Hyundain valikoimaan on kuulunut täyssähköautoja jo jonkin aikaa, mutta vasta nyt on ensimmäisen alusta alkaen sähköautoksi suunnitellun mallin vuoro. Virtuaalisesti esitelty IONIQ 5 on saanut muotoiluunsa retrohenkisiä vaikutteita 1970-luvun Hyundai Ponystä, mutta tekniikka on tätä päivää.
Puhdaslinjainen uutuus
Uutuuden puhdaslinjaisessa muotoilussa voi nähdä yhtymäkohtia esimerkiksi Honda e:hen, mutta IONIQ 5 on selvästi isompi auto. Sitä mainostetaan keskikokoiseksi crossoveriksi, joka tarjoaa D-segmentin autoja vastaavat tilat. Crossover-status näkyy ulospäin lähinnä hitusen tavallista korkeampana maavarana ja lokasuojanreunojen muoviverhouksina, mutta muuten IONIQ 5 menisi täydestä myös hatchbackina.
Auton linjoja on yksinkertaistettu mm. simpukankuorimallisella konepellillä, jonka saumat on saatu upotettua kyljen muotoihin. Sekä edessä että takana käytetään pikselimäisiä valoja, joiden muotoja on yritetty toistaa myös sähköauton vanteissa. Lanseerausvaiheessa IONIQ 5:ssä on Suomen markkinoilla 19-tuumaiset kiekot, mutta tuumaa isommat pyörätkin tulevat myöhemmin saataville. Pelkistettyä ulkonäköä avittavat myös upotetut ovenkahvat, mutta perinteisiä sivupeilejä ei ole sentään korvattu kameroilla. Ulkoväriksi on tarjolla yhdeksän eri vaihtoehtoa, joista kaksi on mattapintaisia.
Hyundain ensimmäinen täysverinen sähköauto
Uutuus saa kunnian olla Hyundain ensimmäinen malli, joka tehdään pelkästään sähköautoja varten kehitetyn E-GMP-pohjalevyn varaan. Se mahdollistaa tehokkaan tilankäytön, ja kolmen metrin akseliväli lupailee väljyyttä myös takapenkkiläisille. Vaikka IONIQ 5 näyttää kuvissa melko kompaktilta, sillä on kuitenkin pituutta yli 4,6 metriä. Leveydeksi kerrotaan vajaat 1,9 metriä, kun taas korkeus on noin 1,6 metriä. Sisätilojen erikoisuuksiin kuuluvat täysin tasainen lattia ja liukuva keskikonsoli, joka mahdollistaa autosta poistumisen vain yhdeltä puolelta esimerkiksi ahtailla kadunvarsipaikoilla. Tiloja voi muunnella myös 135 millillä eteenpäin liukuvien takapenkkien avulla.
Suosittelemme
Avaraa fiilistä lisää myös lasinen katto. Tavaratilan vetoisuudeksi kerrotaan 531 litraa, ja edestä löytyy vielä 57 litran kokoinen ruuma. Tietoviihdejärjestelmää hallitaan 12-tuumaisen kosketusnäytön avulla, ja mittaristokin on saman kokoinen digitaalinen ruutu. Sisustaan on tarjolla kolme eri väripakettia, ja monet sisätilojen osat on tehty ympäristöystävällisistä tai kierrätysmateriaaleista. Ekologisuutta korostetaan myös myöhemmin saataville tulevalla aurinkopaneelikatolla. Yksi IONIQ 5:n erikoisuuksista on lisäksi mahdollisuus käyttää autoa virtalähteenä tavallisille sähkölaitteille.
Tekniikkaa
Sähkö-Hyundaita saa kahdella eri moottorivaihtoehdolla. Niistä ensimmäinen on vain takavetoinen, kun taas nelivetoversio on toteutettu molempien akseleiden omilla sähkömoottoreilla. Takamoottorista irtoaa 155 kilowattia, ja etumoottori tuottaa 70 kW. Tämä voimalinja 72,6 kWh akustoon yhdistettynä kiihdyttää IONIQ 5:n satasen nopeuteen vain 5,2 sekunnissa. WLTP-normin mukaiseksi toimintasäteeksi kerrotaan 470-480 kilometriä, ja sähköauto tarjoaa myös 1600 kilon vetomassan.
Autoa on mahdollista ladata sekä 400:n että 800 voltin pikalatausteknologioilla. 350 kilowatin pikalaturilla akut latautuvat 10 prosentin varaustasolta 80 prosentin tasolle 18 minuutissa. Sadan ajokilometrin lataaminen vie puolestaan vain viisi minuuttia. Hyundain telematiikkapalvelu mahdollistaa auton hallinnan älypuhelimella, ja herkkuihin lukeutuvat myös Bosen äänentoistojärjestelmä sekä HUD-näyttö lisätyllä todellisuudella. Muitakin ajoavustimia on tarjolla nykytyyliin vähintään riittävästi.
IONIQ 5:n jälkeen tulossa on sedan-mallinen IONIQ 6 sekä isojen sähkö-SUV:ien kategoriaa edustava IONIQ 7. Viitosen myynnin pitäisi alkaa Suomessakin tulevan kesän aikana, mutta hintoja ei ole vielä vahvistettu.