Hupsista – uudesta E-luokan Mersusta putkahti julkisuuteen jo ensimmäinen ulkokuva

Mersun nykyinen E-luokka on saavuttanut pian seitsemän vuoden malli-iän, ja niinpä seuraaja on jo aivan nurkan takana. Tehtaan sisäistä koodinumeroa W213 totteleva auto esitellään tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä.

Mercedes on paljastanut uutuudesta tietoja pala kerrallaan, ja tällä viikolla oli virallisten sisäkuvien vuoro. Niistä selviää, että auto muistuttaa sisustaltaan todella paljon pienempää C-sarjaa ja S-luokan isoveljeään. Nykymallin kojelaudan kulmikkaat muodot on korvattu pehmeän kaartuvilla linjoilla. Laatuvaikutelma vaikuttaa ainakin kuvien perusteella olevan sitä luokkaa, että Audin on syytä olla varuillaan.

Sisäkuvien yhteydessä Mersu julkaisi myös muutamia muita otoksia auton tuotekehityksestä ja muotoilusta. Yhdessä kuvassa nähdään muotoiluprosessissa käytetty pienoismalli, joka paljastaa ensimmäistä kertaa uuden E-luokan naamioimattoman sivuprofiilin. Siitä näkyy, että myös korimuotoilu on äärimmäisen lähellä C- ja S-sarjoja. Uusi E-luokka on muuttunut paljon entistä sulavalinjaisemmaksi, mutta toisaalta merkin sedanien muotoilu alkaa olla niin yhtenevää, että niitä on jo hankala erottaa toisistaan.


Mercedes ei olisi Mercedes, jos uusi malli ei olisi täynnä viimeisintä tekniikkaa. Niinpä E-luokkaan saa täyden arsenaalin avustinjärjestelmiä, joilla päästään jo hyvin lähelle autonomista ajamista. Jopa merkin lippulaivana toimiva S-sarja uhkaa jäädä tässä suhteessa Eemelin jalkoihin.

Sedan saadaan myyntiin ensi keväänä, ja syksyllä on farkkuversion vuoro. Mallistoa täydentävät tuttuun tapaan coupé ja avomalli, jotka tulevat tarjolle vuonna 2017. Ensimmäisissä salavalokuvissa nähty coupé on vielä raskaasti naamioitu, mutta siitä ei jää epäselvyyttä, että kaksiovisenkin mallin muotoilu on sulavoitunut huimasti entiseen verrattuna.

 





E-luokka_1

E-luokka_2

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Yllytyshullut sähköautoilijat Lapissa

”Sähköautolla ei pääse Lappiin” on lause, joka saa sähköautoilijan miettimään että joko taas. Todellisuudessa harva ajaa Lappiin edes joka...

Tässä naamassa riittää sulattelemista – uuden BMW 4-sarjan ensimmäiset kuvat vuosivat julkisuuteen

BMW:n klassinen munuaismaski on muuttunut viime vuosina yhä suuremmaksi erityisesti isojen mallien, kuten 7-sarjan ja X7:n keulalla. Ne eivät...

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...