Intialaisen Tatan omistamalla Jaguarilla ei ole mennyt viime vuosina kovin hyvin, ja perinteikäs brittibrändi on lopettanut kaikkien automalliensa valmistuksen tuotannossa vielä hetken sinnittelevää F-Pacea lukuun ottamatta. Merkin tulevaisuuden pitäisi olla täyssähköinen, ja siitä saatiin nyt ensimmäiset maistiaiset.
Pelkkiin täyssähköautoihin panostaminen kuulostaa nykyisessä markkinatilanteessa melkoisen riskialttiilta, mutta Jaguar teki päätöksensä muutama vuosi sitten jolloin elettiin vielä sähköautobuumin aikaa. Ainakaan tällä tietoa strategiaa ei olla kuitenkaan muuttamassa, ja ensimmäisestä uuden ajan sähkö-Jaggesta esimakua antava konsepti on luvattu paljastaa Miamissa joulukuun toinen päivä. Tutkielma on etiäinen ensi vuonna debytoivasta neliovisesta GT:stä, jonka testiprotosta julkaistiin jo nyt ensimmäiset viralliset kuvat.
Kuvissa esiintyvä prototyyppi on vielä paksun naamioinnin peitossa, mutta auton dramaattiset mittasuhteet tulevat jo hyvin ilmi. Useimmissa sähköautoissa on nokalta puuttuvan polttomoottorin vuoksi tehokasta tilankäyttöä edistävä lyhyt keula, mutta Jaguar on toista maata. Uutuudessa on takavetoisen sporttiauton klassiset mittasuhteet, ja nokka näyttää pitkältä kuin nälkävuosi. Suoraa kuutosta tai veekasia sinne on turha toivoa, mutta ehkäpä Jaguar saa tällä designilla aikaan ainakin muhkean etutavaratilan.
Sivuprofiili näyttää vielä todellista kulmikkaammalta katon takareunaan hämäysmielessä lisättyjen ulokkeiden vuoksi, mutta uuden GT:n pitäisi olla ilman naamiointitoppauksiakin viime vuosien Jaggeja kantikkaampi ilmestys. Myös nokka on lähes pystysuora, kun taas tuulilasi on hyvin viistossa kulmassa. Huhujen mukaan autossa ei ole Polestar 4:n tavoin lainkaan takalasia, mikä selittäisi katon takareunan vahvan naamioinnin. Testiproton keulalla on maskia muistuttava musta paneeli, mutta se on vain hämäystä ja nokka saattaa olla monen muun sähköauton tavoin umpinainen.
Miamissa päivänvalon näkevä tutkielma tottelee Design Vision Concept -nimeä, mutta tuotantoauton mallinimeä ei ole vielä kerrottu. Amerikkalainen Car&Driver löysi kuitenkin tavaramerkkihakemuksen I-Type-nimelle, joka kuulostaisi varsin loogiselta. Se olisi yhdistelmä brittimerkin ensimmäistä sähköautoa I-Pacea sekä sporttimalleja, eli klassista E-Typeä ja uudempaa F-Typeä.
Suosittelemme
Tekniikan osalta on jo kerrottu, että sähköuutuudessa on yli 575 hevosvoiman teholukema ja lähes 700 kilometrin toimintasäde. Jaguar halutaan asemoida uusien sähköautojen myötä entistä arvokkaammaksi merkiksi, ja hinnat alkavat kuulemma yli 100 000 punnasta eli noin 120 000 eurosta. Aivan Bentley-taso ei siis ole tähtäimessä, mutta tavallisen sukankuluttajan kukkarolle sopivien aloitusmallien aika on Jaguarilla ohi. GT:n alta löytyvän JEA-perusrakenteen varaan aiotaan tehdä vielä kaksi muutakin uutta sähköautoa, joista ainakin toinen on katumaasturi. Se jää kuitenkin nähtäväksi, kuinka brittiläisen perinnemerkin käy markkinoilla pelkkien sähköautojen voimin.