Jaguarilla on hieno historia, mutta merkki on silti joutunut vaihtamaan omistajaa moneen kertaan ja strategiatkin ovat vaihdelleet laidasta toiseen vuosien mittaan. Viime aikoina intialaisen Tatan omistama brittibrändi on yrittänyt kilpailla lähes premium-merkkien massamarkkinoilla ilman toivottua tulosta.
Jaguarin ylin pomo Rawdon Glover kertoi nyt amerikkalaiselle MotorTrendille, että volyymien tavoitteleminen ei ole onnistunut brittimerkin viimeaikaisella mallistolla. Siihen on kuulunut esimerkiksi USA:n markkinoilla näihin päiviin asti viisi autoa, joiden kaikkien alkaen-hinnat ovat olleet joko 77 900 dollaria tai reilusti alle. Niinpä uutena strategiana on nyt viedä Jaguar sinne, mistä kaikki sai alkunsa.
Tämä kuulostaa melko kryptiseltä, koska Jaguar-nimen tarina alkoi SS-merkillä tehdyistä sporttisista sedaneista ja urheiluautoista jo ennen toista maailmansotaa. Ne ja myöhemmin seuranneet varsinaiset Jaguarit olivat joka tapauksessa melko eksklusiivisia autoja, joiden hinnat eivät kuitenkaan olleen mitään päätähuimaavaa tasoa pahimpiin kilpailijoihin verrattuna. Niinpä esimerkiksi vuonna 1961 debytoinut E-Type oli ominaisuuksiinsa nähden suorastaan edullinen vaihtoehto luokassaan.
Jaguarin tämänhetkisen malliston valmistus isohkojen katumaasturien kategoriaan kuuluvaa F-Pacea lukuun ottamatta lopetetaan tämän vuoden loppuun mennessä, ja merkin tulevaisuuden pitäisi olla jälleen eksklusiivinen. Tähän ratkaisuun rohkaisee se, että nykyvalikoimalla ei ole tehty juuri minkäänlaista voittoa. Lisäksi Jaguar siirtyy valmistamaan pelkkiä sähköautoja, mikä kuulostaa melkoisen riskialttiilta liikkeeltä sähköautojen nykyisiä myyntilukemia seuratessa.
Päätös on kuitenkin tehty jo useampi vuosi sitten, jolloin sähköautot ratsastivat vielä trendikkyyden aallonharjalla. Rawdon Gloverilla riittää siis tekemistä entistä varakkaampien ostajien houkuttelussa merkin pariin, jonka I-Pace-täyssähköautoa saa Suomessakin käytettynä edullisimmillaan reilulla 20 000 eurolla. Muutamissa uutisissa on puhuttu jopa Bentleyn haastamisesta, mutta tulevien sähkö-Jaguarien lopullinen hintaluokka jää vielä nähtäväksi.
Suosittelemme
Rawdon Gloverilla on Jaguarilla työskentelemisestä jo yli 11 vuoden kokemus, ja sitä ennen hän viihtyi sekä Volkswagenilla että Seatilla. Hänen pitäisi siis ymmärtää autojen päälle, ja Glover arvostaa kuulemma Jaguar-brändiä suuresti. Hän myöntää kuitenkin itsekin, että kukaan ei halua 100 000 dollarin sähköautoa vain siksi että se on sähköauto. Niinpä tulevat Jaguarit ovat sen näköisiä, että ne eivät todellakaan pyytele olemassaoloaan anteeksi. Tämä näyttävyys tai erottuvuus viedään kuulemma niin pitkälle, että se jakaa varmasti myös mielipiteitä.
Uudesta tyylistä saadaan ensimmäiset maistiaiset konseptiauton avulla, joka tuodaan julkisuuteen loppuvuodesta. Tutkielma antaa esimakua neliovisesta GT:stä, vaikka katumaasturit käyvät niitä huomattavasti paremmin kaupaksi. Gloverin mukaan Jaguar haluaa varmistaa GT:n esittelyn myötä, että merkin uusi muotokieli lanseerataan julkisuuteen puhtaimmassa muodossaan. Rawdon Glover kertoo jo nyt sen verran, että odotettavissa on kulmikkaampaa tyyliä kuin mihin Jaguarilta ollaan totuttu.