Hyundai esitteli täyssähköisen rata-auton – Ioniq 5 N eN1 Cup Cariin saa erilaisia keinotekoisia ääniprofiileja

Hyundai Ioniq 5 N on yksi harvoista sähköautoista, jotka saattaisivat kelvata vanhan koulukunnan bensapäillekin. Hot hatchiksi massiivisen kokoisesta laitteesta on kehitetty jopa rata-autoversio, jonka korealaismerkki toi nyt julkisuuteen koko komeudessaan.

Hyundai antoi esimakua Ioniq 5 N eN1 Cup Car -nimisestä luomuksesta jo nelisen kuukautta sitten, ja nyt oli lopullisen esittelyn vuoro. Auto symboloi kuulemma kestävän moottoriurheilun uuden aikakauden alkua, ja valtaosa sen voimalinjan komponenteista on identtisiä katuversion kanssa. Ratakisojen ehdoilla tehtyjä erojakin kuitenkin löytyy tarkemmin perehtymällä.

Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car -ratakilpuri ja Hyundai Ioniq 5 N -katuauto
Kuva: Hyundai

Kilpuri on tehty ammattikuskeille, jotka ajavat N1-nimisessä luokassa jossa hyödynnetään myös Hyundain polttomoottorikäyttöistä Elantraa. Uusi sähkökilpuri sijoittuu tarkemmin sanoen tänä vuonna lanseerattuun eN1-kategoriaan, jossa säännöt ovat vapaammat. Esimerkiksi rengasvalmistajia ei ole rajoitettu ainoastaan yhteen sarjan järjestäjän määrittämään.

Kilpa-auto on tehty Ioniq 5 N:n katumallin tavoin Hyundain E-GMP-perusrakenteen varaan. Akun kapasiteetti on 84 kWh ja sähköjärjestelmä 800-volttinen. Etumoottorin tehoksi kerrotaan 222 hevosvoimaa, kun taas takayksiköstä irtoaa 378 heppaa. Kokonaisteho on siis kuutisensataa hevosvoimaa, mutta boost-toimintoa käytettäessä potkua riittää peräti 641 hevosen verran. Kilpurin akut täyttyvät vain 18 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin kapasiteetista.

Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car -ratakilpurin ratti
Kuva: Hyundai

Voimanlähde on siis sama kuin katuautossa, mutta painavan sähköauton ajettavuutta on kohennettu räätälintyönä tehdyillä kahteen suuntaan säätyvillä iskunvaimentimilla. Säädettävissä ovat sekä camber-kulma että ajokorkeus. Kilpurissa on lisäksi uudet taotut jarrusatulat edessä kuudella ja takana neljällä männällä. Auton alla pyörivät 18-tuumaiset takovanteet, jotka on kääräisty maksimipidon tarjoaville slikseille.

Aerodynamiikkaakin on viilattu rata-ajon ehdoilla. Muutoksiin kuuluvat uudet lokasuojanlevitykset, isompi etulippa ja iso takasiipi. Lisäksi nokkapelti on leivottu lujitemuovista, ja ikkunat ovat polykarbonaatista. Katuauton N Grin Boost -, N e-Shift – ja N Active Sound -järjestelmät on säilytetty kilpurissakin, joten myös radalla päästään nauttimaan keinotekoisesta pärinästä. Lisäksi tiimit voivat kehittää autoon halutessaan omat äänimaailmansa.

Suosittelemme

Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car -ratakilpuri
Kuva: Hyundai

Turvallisuus on puolestaan kohentunut mm. monipisteisten hitsattujen turvakaarien, kuusipistevöillä varustettujen kuppipenkkien, virran tappokatkaisimen ja sammuttimen myötä. Lisäksi latauspistoke on siirretty uuteen paikkaan. Ioniq 5 N eN1 Cup Car debytoi sopivassa paikassa, eli Hyundain kotikonnuilla Etelä-Koreassa järjestettävässä Hyundai N Festivalissa.

Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car -ratakilpuri ja muita Hyundain N-malleja
Kuva: Hyundai
Hyundai Ioniq 5 N eN1 Cup Car -ratakilpuri
Kuva: Hyundai
LähdeCarscoops

Lue lisää