MAINOS: Hovisepät

EUREKA!

Hamilton-kellot
nyt Hovisepiltä.

Tutustu ja ihastu

Hyundai kehitti keskimoottorista superautoa N-sporttibrändin lanseeraamiseksi – ”Korean NSX” torpattiin liian kalliina

Hyundailla oli takavuosina tylsien perusautojen valmistajan imago, josta haluttiin eroon esimerkiksi N-urheilubrändin lanseerauksen myötä. Tässä yhteydessä meinasi syntyä myös ensimmäinen korealainen superauto.

Hyundai esitteli hiljattain N Vision 74 -nimisen retrohenkisen konseptin ja päästi hieman myöhemmin Top Gearin sen ratin taakse. Tällöin N-divisioonan entinen pomo Albert Biermann paljasti, että korealaismerkillä oli työn alla vielä paljon hurjempikin laite. Se oli N-valikoiman huipulle kaavailtu keskimoottorinen superauto, joka olisi saanut hiilikuituisen runkorakenteen.

Biermannin mukaan tätä autoa olisi voitu pitää Hyundain vastineena Honda NSX:lle. Suunnitteilla oli bensakone sekä hybriditekniikalla että ilman, ja vetykäyttöinen polttokennokin olisi ollut yksi mahdollisuus. Nimeä superautolla ei vielä ollut, vaan siitä puhuttiin vain hallituksen puheenjohtajan autona. Valitettavasti samainen hallitus kuitenkin esti projektin toteutumisen.

Ongelmaksi muodostui superauton hinta, joka olisi noussut yli 150 000 dollariin. Tuolloin Hyundailla katsottiin, että korealaismerkin auto ei voi maksaa niin paljon. Vaikka superautoprojektin jääminen piirustuspöydälle voi kuulostaa pettymykseltä, se oli Biermannin mukaan kuitenkin todennäköisesti oikea päätös. N-alabrändi saatiin kaupallisesti paljon parempaan lentoon edullisemmilla malleilla, joiden joukkoon kuuluvat ensimmäisenä lanseeratun i30 N:n lisäksi i20 N ja Kona N.

Suosittelemme


Tämä ei ollut muuten ensimmäinen kerta, kun Albert Biermann ei saanut ajettua keskimoottorista superautoa tuotantoon. Kun mies työskenteli vielä BMW:n M-divisioonassa, hän oli mukana suunnittelemassa juuri tällaista autoa valikoiman huipulle. Ylin johto ei kuitenkaan lämmennyt ajatukselle tuolloinkaan. Baijerilaismerkin mallistossa oli kuulemma tilaa vain yhdelle keskimoottoriautolle, ja sen paikan oli jo napannut hybriditekniikalla varustettu i8.

LähdeCarscoops


Lue lisää