MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Jaguaria ei voi syyttää ainakaan rohkeuden puutteesta – Type 00 -konsepti antaa esimakua radikaalista sähkösedanista

Brittiläinen perinnebrändi Jaguar on vajonnut viime vuosina lähes merkityksettömäksi tekijäksi automarkkinoilla, joten merkin omistajana toimiva intialainen Tata päätti laittaa kaiken uusiksi. Jaguarin brändiuudistus herätti jo rutkasti polemiikkia, ja nyt nähdyt maistiaiset Jaggen tulevaisuudesta eivät ainakaan vähennä parranpärinää.

Miami Art Weekillä paljastettu konseptiautokaksikko näyttää nimittäin kuin toisesta maailmasta karanneelta tähänastisiin Jaguareihin verrattuna. Molemmat autot edustavat Type 00 -nimen saanutta tutkielmaa, ja niiden erona on ainoastaan väri. Toinen auto on maalattu esittelypaikan mukaan Miami Pink -nimisellä sävyllä, kun taas toinen yksilö on saanut pintaansa London Blue -värin muistuttamassa merkin kulta-ajoista svengaavan 1960-luvun Lontoossa.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Hyvällä tahdolla Type 00:n radikaaleissa linjoissa voi nähdä häivähdyksen noiden aikojen E-Typestä mittasuhteissa ja takalokasuojien pullistuksissa, mutta muuten tutkielmasta on hankala löytää mitään tyypillistä Jaguaria. Type 00:n design on sen sijaan kuin sekoitus Tesla Cybertruckia ja futuristista saksalaishenkistä Bauhausia höystettynä omalaatuisilla yksityiskohdilla.

Niistä erikoisin on varmasti perän ritilä, joka on kuin ilmastointilaitteesta lainattu. Ritilöiden joukkoon on sovitettu myös takavaloina toimivat kaksi vaakasuuntaista ledinauhaa, ja takaikkuna loistaa poissaolollaan Polestar 4:n tavoin. Kylkilinjasta ei ole juuri muuta kerrottavaa kuin massiiviset 23-tuumaiset pyörät ja Range Rover -tyyppinen etulokasuojan paneeli. Konseptin katto on hyvin matala, ja samaa voidaan sanoa etuvaloina toimivista ledeistä. Niiden väliin on sovitettu peräritilää muistuttava kulmikas ”maski”.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Minimalistisen sisustan dominoivin piirre on puolestaan kuskin sekä etumatkustajan toisistaan erottava 3,2 metriä pitkä ”aita”, mutta nykytrendien mukaisia näyttöjä ei näy missään. Jaguar kertoo, että ne tulevat säilytyslokeroiden tavoin sähköisesti esiin tarvittaessa. Sisätilojen koristemateriaalina on käytetty messinkiä, ja tekstiilien lisäksi autosta löytyy myös kiveä. Puu ja nahka ovat sen sijaan menneen talven lumia tässä Jaguarissa.

Suosittelemme


Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Type 00:n nimi sisältää viittauksen E-Typeen sekä uudempaan F-Typeen, kun taas kahdella nollalla haetaan mielleyhtymiä nollapäästöihin sekä auton statukseen Jaguarin uuden ajan alkuna. Konsepti on kaksiovinen ja -paikkainen coupé, mutta jo salavalokuvissa nähdystä tuotantomallista tulee coupé-henkinen neliovinen luiskaperä. Tuotantoauton pitäisi saapua myyntiin vuoden 2026 alkupuoliskolla.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar

Tekniset yksityiskohdat ovat suurelta osin vielä hämärän peitossa, mutta JEA-nimisen sähköautojen pohjalevyn varaan tehtävän tulokkaan pitäisi tarjota 770 kilometrin WLTP-standardin mukainen toimintamatka. Jos se ei riitä, 320 kilometrin matkaan riittävä virtamäärä voidaan ladata vartissa. Samoja ideoita ja muotokieltä aiotaan hyödyntää myös myöhemmin seuraavissa kahdessa uutuusmallissa, joista ainakin toinen on SUV tai crossover.

Ne kaikki ovat täyssähköautoja, mikä kuulostaa melkoiselta riskinotolta nykyisessä markkinatilanteessa. Viime vuosien myyntilukemien valossa JaGUarilla ei ole kuitenkaan juuri mitään hävittävää. Ja luitte aivan oikein. Kissamerkin nimi pitäisi kirjoittaa jatkossa tällä tavalla, joten lähes kaikki perinteet on todellakin heivattu yli laidan.

Jaguar Type 00
Kuva: Jaguar
LähdeCarscoops

Lue lisää