Hupsista – uudesta E-luokan Mersusta putkahti julkisuuteen jo ensimmäinen ulkokuva

Mersun nykyinen E-luokka on saavuttanut pian seitsemän vuoden malli-iän, ja niinpä seuraaja on jo aivan nurkan takana. Tehtaan sisäistä koodinumeroa W213 totteleva auto esitellään tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä.

Mercedes on paljastanut uutuudesta tietoja pala kerrallaan, ja tällä viikolla oli virallisten sisäkuvien vuoro. Niistä selviää, että auto muistuttaa sisustaltaan todella paljon pienempää C-sarjaa ja S-luokan isoveljeään. Nykymallin kojelaudan kulmikkaat muodot on korvattu pehmeän kaartuvilla linjoilla. Laatuvaikutelma vaikuttaa ainakin kuvien perusteella olevan sitä luokkaa, että Audin on syytä olla varuillaan.

Sisäkuvien yhteydessä Mersu julkaisi myös muutamia muita otoksia auton tuotekehityksestä ja muotoilusta. Yhdessä kuvassa nähdään muotoiluprosessissa käytetty pienoismalli, joka paljastaa ensimmäistä kertaa uuden E-luokan naamioimattoman sivuprofiilin. Siitä näkyy, että myös korimuotoilu on äärimmäisen lähellä C- ja S-sarjoja. Uusi E-luokka on muuttunut paljon entistä sulavalinjaisemmaksi, mutta toisaalta merkin sedanien muotoilu alkaa olla niin yhtenevää, että niitä on jo hankala erottaa toisistaan.


Mercedes ei olisi Mercedes, jos uusi malli ei olisi täynnä viimeisintä tekniikkaa. Niinpä E-luokkaan saa täyden arsenaalin avustinjärjestelmiä, joilla päästään jo hyvin lähelle autonomista ajamista. Jopa merkin lippulaivana toimiva S-sarja uhkaa jäädä tässä suhteessa Eemelin jalkoihin.

Sedan saadaan myyntiin ensi keväänä, ja syksyllä on farkkuversion vuoro. Mallistoa täydentävät tuttuun tapaan coupé ja avomalli, jotka tulevat tarjolle vuonna 2017. Ensimmäisissä salavalokuvissa nähty coupé on vielä raskaasti naamioitu, mutta siitä ei jää epäselvyyttä, että kaksiovisenkin mallin muotoilu on sulavoitunut huimasti entiseen verrattuna.





 

E-luokka_1

E-luokka_2

>
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Jättimunuaiset ja manuaalivaihteisto vakiona – uusi BMW M3 ja M4 esitellään syyskuussa

Nykyinen G20-korimallia edustava 3-sarjan BMW tuli markkinoille reilusti yli vuosi sitten, ja jättimunuaisilla höystetty 4-sarjan kaksiovinen coupé-versiokin on jo...

Legendaarinen AC Cobra tekee paluun – tarjolla myös täyssähköinen versio

Legendaarinen 60-luvulla ensimmäisen kerran esitelty urheiluauto AC Cobra tekee paluun markkinoille, mutta tällä kertaa V8-moottorin tilalle on tarjolla sähkömoottori. Ensimmäisen...

Tyylillä asfalttiviidakkoon – kasvojenkohotuksen saaneen Bentley Bentaygan erottaa parhaiten takapäästä

Katumaasturien suosion puolesta puhuu monta asiaa. Yksi niistä on se, että jopa Bentleyn myydyin malli edustaa nykyään tätä kategoriaa....

Audin suosikki-SUV sai faceliftin – uutta nokkaa täydentävät perässäroikkujia varoittavat takavalot

Audin suosittu Q5-katumaasturi on edennyt tätä nykyä toiseen sukupolveensa, joka on ollut markkinoilla kolmisen vuotta. Nyt SUV saa faceliftin,...

Bongaatko erot – Suzukin uusi hybridi-SUV on Toyota RAV4 valepuvussa

Suzukilla on oma ostajakuntansa myös Euroopan markkinoilla, vaikka merkin mallivalikoima on todella pieni isompiin tekijöihin verrattuna. Nyt Suzukin tarjonta...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...