Hyundailtakin on tulossa kuuma crossover – Kona N tarjoaa turbovoimaa perinteistä hot hatchia korkeammassa korissa

Moni ei olisi takavuosina uskonut, että yksi GTI-luokan hauskimmista autoista voi tulla Hyundailta. Nykyinen i30 N on kuitenkin onnistunut sulattamaan fanien sydämet sitä tahtia, että seuraavaksi samaa reseptiä hyödynnetään pykälää korkeammassa Konassa.

Korealaismerkki on jo aiemmin antanut muutamia etukäteistietoja tulossa olevasta Kona N:stä, ja nyt tiiserikampanja jatkui uusien kuvien ja teknisten yksityiskohtien voimin. Kuvissa esiintyy enää kevyen naamioteipin peittämä sporttinen crossover, joka saa mm. uusiksi laitetut puskurit ja tuplaputket perään kertomaan pellin alla piilevistä voimavaroista. Lisäksi auton alla pyörivät erityisen kevyet alumiinivanteet, joiden takana komeilevat punaisilla satuloilla höystetyt ja nopeaankin ajoon sopivat jarrut.

-- MAINOS --

Hyundai suostui jo kertomaan, että Kona N:ää vauhdittaa i30 N:n tavoin kaksilitrainen bensaturbo, jonka voima välitetään crossoverin tapauksessa pyörille kahdeksanpykäläisen DCT-kaksoiskytkinautomaatin kautta. Sporttiherkkuihin kuuluu mm. Launch Control -lähtöjärjestelmä, ja äänimaailmaa kuvataan tunteelliseksi. Vaikka crossoverit eivät yleensä ole kovin hauskoja ajaa, Kona N:n pitäisi olla toista maata. Ajokokemusta mainostetaan tehokkaaksi sekä ketteräksi, ja ajamisen ilon luvataan olevan Hyundain muiden N-mallien tasolla.

Merkin ensimmäisen sportti-crossoverin suurin kysymysmerkki on kuitenkin vetotapa. I30 N, Euroopan ulkopuolella tarjolla oleva Veloster N ja pykälää pienempi i20 N ovat nimittäin etuvetoisia, mutta neliveto sopisi kuumaksi katumaasturiksi kehuttuun Kona N:ään paremmin kuin hyvin. Jokapyörävedosta on liikkunut huhuja, mutta yhtä hyvin Kona N voi saada pelkän etuvedon i30 N:n tavoin. Kaksilitraisen turbopannun teholukema lienee 280 hevosvoiman tienoilla, joten ainakin pidon osalta joka nurkasta raapiva Kona N olisi parempi vaihtoehto.

-- MAINOS --




Voimaa on joka tapauksessa enemmän kuin astetta miedommassa Kona N Linessä. Lähinnä urheilulliseen ulkonäköön keskittyvän N Linen tehokkaimmassa versiossa käytetään pienempää 1,6-litraista turbonelosta, joka luovuttaa 198 heppaa ja 265 newtonmetrin maksimiväännön. N Lineen saa myös nelivedon, mikä lupaa hyvää myös ”aidon” N:n kannalta.

-- MAINOS --

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Uusimmat

Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5...

1978 Cobra Mustang II: Joko nyt disco-ajan Musse kiinnostaisi Ebayssakin?

Vaikka kaikki eivät siitä piittaakaan, niin nyt olisi tarjolla se Mustang II, joka tulisi omistaa. Siinä on targa-katto, 302...

Tässä se nyt on – Renault esitteli modernin sähkötulkinnan legendaarisesta Vitosesta

Nostalgialla on suuri arvo nykyisinä sähköistymisen aikoinakin. Kerroimme muutama päivä sitten, että Renault on suunnittelemassa sähkökäyttöisiä retroversioita takavuosien suosikeistaan....

Näitä vuoden 1954 Ferrareita on koko maailmassa vain kolme

Tiedätkö, miltä näyttää Vignalen korittama Ferrari 375 America vuodelta 1954? Ei hätää, sillä monelle rautaiselle autotietäjällekin kyseessä on melkoinen...

1980-luvun eurotyyliä moderniin Toyotaan – kantikkaan Proboxin nokka on kuin vanhasta VW Golfista

Oletteko koskaan kuulleet autosta nimeltä Toyota Probox? Emme olleet mekään ennen tämän jutun kirjoittamista, mutta tämän niminen farmarin ja...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.