Hyundai esitteli uuden sähköpikkuauton – crossover-henkinen Inster tulee myyntiin myös Euroopassa

Hyundai on myynyt jo jonkin aikaa Korean kotimarkkinoillaan Casper-nimistä pientä crossoveria, joka on suorastaan söpö ilmestys. Sen pohjalta tehdään nyt täyssähköinen Inster, joka tulee tarjolle Euroopassakin.

Globaaliksi malliksi tarkoitetun Insterin akseliväli on venähtänyt Casperiin verrattuna 180 millillä, ja kokonaispituutta sillä on 230 milliä enemmän esimerkiksi uusien puskurien ansiosta. Tästä huolimatta kyse on vain reilun 3,8 metrin pituisesta, hitusen yli 1,6 metriä leveästä ja hieman alle 1,6 metriä korkeasta autosta, joka asemoidaan Euroopassa A-segmentin eli esimerkiksi Toyota Aygo X:n ja B-segmentin eli Jeep Avengerin ja vaikkapa Volkswagen T-Crossin väliin.

Hyundai Inster
Kuva: Hyundai

Jo perusmallissa on rutkasti crossover-henkeä, mutta myöhemmin tulossa on vielä maastomaisempi Cross-versio. Akselivälin venymisen ja esimerkiksi uusiksi laitettujen takaovien lisäksi Insterin muotoilua on hiottu Casperiin verrattuna mm. pikselityylisillä ledeillä monien muiden uusien Hyundai-mallien tavoin. Pyörät ovat joko 15- tai 17-tuumaiset, ja sisälläkin on tehty muutamia muutoksia polttomoottorilla varustettuun Casperiin nähden.

Hyundai Inster
Kuva: Hyundai

Insterissä on esimerkiksi isommat 10,25-tuumaiset tuplanäytöt, ja versiosta riippuen varusteluun kuuluvat esimerkiksi älypuhelimen langaton lataustelakka, 64 väriä tarjoava ledeillä toteutettu tunnelmavalaistus, penkinlämmittimet, kattoluukku ja tämänkokoiseksi autoksi kattava ajoavustinten arsenaali. Kaikki istuimet pystyy taittamaan alas, ja eteen saa halutessaan jopa sohvapenkin. Takaistuinta pystyy puolestaan liikuttamaan pituussuunnassa, joten tavaratilan peruskapasiteetti on 280-351 litraa penkin asennosta riippuen.

Hyundai Insterin sisusta
Kuva: Hyundai

Autoa saa Standard- ja Long Range -versioina. Perusmallissa on 97-heppainen sähkömoottori, jonka vääntölukema on 147 newtonmetriä. 42 kWh:n akkupaketin pitäisi mahdollistaa parhaimmillaan yli 300 kilometrin toimintasäde yhdellä latauksella. Long Rangea vauhdittaa puolestaan 115-hevosvoimainen sähkömoottori 49 kWh:n akun parina. Tässä tapauksessa WLTP-standardin mukainen toimintamatka on 355 kilometriä. 120 kilowatin pikalatauksella Insterin akut täyttyvät parhaimmillaan puolessa tunnissa kapasiteettivälillä 10-80 %. Autosta pystyy lisäksi ottamaan virtaa ulos esimerkiksi sähköpyörän tai leirintävarusteiden lataamiseen.

Insteriä kaupataan myös Koreassa, jossa myynti alkaa vielä kuluvan kesän aikana. Muut markkina-alueet Eurooppa mukaan lukien ovat vuorossa myöhemmin, ja hinnatkin selviävät vasta myöhemmässä vaiheessa. Autosta pitäisi joka tapauksessa tulla edullisin sähkö-Hyundai myös vanhalla mantereella.

Hyundai Inster
Kuva: Hyundai
Hyundai Inster
Kuva: Hyundai
LähdeCarscoops

Lue lisää