Hyundai antoi lisätietoja pisaranmuotoisesta Ioniq 6:sta – toimintasäde on parhaimmillaan 610 kilometriä

Hyundai julkaisi pari viikkoa sitten ensimmäiset kuvat merkin sähköautovalikoimaa täydentävästä Ioniq 6:sta. Nyt myös uutuuden tekniikasta kerrottiin lisätietoja.

Ensimmäisenä huomion kiinnittää kuitenkin ulkonäkö, koska auto kulkee designin osalta aivan omia polkujaan Ioniq 5 -pikkuveljensä tavoin. Sen kulmikkuudesta ei ole 6:ssa kuitenkaan tietoakaan, ja muotoilun suhteen ainoa yhteinen nimittäjä taitavat olla pikselimäiset valoelementit. Ioniq 6 on pari vuotta sitten esitellyn Prophecy-tutkielman tavoin korostetun pisaranmuotoinen ilmestys, johon on kuulemma haettu inspiraatiota jopa seitsemän vuosikymmenen takaisesta Saab 92:sta.

Ioniq 6 on 4,85 metriä pitkä, 1,88 metriä leveä ja 1,49 metriä korkea, eli se ei ole mikään korotettu crossover. Korkeutta on kuitenkin yhdeksän senttiä enemmän kuin esimerkiksi Porsche Taycanissa, mutta toisaalta auto on kaksi senttimetriä Mercedes EQS:ää matalampi. Akseliväli on muhkeat 2,95 metriä, mikä tarkoittaa erityisen väljiä sisätiloja myös takapenkkiläisille. Venytetyn peräpään myötä takaylitys on 105 senttiä, ja perää koristaa myös ankanpyrstötyyppinen spoileri.

Ovenkahvat nousevat puolestaan automaattisesti esiin korin ulkopinnasta, ja korin väriksi tarjotaan 12 eri vaihtoehtoa. Sisustaan voi valita nahkaa tai kangasta, ja auton pyörät ovat joko 18- tai 20-tuumaiset. Sisätilojen materiaalit on valikoitu kestävän kehityksen ehdoilla, eli esimerkiksi nahka on vegaanista. Etumatkustajan puolelle saa halutessaan jopa pöydän, ja läppärin voi asettaa kätevästi keskikonsolin päälle lataustauon aikana. Nappeja ei juuri ole, koska suurinta osaa toiminnoista hallitaan 12-tuumaisen keskinäytön kautta.

Suosittelemme

Ulkopeilitkin on korvattu kameroilla, joiden kuva välitetään Hyundain mukaan katseen kannalta täysin luonnollisessa paikassa oleville ruuduille. Pelkästään sähköautokäyttöön suunnitellun E-GMP-perusrakenteen varaan tehdyssä Ioniq 6:ssa hyödynnetään 800 voltin lataustekniikkaa, jolloin akkujen pitäisi täyttyä nopeimmillaan 18 minuutissa 10 prosentista 80 prosentin tasolle. Isomman 77 kWh:n akun turvin WLTP-standardin mukaan mitattu toimintamatka on parhaimmillaan 610 kilometriä, kun taas pienin kulutus saavutetaan 53 kWh:n akun ja pelkän takavedon turvin. Tällöin kulutukseksi ilmoitetaan 14 kWh 100 kilometrillä.

Huippumallissa on kaksi sähkömoottoria, jotka tuottavat 239 kilowatin (325 hv) huipputehon ja 605 newtonmetrin maksimiväännön. Näillä avuin painava sähköauto pinkaisee nollasta sataan 5,1 sekunnissa, eli Hyundain polttomoottoriautoihin verrattaessa aletaan olla jo N-tasolla. Myöhemmin myös Ioniq 6:sta lienee luvassa oma N-versionsa Ioniq 5:n tavoin.

LähdeAuto Bild

Lue lisää