Honda antoi esimakua uusista sähköautoistaan – niiden keulalle tulee myös tuore logo

Yhä useammat autonvalmistajat ovat mukana Las Vegasin CES-teknologiatapahtumassa. Siellä on oma osastonsa myös Hondalla, joka toi näytteille uusia sähkökonseptejaan.

Saloon- ja Space-Hub-nimiset luomukset näyttävät erittäin futuristisilta, mutta niiden pitäisi kuitenkin antaa esimakua Hondan tulevista 0-sarjan sähköautoista. Saloon ei ole nimestään huolimatta mikään perinneporrasperä, vaan 1970-luvun kiilamaiset konseptiautot mieleen tuova litteä maantiennielijä. Mustan tutkielman kulmikkaat muodot tuovat mieleen jopa yli 40 vuoden takaisen Aston Martin Bulldogin, joka on Lagondan ohella varmasti merkkinsä kantikkain luomus.

Kuva: Honda

Radikaalit muodot ja lokinsiipityyppiset ovet jäänevät vain tyypilliseksi konseptihötöksi, jonka alle kätkeytyy kuitenkin 0-sarjan sähköautoissa hyödynnettävä täysin uusi perusrakenne. Saloonin sisätiloja mainostetaan matalista muodoista huolimatta väljiksi, ja mittaristonäyttö on kuulemma ihmisen ja koneen välisenä käyttöliittymänä palvelevaa HMI-tyyppiä. Materiaalitkin on poimittu kestävyyden ehdoilla, ja ohjaus hoituu sähköisesti ilman mekaanista yhteyttä.

Kuva: Honda

Saloon toimii kuulemma inspiraationa 0-sarjan ensimmäiselle tuotantomallille, jota odotetaan Pohjois-Amerikassa markkinoille jo vuonna 2026. Japani, Eurooppa ja muut markkina-alueet ovat vuorossa hieman myöhemmin. Nähtäväksi jää, kuinka paljon superautohenkisistä muodoista saadaan pelastettua tuotantoautoon. Toinen CES:ssä nähty tutkielma, eli tila-automainen Space-Hub ei ole sen sijaan johtamassa minkäänlaiseen tuotantomalliin, vaikka konsepti on muodoiltaan paljon Saloonia käytännönläheisempi.

Kuva: Honda

Sähkötila-autossa on iso lasikatto, joka tarjoaa matkustajille melko esteettömät näkymät. Kuskin paikan taakse sijoitetussa varsinaisessa matkustamossa on vastakkaiset ”sohvapenkit”, joita saa säädettyä moniin eri asentoihin. Erikoisinta tässä tutkielmassa on kuitenkin sen täysin umpinainen peräpää ilman minkäänlaista takalasia. Muotoiluelementteinä toimivat ainoastaan perää kiertävä ledinauha sekä aivan takapään alareunaan sovitettu diffuusori.

Kuva: Honda

Tutkielmien lisäksi Honda paljasti CES:ssä tulevissa sähkömalleissa käytettävän H-logon ilman nykyisen merkin kaltaista kehystä. Uusi logo symboloi kuulemma kahta ojennettua kättä, mikä kertoo Hondan korulauseiden mukaan merkin sitoutumisesta liikkuvuuden mahdollisuuksien laajentamiseen sekä asiakkaiden tarpeisiin vastaamiseen jatkossakin.

Kuva: Honda
Kuva: Honda
Kuva: Honda
Kuva: Honda
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat