sähköjärjestelmän avulla toteutettua kevythybriditekniikkaa.

Pienempitehoisessa turbokoneessa on 100 heppaa, ja vaihteistoksi tarjotaan joko kuusipykäläistä manuaalia tai seitsemänportaista automaattia. Tehokkaammassa turbomoottorissa on puolestaan 120 hevosvoimaa, ja vaihteistona palvelee seitsemänportainen automaatti. Bayonissa on Hyundain ensimmäisenä katumaasturina myös kierroksia tasaava Rev Matching -toiminto, joka on saanut inspiraationsa merkin N-malleista.

Nelivetoa tähänkään katumaasturiin ei sen sijaan ole tarjolla. Bayonin hintoja ei ole vielä vahvistettu, mutta ensimmäisiä autoja odotetaan Suomeen jo alkukesästä, joten taksat lienevät pian tiedossa.

LähdeHyundai

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat