Hyvästit hybridille – Ferrarin uutta 296 Challenge -ratakilpuria vauhdittaa pelkkä polttomoottori

Ferrari Challenge -ratasarjaa on ajettu jo vuodesta 1993 lähtien, jolloin kilpa-autona palveli 348. Noista ajoista on edetty rata-Ferrarin yhdeksänteen sukupolveen asti, joka on tehty edeltäjiensä tavoin Maranellon merkin keskimoottorisen aloitustason superauton pohjalta.

Uusin kilpuri on siis 296 GTB:n lähtökohdista syntynyt 296 Challenge, joka korvaa kaudella 2020 debytoineen 488 Challenge Evon. Kesällä koeajamamme 296:n katuversion voimanlähteenä palvelee sähkömoottoriin yhdistetty kolmilitrainen tuplaturbo-V6, eli kyseessä on pistokehybridi. 296 on 830 hevosvoiman kokonaistehonsa myötä yksi maailman voimakkaimpia takavetoisia autoja, mutta kilpurissa on yllättäen vähemmän potkua.

Kuva: Ferrari

Tämä johtuu siitä, että “herrasmieskuskeille” tarkoitettua 296 Challengea vauhdittaa pelkkä bensa-V6 ilman sähköapua. Ferrari Challenge Trofeo Pirellissä ei tarvitse huolehtia päästömääräyksistä, ja pelkkä polttomoottori säästää toki myös painoa ja tekee kilpurin ylläpidosta helpompaa. Sähkömoottorin puutetta on kompensoitu pienellä tehokuurilla, ja niinpä tupla-ahdettu V6 tuottaa nyt 700 hevosvoimaa sekä 740 newtonmetriä katuauton 663 hevosvoiman sijasta.

Pelkkään polttomoottoriin turvautuva resepti on siis sama kuin astetta järeämmässä 296 GT3:ssa, ja ”pikkuveljessäkin” on komea 234 hevosvoiman litrateho. Se on ainakin Ferrarin omien sanojen mukaan tämän segmentin ennätysluokkaa. Uusi 296 on muuten Challenge-sarjan 30-vuotisen historian ensimmäinen V6-koneinen kilpuri, koska kaikissa edeltäjissä oli kahdeksanmukinen mylly. Rata-autosta löytyvät myös hiilikuitukeraamiset jarrut, 296 GTB -katuversion ABS-järjestelmän päivitetty versio sekä sarjan nimisponsori Pirellin räätälintyönä tekemät 19-tuumaiset ratarenkaat.

Kuva: Ferrari

Lisäksi kilpurin aerodynamiikkaa on kehitetty, mistä kertovat esimerkiksi korin takakulmien ilmanohjaimet, jättimäinen takasiipi sekä helmoja kiertävät splitterit ja ilmanohjaimet. Näillä eväillä 250 km/h:n nopeudella syntyy 870 kilon verran downforcea, mikä on enemmän kuin yhdessäkään aiemmassa Challenge-Ferrarissa. Uuden kilpurin debyytti koittaa lokakuun lopussa Italian Mugellon radalla järjestettävässä Finali Mondialissa, joka on Ferrarin kauden perinteinen päätöstapahtuma.

Kuva: Ferrari

Lue lisää