Hyundai palasi juurilleen – yli 40 vuoden takainen Pony modernisoitiin sähköautoksi

Korealaismerkki Hyundai aloitti maailmanvalloituksensa yli 45 vuotta sitten Ponyksi ristityllä kompaktiautolla. Nyt alkuperäisen Ponyn tyylikkäästi modernisoitu versio saa kunnian mainostaa korealaisten sähkötekniikkaa.

Hyundailla ei ollut 1970-luvulla minkäänlaista kokemusta henkilöautojen valmistuksesta, joten suunnittelussa käännyttiin britti-insinöörien apuun. Referenssejä löytyi mm. Morris Marinan osalta, joten Hyundai ei lähtenyt tavoittelemaan taivaita. Ponyssa saatiin hyödynnettyä myös muutamia Ford Cortinan osia, kun taas moottorit ja vaihteistot tulivat Mitsubishilta. Muotoilussa luotettiin puolestaan italialaiseen osaamiseen, ja niinpä viistoperäisen korealaisauton design päädyttiin tilaamaan Italdesign Giugiarolta.

Valmis auto tuotiin suuren yleisön nähtäville Torinon autonäyttelyssä lokakuussa 1974, ja myynti starttasi seuraavan vuoden puolella. Euroopassa ensimmäisen sukupolven Pony tuotiin tarjolle vain muutamissa maissa aivan 1970-luvun lopussa, joten suurimmalle osalle vanhan mantereen asiakkaista auto jäi täysin tuntemattomaksi. Suomenkin maahantuonti starttasi vasta 1990-luvun alussa, jolloin Pony-mallimerkintä koristi jo aivan eri näköistä etuvetoista kompaktiautoa.

Hyundain historiassa ensimmäisellä Ponylla on kuitenkin aivan erityinen paikkansa, joten auton kulmikkaasta designista on otettu vaikutteita esimerkiksi upouuteen Ioniq 5 -sähköautoon. Nyt korealaiset esittelivät puolestaan alkuperäisen Ponyn pohjalta tehdyn yksittäiskappaleen, jota on modernisoitu niin päältä kuin kuorten altakin. Projektin vetovastuu oli Hyundain sisustamuotoilua johtavalla Hak Soo Halla, ja yksittäiskappale on parhaillaan näytillä Hyundain asiakaskeskuksessa Etelä-Korean Busanissa.

Suosittelemme

Kaksiovisena hatchback-Ponyna taipaleensa aloittanut auto on saanut ylleen uuden mattahopean maalipinnan, ja valot on modernisoitu niin edessä kuin takanakin. Takavaloumpioiden grafiikka on lähes suoraa lainaa upouudesta Ioniq 5:stä, millä pyritään luomaan aasinsilta näiden kahden merkkipaalun välille Hyundain historiassa. Etulokasuojien ”peilit” kätkevät todellisuudessa sisäänsä kamerat, ja mustat puskurit sekä listat ovat saaneet päälleen vaaleanharmaata väriä. Lisäksi Ponyn alle on sovitettu retrotyyliset alumiinivanteet, mutta suurimmat muutokset piilevät kuitenkin sisällä ja pellin alla.

Sisusta on saanut retrofuturistisen oloisen kolmipuolaisen ratin, ja mittaristokin on kuin tieteisleffasta repäisty. Auton etenemisestä vastaa täyssähköinen voimalinja, mutta siitä Hyundai ei ole suostunut kertomaan vielä tarkempia tietoja. Komponentteja on todennäköisesti lainattu korealaisten uusista sähkömalleista, mutta kahdella sähkömoottorilla toteutettua nelivetoa Ponyssa tuskin on. Paikalliset voivat käydä ihmettelemässä sähkö-Ponya kesäkuun loppuun asti, koska auto on esillä Busanin asiakaskeskuksessa 27.6. saakka.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat