Hyundai kehitti keskimoottorista superautoa N-sporttibrändin lanseeraamiseksi – ”Korean NSX” torpattiin liian kalliina

Hyundailla oli takavuosina tylsien perusautojen valmistajan imago, josta haluttiin eroon esimerkiksi N-urheilubrändin lanseerauksen myötä. Tässä yhteydessä meinasi syntyä myös ensimmäinen korealainen superauto.

Hyundai esitteli hiljattain N Vision 74 -nimisen retrohenkisen konseptin ja päästi hieman myöhemmin Top Gearin sen ratin taakse. Tällöin N-divisioonan entinen pomo Albert Biermann paljasti, että korealaismerkillä oli työn alla vielä paljon hurjempikin laite. Se oli N-valikoiman huipulle kaavailtu keskimoottorinen superauto, joka olisi saanut hiilikuituisen runkorakenteen.

Biermannin mukaan tätä autoa olisi voitu pitää Hyundain vastineena Honda NSX:lle. Suunnitteilla oli bensakone sekä hybriditekniikalla että ilman, ja vetykäyttöinen polttokennokin olisi ollut yksi mahdollisuus. Nimeä superautolla ei vielä ollut, vaan siitä puhuttiin vain hallituksen puheenjohtajan autona. Valitettavasti samainen hallitus kuitenkin esti projektin toteutumisen.

Ongelmaksi muodostui superauton hinta, joka olisi noussut yli 150 000 dollariin. Tuolloin Hyundailla katsottiin, että korealaismerkin auto ei voi maksaa niin paljon. Vaikka superautoprojektin jääminen piirustuspöydälle voi kuulostaa pettymykseltä, se oli Biermannin mukaan kuitenkin todennäköisesti oikea päätös. N-alabrändi saatiin kaupallisesti paljon parempaan lentoon edullisemmilla malleilla, joiden joukkoon kuuluvat ensimmäisenä lanseeratun i30 N:n lisäksi i20 N ja Kona N.

Suosittelemme

Tämä ei ollut muuten ensimmäinen kerta, kun Albert Biermann ei saanut ajettua keskimoottorista superautoa tuotantoon. Kun mies työskenteli vielä BMW:n M-divisioonassa, hän oli mukana suunnittelemassa juuri tällaista autoa valikoiman huipulle. Ylin johto ei kuitenkaan lämmennyt ajatukselle tuolloinkaan. Baijerilaismerkin mallistossa oli kuulemma tilaa vain yhdelle keskimoottoriautolle, ja sen paikan oli jo napannut hybriditekniikalla varustettu i8.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat