Yksi aikakausi on päättymässä, kun Hemi-V8:lla varustettujen Dodge Chargerin ja Challengerin tuotanto päättyy. Seuraajia saa enää tuplaturbokuutosella tai sähkömoottoreilla, mitä läheskään kaikki muskeliautofanit eivät kovin helpolla sulata.
Dodge on lanseerannut jo monia ”virallisia” last call -versioita veekasimuskeleistaan, ja nyt joukkoon liittyy USA:n tunnetuimpiin virityspajoihin kuuluva Hennessey. Teksasilainen tuunaaja on kehittänyt vuosien 2021-2023 Charger ja Challenger Hellcatiin sopivan H1000 ‘Last Stand’ -paketin, jonka mukana tulee jopa kolmen vuoden tai 36 000 mailin takuu.
Paketin hintoja ei ole vielä kerrottu, mutta kyseessä on joka tapauksessa vain harvojen herkku. Hennessey aikoo nimittäin asentaa virityssarjansa vain 50 Chargeriin ja yhtä moneen Challengeriin. Asiakkaiden ei tarvitse valittaa ainakaan voiman puutteesta, koska Hennesseyn paketti nostaa Hellcat-Dodgejen huipputehon peräti 1000 hevosvoimaan ja maksimiväännön lähes kuorma-autotasolta kuulostavaan 1285 newtonmetrin lukemaan.
Komeat arvot saavutetaan isomman mekaanisen ahtimen, päivitettyjen bensansuuttimien, tehostetun ilmanoton, ahtimen uuden hihnapyörän, ruostumattomasta teräksestä tehtyjen long tube -tyyppisten pakosarjojen, vakiota vapaammin virtaavien katalysaattorien sekä kampikammion tuuletusjärjestelmän myötä. Näillä eväillä H1000 Last Stand -mallit tykittävät 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) vain 2,8 sekunnissa pelkästä takavedosta huolimatta, ja varttimailin aikakin on vähintään kohdallaan.
400 metrin kiihdytyssuora jää nimittäin taakse ainoastaan 9,9 sekunnissa ja 227 km/h:n loppunopeudella. Hennesseyn virityspaketin pääpaino on tekniikkapuolella, mutta autojen ulkokuorikin saa sen myötä muutamia lisähöysteitä. Niihin kuuluvat uusi hiilikuituinen takaspoileri sekä samasta materiaalista tehdyt sivuhelmat, etusplitteri ja takadiffuusori. Lisäksi Chargeriin ja Challengeriin on tarjolla 20-tuumaiset vanteet joko kiiltävän mustana tai grafiitinharmaana ja Hennesseyn oma tarrasarja.
Suosittelemme
Jokaiseen autoon kiinnitetään myös laatta, joka kertoo sen järjestysnumeron 50 yksilön joukosta. Virityspajan perustaja John Hennesseyn mukaan Challenger ja Charger kuuluvat Hennesseyn tuunaamiin suosituimpiin malleihin, joten Teksasin suunnallakin saattaa vierähtää muutama kyynel kun Moparin viimeisten V8-muskeliautojen tuotanto päättyy. Nykyisen Challengerin ura ehti venyä peräti 15 vuoden mittaiseksi, ja Hellcatejakin valmistettiin yhdeksän vuoden ajan.