Hyundai julkaisi tiiserikuvia upouudesta sähköautostaan – IONIQ 5 debytoi ensi kuussa

Hyundai esitteli puolentoista vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä 45-nimisen sähköautokonseptin, jonka pelkistetyt linjat yhdistivät futurismia retrohenkeen. Tuotantoversio saa IONIQ 5 -nimen, ja se tuodaan jo pian julkisuuteen.

Ioniq on tähän asti ollut korealaismerkin yhden sähkö- ja hybridiautomallin nimi, mutta jatkossa siitä tulee oma sähköautojen malliperhe isoilla kirjaimilla kirjoitettuna. Sarjan aloittava IONIQ 5 esitellään koko komeudessaan ensi kuussa, ja se saa kunnian olla ensimmäinen upouudelle E-GMP-perusrakenteelle tehtävä sähköauto. Hyundain nyt julkaisemista tiiserikuvista ja -videoista näkee, että IONIQ 5:n muodot ovat korealaismerkille jotakin aivan uutta. Tiiviisti 45-konseptin jalanjälkiä seuraavat linjat ovat särmikkään terävät, ja vastaavaa tyyliä voidaan myöhemmin odottaa myös IONIQ-sarjan muihin malleihin.

Crossoverien luokkaan laskettavan IONIQ 5:n etuvalot koostuvat pikselimäisistä elementeistä. Designin tarkoituksena on viitata lampuissa piilevään digitaaliseen teknologiaan, ja konepellin muotoilukin on jotakin aivan uutta Hyundaille. IONIQ 5 on nimittäin korealaisten ensimmäinen automalli, jossa konepelti on koko keulan levyinen ja kattaa myös suuren osan etulokasuojista. Näin koripaneelien väliset raot saadaan minimoitua ja linjat pidettyä puhtaina, millä on oma osuutensa autossa tavoiteltuun high tech -henkiseen tyyliin.

Koska kyseessä on puhdas sähköauto, maski on täysin suljettu. Lisäksi sivupeilit on korvattu kamerapohjaisilla ratkaisuilla, ja litteät takavalot koostuvat teräväreunaisista ledipisteistä. Crossover-henkeä saadaan lokasuojanreunojen sekä helmojen muoviverhouksista, ja aerodynaamisesti optimoidut vanteetkin ovat parhaimmillaan 20-tuumaiset.

Suosittelemme

Auton tekniikasta ei ole annettu vielä virallisia tietoja, mutta Hyundain Itävallan maahantuoja lipsautti vahingossa muutamia lukemia jo viime vuoden puolella. Jos ne pitävät paikkansa, IONIQ 5:ssä on neliveto, 313 hevosvoiman kokonaisteho ja 5,2 sekunnin kiihtyvyys 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h). Akkujen kapasiteetista ei ole vielä tietoa, mutta WLTP-normin mukaiseksi toimintasäteeksi uumoillaan noin 450 kilometriä. Lisäksi autossa pitäisi olla aurinkokennot katolla, joiden avulla akkuja pystytään lataamaan.

Hyundain nyt julkaisemilta tiiserivideoilta selviää muutama mielenkiintoinen yksityiskohta. Autossa hyödynnetään ensinnäkin ns. Vehicle to Load -teknologiaa, jonka avulla IONIQ 5 pystyy toimimaan 110/220 V:n virtalähteenä. Näin autosta voidaan napata virtaa eri laitteisiin muun infrastruktuurin ulkopuolella. Lisäksi videoilla kerrotaan sähköauton latausnopeudesta. Viiden minuutin latauksella saa kuulemma yli 100 kilometrin verran toimintasädettä WLTP-standardin mukaan mitattuna.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat