Toyota RAV keksi kompaktien katumaasturien luokan 1990-luvun alkupuolella, mutta Honda CR-V seurasi pian perässä. Hondan suosikkikatumaasturia on myyty jo 20 vuoden ajan, ja nykyinen CR-V edustaa auton neljättä sukupolvea. Se on ollut markkinoilla vasta neljän vuoden ajan, mutta auto on silti tulossa tiensä päähän. Honda paljasti nimittäin jo nyt Detroitiin kutsutulle toimittajajoukolle mallivuoden 2017 CR-V:n, joka on laitettu täysin uusiksi.
Hondan katumaasturia on myyty vuosittain yli 300 000 kappaletta, joten menestysreseptiä ei ole haluttu muuttaa liiaksi. Lukuisten pienten ja suurempien parannusten pitäisi kuitenkin tehdä viidennen sukupolven crossoverista kaikkien aikojen paras CR-V. Auton kori on täysin uusi, vaikka tuttu tyyli on edelleen tallella. Etuvalot ovat hieman entistä litteämmät, ja CR-V:n kylkiprofiili vaikuttaa aiempaa pidemmältä. Takavaloissa on edelleen tallella auton tunnuspiirteeksi noussut pystysuora osa, mutta nyt valot ulottuvat myös vaakasuuntaisesti takaluukun kanteen asti.
Nyt esitelty CR-V on jenkkiversio, jonka tekniikka poikkeaa jonkin verran myöhemmin lanseerattavasta Euroopan mallista. USA-versionkin pellin alla on kuitenkin 1,5-litrainen turbonelonen, joka on nähty jo mm. uudessa Civicissä. Katumaasturissa koneesta irtoaa hieman enemmän potkua, ja huipputeho kirjataan 190 hevosvoiman lukemaan. Honda arvioi, että pieni bensaturbo nappaa Jenkeissäkin leijonanosan CR-V:n myynnistä. Vaihtoehtona tarjotaan 2,4-litraista vaparinelosta, joka häviää erityisesti vääntönsä osalta turbokoneelle. Vaihteistona on aina portaaton automaatti, ja vakiona auto on etuvetoinen. Nelivedon saa kuitenkin lisähintaan CR-V:n katumaasturistatuksen mukaisesti.
Suosittelemme
Sisätilojen kehutaan nyt olevan luokkansa suurimmat, ja lisäksi sisustan laatuvaikutelman pitäisi olla entistä arvokkaampi. Keskellä kojelautaa komeilee Civicistä tuttu kosketusnäyttö, ja tarjolla on kattava arsenaali erilaisia ajoavustimia. Uusi CR-V saa virallisen ensi-iltansa marraskuussa ovensa avaavassa Los Angelesin autonäyttelyssä, ja auto tulee USA:ssa myyntiin jo talven aikana.
Eurooppa-version lanseerausta voidaan odotella ensi kevään perinteiseen Geneven autonäyttelyyn. 1,5-litrainen bensaturbo nähdään CR-V:n pellin alla varmasti vanhalla mantereellakin, mutta isompaa vaparinelosta ei täällä tarjota. Sen sijaan turbodiesel täydentänee Euroopan mallivalikoimaa tuttuun tyyliin, ja myös jonkinlainen hybridi olisi hyvin tervetullut lisä CR-V-mallistoon.