Hiljaa hiipivä kissapeto – brittispesialisti tarjoaa kolmea erilaista sähkövoimalinjaa klassiseen Jaguar E-Typeen

Maailman kauneimmaksi autoksikin tituleerattu Jaguar E-Type täytti äskettäin 60 vuotta. Juhlan kunniaksi brittiläinen Electrogenic tarjoaa Jaggeen täyssähköisiä voimanlähteitä.

Klassikkoautojen sähköistämiseen erikoistunut firma panostaa aiheeseen oikein kunnolla, ja niinpä E-Typeen saa kolmea erilaista sähkövoimalinjaa. Eri tasojen nimet ovat Tourer, Sprint sekä Grand Tourer, ja hinnat alkavat 54 000 punnasta. Noin 63 000 euroa vastaavalla summalla saa pelkän sähkökonversion, eli lähtökohdan varsin muhkea hinta tulee vielä päälle. Lähtötasoa edustavassa Tourerissa alkuperäinen suora kuutonen ja bensatankki korvataan sähkömoottorilla ja 40 kWh:n akuilla. Näillä eväillä range on parhaimmillaan 240 kilometriä ja huippunopeus noin 160 km/h. Sähkömoottori on yhdistetty Jaguarin alkuperäiseen manuaalivaihteistoon klassisen ajotuntuman säilyttämiseksi.

Keskitasoa edustavan Sprint-konversion hinnat alkavat puolestaan 62 000 punnasta, eli reilusta 72 000 eurosta. Tällä summalla saa tehokkaamman sähkömoottorin, joka tuottaa 470 newtonmetrin väännön. Se on lähes 100 newtonia enemmän kuin mihin ykkössarjan loppupään E-Typeissä tehtaan jäljiltä käytetty 4,2-litrainen suora kuutonen kykeni. Electrogenic korostaa, että sekä Tourerin että Sprintin paino on lähes identtinen alkuperäisen auton kanssa. Ajettavuuden ei siis pitäisi kärsiä sähkötekniikasta, mutta jousituksen ja jarrujen päivitystä suositellaan silti sähkökonversion hyödyntämiseksi kunnolla.

Huipputason Grand Tourer -konversiosta pitää pulittaa vähintään 80 000 puntaa, eli yli 93 000 euroa. Tällä summalla saa isomman sähkömoottorin ja akkupaketin. Voimavaroiksi kerrotaan yli 400 heppaa ja 600 newtonmetriä, ja alkuperäinen vaihdelaatikkokin saa väistyä sähkömoottorin kanssa pelaavan yksipykäläisen tieltä. Lisäksi Grand Tourer tarjoaa nopeaa latausteknologiaa, jonka tarkkoja speksejä ei kuitenkaan kerrota.

Suosittelemme

Tourerin ja Sprintin ostajat voivat hankkia lisähintaan toimintamatkan pidentäjät, jotka tuovat joko 13 tai 26 kWh lisää akkukapasiteettiin. Näillä avuin range kasvaa joko 80 tai 160 kilometriä. Grand Toureriin saa vain 26 kWh:n vaihtoehdon, jonka myötä kissapedon toimintasäde on parhaimmillaan reilut 400 kilometriä. Sähkötekniikka pultataan E-Typen alkuperäisiin rakenteisiin, joten mitään ei muuteta peruuttamattomasti ja alkuperäisen moottorin saa haluttaessa ruuvattua takaisin autoon. Sisälläkin kaikki näyttää alkuperäiseltä, mutta Jaguarin katkaisimet ja mittarit on modifioitu sähkötekniikan ehdoilla. Niinpä esimerkiksi bensamittari näyttää akkujen varaustason.

LähdeAutocar

Lue lisää