Hyundai i30:n ja i20:n N-mallit ovat kuuluneet viime vuosien hauskimpiin hot hatcheihin. Monen entusiastin silmäkulmassa saattaakin vilahtaa kyynel näitä autoja koskevia uusimpia uutisia lukiessa.
Hyundai ilmoitti nimittäin, että bensakoneisten N-mallien myynti lopetetaan kokonaan Euroopan markkinoilla. I20 ja i30 N:n tuotanto vanhaa manteretta varten on jo pysäytetty, ja jatkossa Euroopassa tarjotaan ainoastaan N-brändättyjä sähköautoja. Niistä ensimmäinen, eli Ioniq 5 N on saanut juuri hinnat Suomessakin. Vajaan 80 000 euron lähtötaksa on valitettavasti aivan eri luokkaa kuin tähänastisilla bensa-N:illä, ja Ioniq 5 on myös kooltaan melkoinen jötkäle perinteisiin hot hatcheihin verrattuna.
650-hevosvoimainen sähköauto tarjoaa toki aivan eri luokan suorituskyvyn, jota pitäisi pystyä hyödyntämään myös radalla monesta muusta sähköautosta poiketen. Ioniq 5 N.ään on pyritty tuomaan myös aimo annos hauskuutta esimerkiksi driftausmoodin, erilaisten keinoäänien ja tekovaihteiden avulla, mutta uhkana on silti vegaanisen pihvin ilmiö. Yli 2,3 tonnin painoisen sähkö-crossoverin on vaikea yltää perinteisen bensakoneisen hot hatchin tarjoamaan fiilikseen ja ketteryyteen kaikesta tekniikasta huolimatta.
Hyundai uskoo kuitenkin vakaasti asiaansa. Korealaismerkki aikoo tarjota asiakkailleen pakoputkipäästöiltään nollatason malliston vuoteen 2035 mennessä, ja 10 vuotta myöhemmin tavoitteena on täysin hiilineutraali toiminta. Isoa ja kallista Ioniq 5 N:ää voi olla haasteellista myydä perinteisille hot hatch -asiakkaille, ja sama koskee myös virtaviivaisemman Ioniq 6:n tulevaa N-versiota. Todennäköisesti Hyundailla on kuitenkin suunnitteilla muitakin N-malleja pienempien Ioniqien pohjalta, jotka olisivat myös hinnaltaan lähempänä bensakoneisia N-autoja.
I20 N:n hinnat ovat viime aikoina alkaneet Suomen markkinoilla reilusta 30 000 eurosta, kun taas i30 N:stä on pitänyt pulittaa vähintään vajaat 50 000 euroa. Niiden rinnalla tarjolla ollut crossover-korinen Kona N putosi mallistosta jo vuosi sitten Konan sukupolvenvaihdoksen yhteydessä. N-Hyundait ovat saaneet kovasti suitsutusta hauskasta ajettavuudestaan, jonka taustavaikuttajana on häärinyt BMW M:ltä Hyundaille loikannut Albert Biermann. Lisäksi i20:n 204-heppaisen 1,6-litraisen turbonelosen ja i30:n 250- tai 280-hevosvoimaisen kaksilitraisen nelosturbon valttikorttina ovat palvelleet nykysporteiksi harvinaisen röyhkeät pakoäänet välikaasupaukahduksineen.
Suosittelemme
Nähtäväksi jää, oliko Hyundain päätös oikea vai ennenaikainen. Sähköautojen myynti on ollut viime aikoina vastatuulessa, mutta moni muukin merkki on ehtinyt ilmoittaa lopettavansa perinteisten bensakoneisten hot hatchien tuotannon. Tähän joukkoon kuuluvat esimerkiksi segmentin kestomenestyjät Ford ja Renault, joten tarjolla ei ole enää kuin muutama vaihtoehto. Niihin kuuluvat esimerkiksi Toyotan nelivetoinen GR Yaris, VW Golf GTI sekä R ja premium-merkkien vaihtoehdot Audilta, BMW:ltä sekä Mercedes-Benziltä. Takuuvarmaa tulevaisuuden klassikkoa etsivien kannattaakin toimia pian, kun näitä autoja saa vielä uutena kaupasta.