Genesiksen uusi lippulaiva esiteltiin – onko tässä tyylikkäin korealainen auto?

Hyundai-konsernin Genesis-luksusbrändi on jäänyt ainakin toistaiseksi statistin asemaan Euroopassa, mutta esimerkiksi USA:ssa ja Aasiassa kauppa käy mainosti. Nyt Genesis esitteli uuden G90:n, jonka tyyli ei todellakaan häpeä eurooppalaisten kilpailijoiden rinnalla.

Genesiksen lippulaivana toimiva G90 on muotoiltu korealaisten viimeisimmän ”Athletic Elegance” -designin mukaisesti. Keulailmettä dominoi korealaismerkin tunnusmerkkinä toimiva vaakunamaski, jonka moni voisi sekoittaa myös Bentleyn keulaan. Tarkemmin katsomalla huomaa, että maskin ritilä muodostuu kahdesta päällekkäisestä kerroksesta, jotka ovat limittäin toistensa päällä. Lisäksi Genesiksen design-kuvastoon kuuluvat kahdesta päällekkäisestä raidasta koostuvat etuvalot, joiden linjat jatkuvat myös pyöränaukon toisella puolella.

Puhdaslinjasta vaikutelmaa korostaa myös ”simpukankuorimallia” edustava konepelti, joka ulottuu pitkälle lokasuojiin asti. Näin vältetään muotoja rikkovat saumat konepellin ja lokasuojien välissä. Etulokasuojien raidat käskevät sisäänsä ledinauhoilla toteutetut sivuvilkut, kun taas ovenkahvat on upotettu saumattomasti korin pintaan esimerkiksi uuden Ässämersun tavoin. Katon C-pilareissa on puolestaan aistittavissa kaikuja brittiläisistä luksusautoista, ja iso auto vaatii myös vähintään 20-tuumaiset vanteet.





Voimakkaasti viistottu takaluukun kansi kaarevine jättökulmineen muistuttaa vahvasti ensimmäisen sukupolven Mercedes CLS:ssä nähtyä ratkaisua, joten kaikki korealaisten muotoilukikat eivät ole täysin omaperäisiä. Litteät takavalot on puolestaan yhdistetty toisiinsa kapealla ledinauhalla monen muun nykyauton tyyliin. Tämän Genesiksen takavaloissa ei siis hyödynnetä etuvalojen ja sivuvilkkujen kaltaista kahden päällekkäisen ledinauhan ratkaisua, mutta valojen alapuolella kulkee koko perän halkaiseva toinen ledinauha.

Nyt julkaistujen kuvien perusteella tarjolle tulee myös 190 milliä pidemmällä akselivälillä varustettu versio, mutta sisustasta ei ole vielä saatavilla kuvia. Myös tekniikan yksityiskohdat ovat vielä hämärän peitossa, mutta auto tehdään takavetopohjaiselle perusrakenteelle useimpien kilpailijoiden tavoin. Uusi G90 lanseerataan useimmille markkina-alueille vuoden 2022 mallina, mutta USA:han auto päätyy vasta mallivuoden 2023 edustajana.



LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.